2021-08-16, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hästen är inte en utan 3 st, Gretas metangasavtryck är modell Barak Obama.
Sekten tror tydligen inte på sitt eget budskap.

Jag håller med där, 3 hästar Så nej hon tror inte på sitt budskap.
2021-08-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Inte nödvändigt att ha egen terapihäst,finns terapihästar som man kan åka till. Att hon rest så mycket är enligt mig helt fullständigt vansinnigt. Det finns många bilder på henne när hon gjorde sin långa resa.Hon ser väldigt sliten och undernärd ut. Jag vet inte när den hästen är köpt
När Greta var på båten från USA såg hon ut att vara gladare och må bättre. Då lagade hon även en hel del mat och skickade trevliga bilder av detta.

Då levde hon även upp när hon i många timmar i sträck lekte med båtfamiljens lilla pojke och matade honom med välling. Föräldrarna blev förvånade över Gretas stora uthållighet och tålamod med den lilla. Greta är verkligt barnkär.

Så Greta skulle nog både behöva en långsegling igen, och att ibland få vara på ett familjedaghem! På andra resor har hon ibland dock sett både mycket mager och sliten ut. Men det gjorde hon även förra hösten i Stockholm. Greta kan tyvärr gå ner i vikt även hemma!

Greta var uppenbarligen väldigt angelägen om att få köpa sin terapihäst, det är ovanligt att man får tillstånd att göra det.

Gissar att Greta har starka äganderättskänslor för dem hon älskar. Det ingår i sann kärlek!

Det verkar som om ingen här är hästägare. Har kollat på hästhemsidor, där det visar sig att ett sto som Gretas, som i över två år fått vara med sina föl utvecklar nära band till sina föl.

Så Greta verkar ha helt rätt i, att det idag skulle innebära djurplågeri, att skilja på stoet och fölen.

Få hästägare är dock så generösa så att de i likhet med Greta låter stoet få behålla sina föl, ofta får stoet bara behålla sitt föl i 6--7 månader. Greta har dock råd med detta.

I vilt tillstånd stannar fölen hos sin mamma i ett till fyra år. Många föl som avvänjs för tidigt från sin mamma utvecklar olika beteendeproblem senare i livet!

Se mer om detta på

https://stud.epsilon.slu.se › an...PDF
Avvänjningsmetodens påverkan på fölet - SLU
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-16 kl. 20:16.
2021-08-16, 19:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta var uppenbarligen väldigt angelägen om att få köpa sin terapihäst, det är ovanligt att man får tillstånd att göra det.

Gissar att Greta har starka äganderättskänslor för dem hon älskar. Det ingår i sann kärlek!

Det verkar som om ingen här är hästägare. Har kollat på hästhemsidor, där det visar sig att ett sto som Gretas, som i över två år fått vara med sina föl utvecklar nära band till sina föl.

Så Greta verkar ha helt rätt i, att det idag skulle innebära djurplågeri, att skilja på stoet och fölen.

Få hästägare är dock så generösa så att de i likhet med Greta låter stoet få behålla sina föl, ofta får stoet bara behålla sitt föl i 6--7 månader. Greta har dock råd med detta.

I vilt tillstånd stannar fölen hos sin mamma i ett till fyra år. Många föl som avvänjs för tidigt från sin mamma utvecklar olika beteendeproblem senare i livet!

Se mer om detta på

Vad skulle det vara för tillstånd för att få köpa en häst?
Freya tillhörde Lära Med Djur så det var väl bara upp till dom om de ville sälja den. Freya finns ju fortfarande kvar i deras verksamhet plus två nya hästar. Det är inte så att det bara är Greta som rider och tar hand om just den hästen.
2021-08-16, 20:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nej inte 3 hästar.Jag tycker det är helt fel att låta Greta tjata på sina föräldrar att prompt behålla stoets 2 föl. För att Greta tror att stoet och fölen skulle separera när dom är gamla nog för det. Pga av att Gretas mamma inte var hemma på kvällarna när Greta skulle sova. Jag tycker inte att detta är okej alls.
Måste man separera på hästarna är väl frågan.
Unghästarna är en del i verksamheten Lära Med Djur. Varför får de inte vara det?
2021-08-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad skulle det vara för tillstånd för att få köpa en häst?
Freya tillhörde Lära Med Djur så det var väl bara upp till dom om de ville sälja den. Freya finns ju fortfarande kvar i deras verksamhet plus två nya hästar. Det är inte så att det bara är Greta som rider och tar hand om just den hästen.
Jag talade om terapihästar inte om vanliga hästar!

