2021-08-16, 22:30
  #2173
Medlem
USAs utrikesdepartement ska alldeles strax hålla en presskonferens, där vi förhoppningsvis får mer information om situationen på Kabul International.

https://www.youtube.com/watch?v=ATH09jOZLfk
Citera
2021-08-16, 22:31
  #2174
Medlem
Tok-Franss avatar
Talet var bara ordbajseri, inget viktigt sades eller varför afghaner nu regnar ner från himlen.
Citera
2021-08-16, 22:33
  #2175
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fantastisk är du! Bravo. Första punkten var dock självskriven.

Unrelated, en intressant video

Kolla från 01:25 - en HÖG med militärvästar, kläder, vapen? efterlämnade av USA eller kanske afghanska armén innan de slank iväg på ett flyg?
https://youtu.be/Vc31UtE2mUE

Allt var självskrivet!

(Editade mig själv, editade för att förtydliga att jag menade att det var Bidens monolog där han bara pratar om hur bra han är)

Världens mest standardiserade tal! Det är så det är en parodi på sig själv!
Till och med ordningen var korrekt!
Citera
2021-08-16, 22:33
  #2176
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Bra sammanfattning

Citat:
Expressens utrikesredaktör Mats Larsson kommenterar talet så här:
– Det var nästan som om de senaste dygnens händelser inte ägt rum. President Biden tog knappt på sig någon skuld alls för det fiasko som utspelat sig i Kabul, den kaotiska evakueringen. Han nämnde inte ens dagens ohyggliga händelser på Kabuls flygplats.
– Jag hade nog förväntat mig lite mer ödmjukhet. I stället såg vi en president som skyllde det mesta av problemen på sin företrädare och på afghanerna själva. En president som inte verkar ångra något.
– President Biden har alltid varit känd för sin empati. Det fanns inte mycket empati för det afghanska folket i det här talet.
– Men jag tvivlar heller inte på att det finns många amerikaner som nickade instämmande i det han sa. Detta är ett krig som den amerikanska allmänheten sedan länge tröttnat på.
Citera
2021-08-16, 22:33
  #2177
Medlem
President Biden ska nu återvända till Camp David från Vita Huset, som han anledde till för bara 2 timmar sedan inför sitt tal. Samtidigt är Vita Husets pressekreterare Jen Psaki på semester.
Citera
2021-08-16, 22:33
  #2178
Bannlyst
Vad vi har att vänta oss.

1. Stoppade utvisningar. Ygemans 80.000 på ett år kan vi fetglömma även om han ljög från första början.

2. Nya flyktingar till europa och där migrationsverket kommer automatiskt ge PUT till varje afghan. Mycket för mogges ”hårda” migrationspolitik.

Enda möjligheten är att talibanerna i avtal med EU inte släpper någon från sin gräns ala DDR eller att man mutar turkiet. Båda alternativen är körda. Talibanerna kmr inte hindra folk att lämna landet likt DDR och erdogan vill inte förlora valet 2023 när turkarna redan är pisströtta på syrierna.
Citera
2021-08-16, 22:34
  #2179
Medlem
Drozdovskys avatar
Bidens tal var bra på så sätt att han fick fram det viktiga och framstod som väldigt pragmatisk till situationen. Erkände bland annat att han/USA's säkerhetsapparat blev tagna på sängen angående den snabba kollapsen av Afghanistans styre och militär. Jag tror inte på att talet kunde ha blivit bättre på något vis. Han förbättrar inte sitt läge, men han eliminerade nog en hel del kritik där. Han har ju rätt - varför i helvete ska USAs John och Jane ligga i skyttegravar, skita där och käka frystorkad mat som smakar skit när deras kära inhemska kollegor Abdullah och Omar är rädda för att ens se talibanen?

Frågan är hur detta talet kommer att bearbetas hos den svenska vänsterliberala eliten och dess så bräckliga självbild som "humanitär stormakt". Biden sa ju som det är: det var aldrig tanken att bygga en nation i Afghanistan.
Citera
2021-08-16, 22:34
  #2180
Medlem
MrSokratess avatar
När t.o.m CNN är kritiska till talet då vet man att det är illa.
Citera
2021-08-16, 22:37
  #2181
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Talet är inte hans egna ord, han har öronsnäckor och får höra orden innan han säger dom samt att han ser orden på en icke synlig skärm från en telepromter. De efterblivna miffona som hyllar honom i tråden tror tydligen att Biden själv har skrivit talet. Han vet inte ens vad han svamlar om och har högst troligen redan glömt bort allt han har pratat om medans han tas om hand av sina vårdare bakom kulisserna.
Va?? Menar du att Biden inte skriver sina egna tal som resten av världens ledare?

Bara för att man är ett fanboy så kan man hålla två tankar i skallen samtidigt. Iallafall de flesta.
Talet och dess innebörd var bra oavsett vad man tycker om Biden.
Själv tyckte jag att han verkade rätt pigg för att vara 130.
Hade Trump bara kunnat uppföra sig så här civiliserat och anständigt så hade han fortfarande varit president med sin politik.
Citera
2021-08-16, 22:37
  #2182
Medlem
prominentens avatar
Kan det vara så att 30 av 40 miljoner i Afghanistan är salafister, det vill säga vill leva efter talibanernas rättesnören (som man levde år 500 och framåt)? Samt att ledande afghaner runt i landet inte kan komma överens om just den saken?

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
då ska vi se om jag har uppfattat detta rätt?

vi har alltså 70 000 talibaner

sedan har vi 300 000 afghaner som utbildats av usa och har toppmodern utrustning som man fått av usa?

talibanerna rycker fram som tyskarna i danmark 1940?

är afghanerna odugliga? eller vad är det som händer?
kanske lika bra att ta hit dom alla för att bygga upp välfärden i sverige?

"En chockad värld betraktar just nu hur Afghanistan faller som ett korthus; "

"På papperet stod 300 000 afghanska soldater mot kanske 70 000 väpnade talibaner. "

" en nation vars armé USA stöttat med vapen, ammunition och materiel för omkring 85 miljarder dollar."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-valplanerad-strategi-bakom-talibanernas-seger-i-afghanistan
Citera
2021-08-16, 22:37
  #2183
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozdovsky
Bidens tal var bra på så sätt att han fick fram det viktiga och framstod som väldigt pragmatisk till situationen. Erkände bland annat att han/USA's säkerhetsapparat blev tagna på sängen angående den snabba kollapsen av Afghanistans styre och militär. Jag tror inte på att talet kunde ha blivit bättre på något vis. Han förbättrar inte sitt läge, men han eliminerade nog en hel del kritik där. Han har ju rätt - varför i helvete ska USAs John och Jane ligga i skyttegravar, skita där och käka frystorkad mat som smakar skit när deras kära inhemska kollegor Abdullah och Omar är rädda för att ens se talibanen?

Frågan är hur detta talet kommer att bearbetas hos den svenska vänsterliberala eliten och dess så bräckliga självbild som "humanitär stormakt". Biden sa ju som det är: det var aldrig tanken att bygga en nation i Afghanistan.

Ger Biden 9/10 i detta tal. Om han hade stått bakom Trump och inte gett honom skit så hade det varit 10/10. America First doktrinen även från Biden.
Citera
2021-08-16, 22:37
  #2184
Medlem
Bidens tal var riktigt bra. Önskar fler insåg att det afghanska folket inte är värt ett skit. Biden kunde inte bry sig mindre om vad som händer med alla skäggbarn i Afghanistan utan allt han bryr sig om är "America first". Inte värt att fightas för ett inkompetent land vilket både han och Trump har insett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in