2021-08-16, 23:58
Medlem
Biden blames Taliban’s success & last-minute evacuation from Afghanistan on failures of Ghani’s government

We gave them every tool they could need,” Biden said. “We gave them every chance to determine their own future. What we could not provide them, was the will to fight for that future.”

Without that, no amount of length of US presence wouldn’t have made any difference, he argued. “It is wrong to order American troops to step up when Afghanistan’s own forces would not.

The president showed no sympathy for Afghan President Ashraf Ghani, who departed the country shortly after Taliban militants entered Kabul. “Afghanistan’s political leaders gave up and fled the country,” he said, suggesting that Ghani’s abdication, coupled with the swift surrender of the US-funded Afghan National Army, “reinforces that ending US military involvement now was the right decision.”

Biden also blamed Ghani for the last-minute US evacuation, claiming that Ghani pressured the Americans into staying in place until the bitter end, to avoid triggering “a crisis of confidence” in his leadership.

“If the political leaders of Afghanistan were unable to come together for the good of their people, unable to negotiate for the future of their country while the chips were down, they would never have done so while US troops remained in Afghanistan bearing the brunt of the fighting for them.”

https://www.rt.com/usa/532232-biden-afghanistan-taliban-address/

Och jag som tidigare tyckt att mannen haft hjärnsläpp när han beskrivit Putin som en "blodtörstig diktator" (något som knappast gagnar relationen mellan Washington & Moskva) men för en gångs skull är jag beredd att skriva under på det här! Precis som många på FB tidigare påpekat: Varför kan inte alla dessa unga män i sin "prime time" slåss istället för att fly över halva jordklotet! Skämmes ta mig fan!
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2021-08-17 kl. 00:02.
Citera
2021-08-16, 23:59
Medlem
Minns inte var men läste tidigare ikväll att flera hundra afghanska soldater ska ha landat med militärflyg och helikoptrar i Uzbekistan utan tillstånd.

Uzbekerna sköt väl även ner ett flyg?
Citera
2021-08-16, 23:59
Medlem
Ghost Soldiers, Corrupt Regime: US trained Afghan Army Was Stronger Than Taliban, Only On Paper
https://youtu.be/xpu6QAUp-zQ
Citera
2021-08-17, 00:00
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser

Vi har försökt otaliga gånger att göra det! Det här visar att det är lönlöst! Bygg ett starkt fäste emot dom och alla som sympatiserar! Varsågod, dra dit om du tycker det är bättre! Det kommer bli kloak mot high society!

Jag vet inte om jag förstår dig fullt ut, men Afghanistan tar man inte lätt. Kanske lite som mellanösterns Vietnam.

Backa och sluta ödsla västerländska människoliv i en konflikt som västvärlden själva skapat.
Tvinga inte på någon de inte vill ha, riv inte upp rötterna med tron om att din version är bättre än deras.

De är afghaner i sitt eget land, vad har vi för rätt att attackera dem?
Citera
2021-08-17, 00:01
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Det är bortom min fattningsförmåga hur man kan hoppa på ett flygplan på utsidan, och tro att man lyckats med att hitta en väg ut ur landet. Det går inte att begripa. Jag kan inte se en enda afrikan göra detsamma som dessa människor försöker sig på.
Citera
2021-08-17, 00:01
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
För en ordnad reträtt måste man ha en överenskommelse med den ledande vapenmakten i landet, vilket efter USA är talibanerna. Nu blev man tagen på sängen och man klarar sig bara pga talibanernas "goda vilja" vilket ju innebär en stor prestigeförlust. Tvivlar dock att Bildt skulle förespråka den metoden så han borde hålla käften.

Det var Trump som var pragmatikern som gjorde tillbakadragandet möjligt. Tyvärr fick han inte möjlighet att slutföra det. Biden är en krigshök som tvingades till detta. Man kan säga att Trump tvingade Biden att vara god men som i sin tur misslyckades med det praktiska.

Hur som helst, det viktiga är att USA och väst äntligen lämnar detta shit hole country.

Kvällens bästa inlägg. 👍
Citera
2021-08-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Troligt scenario.

Talibanerna tog över utan strider. De kommer fokusera på att stabilisera landet och säger att alla som vill fly får göra det. Smart drag eftersom de då slipper fängsla folk eller avrätta någon samtidigt som de skjuter problemet med dessa människor över till andra länders huvudvärk.

Talibanerna inleder ekonomisk samarbete med grannländer och Kina om att bygga upp industri.

Talibanerna stänger ner opiumodlingarna och världens drogmissbrukare får panik.

Sverige får regeringskris när 100.000 afganer lyckas ansöka om asyl och det är omöjligt att bli av med dem.

Öhh, du är medveten om att opiumfälten står för en stor del av talibanernas inkomst? De lever inte uteslutande på pengar som radikala oljeshejker strör över dem...
Citera
2021-08-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
Öhh, du är medveten om att opiumfälten står för en stor del av talibanernas inkomst? De lever inte uteslutande på pengar som radikala oljeshejker strör över dem...

Senast talibanerna hade makten i Afganistan stängde de ner 80% av opiumodlingarna. En del tror att detsamma händer igen.

Vi får se. Det blir nog många som skriker högt om så sker eftersom Afganistan står för 70-80% av världsproduktionen.
Citera
2021-08-17, 00:05
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag vet inte om jag förstår dig fullt ut, men Afghanistan tar man inte lätt. Kanske lite som mellanösterns Vietnam.

Backa och sluta ödsla västerländska människoliv i en konflikt som västvärlden själva skapat.
Tvinga inte på någon de inte vill ha, riv inte upp rötterna med tron om att din version är bättre än deras.

De är afghaner i sitt eget land, vad har vi för rätt att attackera dem?

Vi ska absolut inte attackera, med inga men! Vi gör bäst att frysa allt och låta dom försöka själva, hur dom än vill ha det! Men vi måste vara överens på många frågor! Vilka? Jag vet inte!
Citera
2021-08-17, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tycker att det är bevisat hur klent folket i Afghanistan är, som fått stöd i 20 år, som närvaro av amerikaner med vapen att mota dessa talibaner, samt träning att skydda sig själva.
När USA drog sig tillbaka föll detta som ett korthus, hur mycket mer hade de kunnat gjort för landet?

Klent och klent..,afghanerna ville detta. Annars skulle det inte ha skett. Bössor, träning, cash, flygunderstöd och underrättelserapporter tills det understa ruttnar har ju usa hostat upp.

Så man önskar detta. Talibanerna har bara 60-80.000 snubbar med kalasjnikovs typ.., och en strikt islamsk tro.
Citera
2021-08-17, 00:09
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det handlar djupast om vad han står för och vad han vill ha gjort, tyvärr så tycker jag han allt för ofta framstår som en "senil gammal gubbe".

Jag hoppas att många Amerikaner har sett det samma, det var krut i Trump!

Skilda åsikter där! Som han själv säger så har han varit där, mitt i smeten och sett misären och hört löftena från talibaner och afghaner. Det har inte Trump. Han hade tryckt på knappen direkt och var är det med all förmodan ett nytt världskrig!

Tycker Biden är lite gullig i sitt sätt o vara! Nästan lite norsk!
Citera
2021-08-17, 00:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Twitter-video från 5 timmar sen som visar hur talibanerna försöker skjuta sig in i flygplatsen.
https://twitter.com/SaudObserver/status/1427311491678670856?s=19

Det finns också en film på taliban som skjuter folk som klättrar över muren runt flygplatsen
Edit, länk
https://twitter.com/MiraqaPopal/status/1427311759434596354?s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in