Jag vet väl om att Greta är så generös, att även andra behövande får fortsätta att rida på Gretas terapihäst Freya.

Kollat lite och det visar sig att vissa kommuner har särskilda regler för hästterapi. Däremot verkar du ha rätt i att det idag inte finns särskild lagstiftning för hästterapi i Sverige.

Frågan är alltså här, om Lära med djurs hemkommun har särskilda regler för deras verksamhet!

Se mer om terapihästar som formellt kallas hästunderstödd terapi på

https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/evidensbaserad-praktik/metodguiden/hut-hastunderstodd-terapi-ridterapi/
2021-08-16, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Måste man separera på hästarna är väl frågan.
Unghästarna är en del i verksamheten Lära Med Djur. Varför får de inte vara det?

Nej det måste man inte om dom är en del i verksamheten . Vilket jag inte visste.
2021-08-16, 20:19
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
När Greta var på båten från USA såg hon ut att vara gladare och må bättre. Då lagade hon även en hel del mat och skickade trevliga bilder av detta. Då levde hon även upp när hon i många timmar i sträck lekte med båtfamiljens lilla pojke och matade honom med välling. Föräldrarna blev förvånade över Gretas stora uthållighet och tålamod med den lilla. Greta är verkligt barnkär.

Så Greta skulle nog både behöva en långsegling igen, och att ibland få vara på ett familjedaghem! På andra resor har hon ibland dock sett både mycket mager och sliten ut. Men det gjorde hon även förra hösten i Stockholm. Greta kan tyvärr gå ner i vikt även hemma!

Se mer om detta på

Du pratar om djurplågeri. Det är djurplågeri att Gretas hundar får leva på veganfoder. Det naturliga för hundar är att äta kött.
2021-08-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Du pratar om djurplågeri. Det är djurplågeri att Gretas hundar får leva på veganfoder. Det naturliga för hundar är att äta kött.
Många hundar äter med glädje matrester även om man är vegan. Journalister har berättat om hur Gretas hund efter lunchintervjuer ätit upp resterna av Gretas måltid, när hon inte har ätit hela sin portion vegansk mat.

Det finns ett veganskt hundfoder som heter Gretas. När jag och andra i F4F fick vet om detta, ursprungligen av en brittisk ung tjej som tipsade oss, så uppmanade vi Greta att begära ersättning eller åtminstone se till att hon fick detta hundfoder gratis till sina hundar.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-16 kl. 21:18.
2021-08-16, 20:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Så familjen Thunberg-Ernman är även djurplågare, en anmälan till länsstyrelsen vore lämpligt.
2021-08-16, 20:47
Avslutad
Citat:
Många hundar äter med glädje matrester även om man är vegan. Journalister har berättat om hur Gretas hund efter lunchintervjuer ätit upp resterna av Gretas måltid, när hon inte har ätit hela sin portion vegansk mat.

Det finns ett veganskt hundfoder som heter Gretas. När jag och andra i F4F fick vet om detta, ursprungligen av en brittisk ung tjej som tipsade oss,, så uppmanade vi Greta att begära ersättning eller åtminstone se till att hon fick detta hundfoder gratis till sina hundar.
Det är naturligt för hundar att äta kött Aldrig i livet skulle jag köpa veganskt hundfoder till min hund
2021-08-16, 21:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så vi bryr oss helt plötsligt inte om klimatet utan låter alla släppa ut som de tycker 😂
Vi diskuterade rättigheter.

Menar du att fölen ska avlivas eller att de ska fördelas mer jämlikt på jordens befolkning?
2021-08-16, 21:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är naturligt för hundar att äta kött Aldrig i livet skulle jag köpa veganskt hundfoder till min hund
Det stämmer inte helt. Även om hundar tillhör släktet Carnivora precis som Pandan vars huvudsakliga diet består utav bambu så är hundar inte rovdjur utan Omnivores, allätare. Att ibland ge dom vegansk mat, frukt,grönsaker m,m är inga som helst problem. Tvärtom.
Hundars matsmältningssystem är anpassat väldigt väl för att ta upp näring från frukt och grönsaker. En del hundar är även allergiska mot animaliska proteiner och då får veterinären hjälpa till med att lösa en helt köttfri diet. Det kan bli fisk tex, mycket mjölk och ägg m,m. Ska det vara en helt vegansk kost dock så måste man ta hjälp ifrån en nutrionist för att se till att allt blir bra. Helt veganskt ska man inte reda ut på egen hand.

Om Gretas hundar gillar att slafsa i sig veganska matrester ibland eller få lite veganskt foder några ggr, i veckan är inga problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in