2021-08-16, 18:51
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Bara lite om hur propagandan mot talibanerna kan se ut. Jag såg den här rubriken i något flöde:

"The Taliban is using child sex slaves to catch and kill Afghan police"

Hur tänker man när man ser en sån rubrik? Hur tänkte du?

Nåväl. När jag i ett senare skede läste artikeln så förstod jag: Det talibanerna gjorde var att de hjälpte bacha bazi-pojkar som var sexslavar hos lokala polischefer att hämnas....

https://twitter.com/PowerfulRapist/status/1427055058357792770
https://www.businessinsider.com/afp-taliban-use-honey-trap-boys-to-kill-afghan-police-2016-6

Det här var nog det värsta exemplet på propaganda jag läst so far.
Jag är inte antingen eller ifråga varken talibanerna eller Kabulregimen är alltigenom goda eller onda. Men att som i rubriken antyda att talibanerna gör hågon sorts honey trap när de befriade och lät våldtäktsoffren hämnas. Det är bortom oärlig.
Citera
2021-08-16, 18:52
Medlem
Nu måste väl västvärlden till slut inse att den här typen av krig är helt meningslösa och bara dränerar oss på resurser.
Låt dessa skitländer klara sig bäst de kan på egen hand. Tycker befolkningen där att det funkar så får de väl göra uppror på egen hand.
Nu måste det vara total isolation från västs sida som gäller. Inga mer bidrag och ingen handel. Vill ryssarna eller kineserna göra ett försök så varsågoda.
Västvärlden besitter inte den grymhet eller hänsynslöshet som krävs för att med våld tvinga dessa barbarer att bli civiliserade.

Hade jag varit amerikansk medborgare så hade jag krävt att samtliga amerikanska politiker som medverkat i detta fiasko skulle hängas utan pardon.
Vad kan detta krig ha kostat USA? Räcker det med 20000 miljarder?
De pengarna hade kunnat spenderats på så otroligt mycket bättre saker
Citera
2021-08-16, 18:54
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Nu ska det bli fred" sa Lenin också innan han lämnade Zürich och åkte hem till Ryssland våren 1917. Det blev det inte, inte på flera år.

Och vilka skulle göra organiserat motstånd menar du? Aghanska säkerhetsstyrkorna har ju precis visat att de bryr sig 0 och deserterat.
Citera
2021-08-16, 18:54
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
Hur kan man klänga sig fast vid ett lyftande flygplan men inte lyfta ett finger för att göra motstånd?
Om man är beredd att dö för att ta sig ut ur sitt hemland är man då inte beredd att försvara sig till döden?

Förutsatte du att dessa människor styrs av logik och rationellt tänkande?
Citera
2021-08-16, 18:55
Medlem
irishrages avatar
Såg filmen från flygplatsen. Bara de med mycket pengar var där, korrupta tjänstemän som levt lyxliv på befolkningen. De 200 regeringstjänstemännen hade dock redan lämnat.
Citera
2021-08-16, 18:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Kan bara egentligen bara uttala mig om Vietnam (har varit där två gånger och studerat deras historia på akademisk nivå).

Vietnam hade de kanske kunnat göra något av som i Korea och Taiwan men de gillar helt enkelt inte att ha utlänningar på plats som tar deras skit, vare sig det är fransoser, jappar, jänkare eller kineser. (Speciellt kineser, jösses vad de hatar kineser speciellt i Mekong-området. Vad vissa tycker om kineser hade fått den mest inbitna amerikanska cold-warriorn tycka att de är extremister). De har inget emot utbildning, framsteg och välstånd (för de följer inte nån banal bergsgud från medeltiden), de vill bara inte att utlänningar ska styra och ställa i deras eget land och jag har personligen inga problem med detta, all heder åt dem

Speciellt uppe i Da Lat, med vinodling, golfklubb, resonabla hotell, jättegott kaffe och smörgåsar även i den mest simpla av uteserveringar och friluftsområde (samt lite förmåner för de som vill extraknäcka lite som lärare) verkar de anstränga sig för att vara civiliserade och upprätthålla ett gott liv. De vill bara att det hela ska ske på "deras" villkor, inte för att nån utlänning sa åt dem vad som är bäst.

Men det här är ett land som inte ens värderar varken utbildning eller välstånd, det är bara islam, islam, mera islam och det eviga kriget mot den otrogne i hopp om att de ska komma till ett himmelrike för att slippa vardagen i det värdelösa skithålet de kallar "land". Allting som kan förbättra deras liv marginellt ser de som suspekt oavsett varifrån det kommer för Mohammed hade fan ingen TV.

I Öst-Asien länder (precis som i väst) är rikedom och utbildning positivt, blir du rik och intelligent är det för att du jobbar hårt. I Afghanland och andra liknande länder är det gud som bestämmer om du är intelligent och/eller rik, allt är en del av planen och du är bara med på resan.

Föds du fattig och dum är du fattig och dum och det så är det guds vilja. Plockas du upp av nån sekterist som säger att du ska dö för gud så är det guds vilja. Och så vidare.

Jag som boende i Vietnam håller med dig. Jag kan dock inte uttala mig om Da Lat, då jag aldrig har varit där. Jag har inte sett tillräckligt mycket av Mekong. Det är en enorm skillnad från de muslimska länderna.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stämmer det verkligen att en del afghaner har varit så desperata att de klängde sig fast i vingarna när flygplanen startade? Det är ju uppenbart självmord.

Stämmer bra det. Sök det finns ute på nätet.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför är USA där? Vad ska de göra?

Jag misstänker att de är där för att säkerställa en ordnad evakuering. Det kommer ju ta veckor att evakuera alla, det var 10000 pers till UK och 10000 pers till Tyskland. Lär vara ännu fler till USA.

Låter mycket med 6000 soldater, men det behövs kanske för att säkra flygplatsen och området runt omkring om det handlar om dygnet runt och 3-skift.
Citera
2021-08-16, 18:57
Medlem
Nej, det hade de inte. Det är vanligt att folk springer efter fordon såhär i såna här länder.
Citera
2021-08-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Suttit och kikat på planet under resans gång och nu plötsligt försvann det från radarn.

Svaret varför finns på fr24.com/faq
Om alla läser där så slipper vi alla inlägg med spekulationer.
Citera
2021-08-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Just nu har USA 2500 soldater på Kabuls flygplats, beräknas öka till 3000 imorgon och upp till 6000 inom några dagar. Biden har auktoriserat detta.

Snacka om att behöva städa upp efter sin föregångare....

Borde vara jäkla enkelt att skjuta lite mortars mot en flygbas. Rätt så imponerad över hur bra kontroll Talibanerna har över sina män. Antar dock också att dom som är i Kabul är dom "bäst" sker säkert många hemskheter på andra ställen i landet
Citera
2021-08-16, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som sagt var Trump ännu mer tvärsäker eftersom han ville ha hem trupperna innan valet.
Jaså. Tog han hem trupperna innan valet då?

Det är så enormt fegt och ynkryggigt att inte ta ansvar för sina misstag utan skylla på andra. Biden den kraken visar sig inte ens. Han gömmer sig bakom andra, både vad gäller ansvar och information. Hans feghet är legandarisk. Andra får ta smällen för hans misstag medan han gömmer sig med sin sköterska Jill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in