Hur många bör talibanerna avrätta?
Låt mig ta Norge som utgångspunkt (men man kan förstås ta andra europeiska länder som utgångspunkt om man vill).
Parametrar:
1. Norge avrättade 40 personer för samarbete med ockupationsmakten under ww2.
2. Afghanistan har en befolkning som är ca 13ggr så stor som Norges var 1940.
3. Norge var ockuperat i 5 år. Afghanistan har varit ockuperat i 20 år, alltså 4ggr så lång tid.
40*13*4 = 2080
Så Talibanerna skulle således rent aritmetiskt behöva avrätta över 2000 samarbetsmän, sk quislingar.
Så vad säger ni, är det nånting att klaga på om kropparna hängs upp i Afghanistan?
Finns det några moraliskt-politiska invändningar som västmakterna kan anföra om talibanerna avrättar tusentals när de själva har gjort samma sak?
***
Jämförelse:
"A total of 40 people—including Vidkun Quisling, the Prime Minister of Norway during the occupation—were executed after capital punishment was reinstated in Norway. A further five were sentenced to death in Poland in 1947 for their actions in Norway. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_purge_in_Norway_after_World_War_II