2021-08-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så du tror inte det visar deras enorma desperation och rädsla?
Jag vet inte vad som skulle vara värst. Leva under talibanstyre och bli avrättad, eller begå självmord genom att hoppa från ett plan

Stackars stackars människor
Nej, jag tycker mig inte se någon desperation i deras ögon.

Vad som är beklämmande rörande hela soppan i mellanöstern är att det saknas vuxna människor där nere.
En vuxen man hade tillförskaffat sig en pålitlig bil av större modell och placerat sin familj och de allra mest värdefullaste föremålen i och sedan begett sig ur landet. Inte kravlat sig fast på ett flygplan som rullar. Jag tycker mig se detta mönster i hela Afrika och mellanöstern. Pojkar i skägg som inte tar rollen som familjens överhuvud på allvar och det är väl därför det inte delats ut några nobelpris till något av dessa länder bortsett från Fredspriset, vars legitimitet kan diskuteras när en amerikansk president vinner det med flest mord på sitt CV någonsin.

Ska tilläggas att jag ser samma anda i Sverige på krabaterna. De är hypermaskulina till sättet som en kompensation till deras små insidor. Det är inga män utan pojkar som dricker kaffe på cafeer och röker vattenpipa när de borde göra allt i sin makt för att skapa en så bra framtid för sina familjer men det tycks vara en åsidosatt prioritering.
Senast redigerad av Cheddarjoe 2021-08-16 kl. 17:28.
Citera
2021-08-16, 17:27
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Behöver inte nödvändigtvis röra sig om turkisk personal. Turkiet är ett NATO-land. Dessutom är det väl inte helt omöjligt att Turkiet ser ett behov av att visa sig välvilligt inför Tyskland och EU. Tyskland hade ett makalöst stort transportbehov. Rör sig om 10000 människor? Inte otänkbart att Sverige också är med på ett hörn?

Jo jag läste att både UK och Tyskland planerar att hem ca 10.000 personer, egna landsmän samt afghaner som arbetat för dem på plats.

Det blir ett rätt extremt stort behov. Planet som är på väg till Kabul nu, en Airbus A400M-180, Turkish Airforce, tar väl kanske max 200 pers om man packar tätt.

Undrar hur detta ska sluta.
Citera
2021-08-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Sjukt med de som klamrar sig fast utanför planen och sedan går man mot en säker död långt upp i luften när man tappar greppet från planet.
se verkar på fullt allvar tro att det skulle gå att åka med på utsidan. De har inte en aning om hur det fungerar, hur länge planet är i luften att på den höjden som planet flyger had de frusit ihjäl om de lyckats hålla sig kvar
Citera
2021-08-16, 17:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Enligt TV4 nu så ska Sleepy Joe hålla ett tal kl 21.45 Svensk tid, intressant...
Citera
2021-08-16, 17:29
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, jag tycker mig inte se någon desperation i deras ögon.

Vad som är beklämmande rörande hela soppan i mellanöstern är att det saknas vuxna människor där nere.
En vuxen man hade tillförskaffat sig en pålitlig bil av större modell och placerat sin familj och de allra mest värdefullaste föremålen i och sedan begett sig ur landet. Inte kravlat sig fast på ett flygplan som rullar. Jag tycker mig se detta mönster i hela Afrika och mellanöstern. Pojkar i skägg som inte tar rollen som familjens överhuvud på allvar och det är väl därför det inte delats ut några nobelpris till något av dessa länder bortsett från Fredspriset, vars legitimitet kan diskuteras när en amerikansk president vinner det med flest mord på sitt CV någonsin.

Fan, det fetade. Vilken kompetens, du kan alltså titta på någons ögon från en TV eller Twitterfilm, och direkt avläsa hur desperata eller inte desperata de är!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Sjuk jävla pilot som rullar med flygplanet trots så mycket folk runt omkring.

Han har massor av passagerare att rädda. Stannar planet kommer det att drunkna i en myrstack av afghaner. Hur ska man få bor dom skjuta eller bjuda dem på saft och bulla.

Skaffa något annat att tycka synd om hemlösa hundar typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Enligt TV4 nu så ska Sleepy Joe hålla ett tal kl 21.45 Svensk tid, intressant...

Livesänds detta någonstans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Kommer Sverige stå emot "öppna era hjärtan" den här gången lr?

Det kan bli en ytterligt svår nöt för Regeringen att knäcka. Jag tror inte att de har opinionen med sig för att "öppna era hjärtan". Det är ett år kvar till valet och en ny afghanryggsäck att bära fram till valrörelsen innebär nog att valet är förlorat. Givetvis beror det på hur många som kommer att ingå i dessa flygtransporter men ack, ack vilket idiotiskt utspel av M i denna fråga om tolkarna.
Citera
2021-08-16, 17:30
Medlem
Detta tillbakadragandet av USA:s militär måste vara ett av de sämsta i historien.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Livesänds detta någonstans?

De borde det säkert att göra, men jag vet inte vart?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Tydligen blev man tagna på sängen med hur snabbt Talibanernas offensiv gick.

Man ska aldrig underskatta vad 85.000 män med ett gemensamt mål kan göra - störta världens starkaste arme var inga problem tydligen.

Ja i någon mån begripligt.. Men vad som är fullkomligt obegripligt är att USA inte såg till att säkerställa 100% kontroll över flygplatsen i Kabul tills att alliansen hunnit evakuera samtliga tjänstemän och privatanställda. Hur är det ens möjligt??

Nu tvingas man istället att i panik flyga in 1000-tals soldater från andra sidan klotet.
Citera
2021-08-16, 17:31
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan bli en ytterligt svår nöt för Regeringen att knäcka. Jag tror inte att de har opinionen med sig för att "öppna era hjärtan". Det är ett år kvar till valet och en ny afghanryggsäck att bära fram till valrörelsen innebär nog att valet är förlorat. Givetvis beror det på hur många som kommer att ingå i dessa flygtransporter men ack, ack vilket idiotiskt utspel av M i denna fråga om tolkarna.

Det är rätt självklart att ta hit tolkarna, utbildade personer som arbetat för Sveriges räkning och kan svenska och/eller engelska redan. Det handlar om några hundra personer.

Om jag inte missminner mig ville SD, M, KD alla att det skulle ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in