2021-08-16, 17:38
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Har bara sätt ryska mi-17
Konfiskerade från den afghanska armén.

Har du någon länk?

Såg det på Twitter igår och är på mobilen så nej.
Citera
2021-08-16, 17:38
Medlem
cerns avatar
DN SKRIVER:

Släpptes av USA: Nu kan talibanledaren ta makten

Vad fan har dom inte tagit över makten än?
Citera
2021-08-16, 17:39
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Turkiska flygvapnet är på väg in i Afghanistan med transportplan.
https://www.flightradar24.com/TUAF580/28cdb1e3

Vad har de för personal i Kabul, militär?

Suttit och kikat på planet under resans gång och nu plötsligt försvann det från radarn.
Citera
2021-08-16, 17:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det viktigaste är evakuerat och det som är kvar är talibanerna för dumma för att begripa och underhålla. Det ser snyggt ut med talibaner som rider på humvees genom gatorna men så snart skiten börjar gå sönder kommer de bli stående.

Som två historiska exempel kan jag nämna Iran och Tyskland.

Efter Dunkirks fall fick den tyska militärmaskinen en jävla massa lastbilar och diverse materiel att leka med men trots deras tekniska kunnande kunde de inte underhålla grejorna och flera brittiska och franska lastbilar blev stående på ryska stäppen pga bristande underhåll och reservdelar.

Efter terroristernas övertagande i Iran lämnade väst också kvar en massa prylar, även en hel del high tech grejor som avancerade radar system och flygplan. Den nya regimen saknade totalt all knowhow hur radarsystemen fungerade så de kunde inte ens kopiera den och flygen klarade sig precis igenom Iran-Irak kriget tills de började plundras på reservdelar. Det är först nu Iran börjar begripa hur de kan bygga en improviserad kopia av en Cobra-helikopter.
Ja snart lär de väl riva skiten, som de gjorde senast med kulturarv.
Äckliga människor!
Citera
2021-08-16, 17:40
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte det kommer att betraktas som säkert att skicka tillbaka dem till Afghanistan så länge som talibanerna styr där.

Verkar som i stort sett alla civiliserade länder gör samma bedömning.

Förutom Kina, Ryssland och Iran som redan erkänt eller är i prat om att erkänna Talibanerna. De kommer vilja ha tillbaka alla fegisar som flydde deras rättvisa.

Mashallah.
Citera
2021-08-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Detta tillbakadragandet av USA:s militär måste vara ett av de sämsta i historien.
Det är DET sämsta jag känner till!
Särskilt givet USA:s totala överlägsenhet militärt. De bara struntade i att använda sig av den överhuvudtaget. Bara panik kaos, enligt order! Med största möjliga förnedring. Med största möjliga förstörelse av hela världens förtroende och vilja att någonsin igen samarbeta med USA överhuvudtaget. Nu kommer alla USA:s fiender över hela världen också att gå till offensiv, för de ser att USA bara är luft, en failed state helt utan vilja eller förmåga att uppnå någonting alls överhuvudtaget. Hela västvärlden är ett folk som helt saknar vilja att överleva. Ingen har längre någon anledning att överhuvudtaget lyssna på någonting som någon västerlänning säger. Allt är bara lögn och impotens. Nu kommer alla i hela världen att också vilja förnedra västvärlden såsom talibanerna har gjort. NATO kommer strax att upplösas.
Citera
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Du är kanske inte medveten men väldigt många deserterade till Talibanernq, personal som tränats av väst, mekaniker, piloter osv osv.

Finns klipp när de flyger runt i Black Hawks redan.

Till att börja med så var den militära träningen i princip på samma nivå som en amerikansk patrullerande polis i bästa fall (det här är ditt vapen, den här sidan säger pang).

Gällande mekaniker kvittar det för det är en sak att underhålla något (del A byts ut när den här lampan lyser) och att faktiskt förstå hur hela skiten fungerar samt att maskinen är beroende av reservdelar de inte har. Det är som att reparera en läckande toalett när det enda du känner till är en vaskrensare.

Samma sak gäller flygarna generellt, de vet hur man flyger dem men har inte en susning om hur de fungerar. Det är trots allt bara en helikopter när allt kommer omkring.

Den kan flyga, du kan skjuta en minigun från den men så fort det ena eller det andra (eller båda) slutar fungera är den i bästa fall bara en helikopter och i värsta fall skrot.
Citera
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Suttit och kikat på planet under resans gång och nu plötsligt försvann det från radarn.

Ja, antagligen stängde de av transpondern. Har sett detta tidigare när de närmar sig Kabul.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Sleepy creepy dementia China Joe har stora problem. En vandrande katastrof som president. Går till historien som en av den absolut sämsta om inte den sämsta amerikanska presidenten någonsin.

Det är väl lite att ta i, men jag håller med om att detta inte var bra.

Han borde ha reverserat Trumps initiativ att ta hem alla amerikanska trupper så abrupt.
Citera
2021-08-16, 17:42
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kvinnorna är orena i deras religion så om de började klänga på män i den röran skulle det bli ett jävla liv och de skulle kanske riskera livet. Det är fantastiskt att du lyckats missa detta trots att det diskuterats flitigt i media de senaste tio åren.

Jag gissar på att över 90 procent är singelmän...

Nej jag har inte missat detta faktum, men de fåtal gånger jag tittar på något om Mellanöstern, så verkar det vara samma visa, bara män överallt. Det måste vara ett extremt överskott av män i dessa länder, som vi nu också får känna på bara för att vi tagit hit mestadels män. Det går väl cirka 120 män på 100 kvinnor i Sverige nu ibland de yngre. Bra utveckling, bäddar för alltmer våldtäkter och våld i allmänhet. Tacka vet jag Sverige på 70-talet, då gick det 100 kvinnor på 98 män. Afghanistan får behålla sitt folk, inte komma hit och förstöra strukturen på vårt samhälle. Jag vet, det händer redan.
Tråkigt för Afghanistan men dom måste själv göra uppror, det gjorde vi på medeltiden.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja det blir det säkert, men han brukar inte säga ordet Trump, det undviker han jämnt nuförtiden hehe..

When i came in to Office. The previous administration.....😁👍
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins

såg det också!
nedskjutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in