2021-08-15, 18:07
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
En sak jag tycker är märklig är att USA inte ens vågar ha kvar någon form av närvaro i Kabul efter att talibanerna tagit över. Bara för ett år sedan satt man ju och fredsavtalade med just talibanerna, och bör väl rimligtvis ha kvar någon form av relation/kontakt med dem fortfarande. De borde väl inte behöva vara rädda att talibanera ska gå in och halshugga deras personal? Varför inte ha kvar lite närvaro nu när de man förhandlade med för ett år sedan gått in och tagit över Kabul?

Tydligen blev man tagna på sängen med hur snabbt Talibanernas offensiv gick.

Man ska aldrig underskatta vad 85.000 män med ett gemensamt mål kan göra - störta världens starkaste arme var inga problem tydligen.
Citera
2021-08-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulMorphy
Helt rätt. Väst har ingen som helst rätt att tvinga avlägsna länder och kulturer att anpassa sig efter västerländska värderingar. Speciellt inte idag när vi ser en alltmer växande auktoritär woke-rörelse som blivit mer anti-vetenskap än till och med de fundamentalistiska talibanerna.

men sluta, de är inte ens i paritet med varandra. det är trots allt mil mellan några håriga damer mot skäggiga sandapor.
Citera
2021-08-15, 18:09
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är lite off topic men jo det var det.

Vi vet lite om vad usa lämnat efter sig i vapen-väg. Men vi kan utgå från att det finns saker som fungerar att plocka ner helikopters med.

Jag har sett Humvee's med 50cal, men vet sedan tidigare att usa utrustade dessa med tråd-missiler också.
Citera
2021-08-15, 18:10
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Är det någon annan förutom jag som hejar på Talibanerna? Så jävla nöjd!
Citera
2021-08-15, 18:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Det tog 20 år för poletten att trilla ned. Men du är inte ensam med att ha varit lite naiv, de flesta människor är också idioter och trodde det gick att bomba fram fred i främmande länder

Jag har inte haft någon åsikt om detta, jag har inte förespråkat denna ockupation. Jag är nationalist så lika lite som jag vill att andra länder skall ockupera Sverige för att tillsätta en regim här, lika lite vill jag att Sverige skall göra det i andra länder.
Citera
2021-08-15, 18:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det är frid och fröjd där tills dom inser att dom inte får bidrag från väst längre. Då jävlar kommer det bli livat

Vad kommer hända då?
Citera
2021-08-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen

Man ska aldrig underskatta vad 85.000 män med ett gemensamt mål kan göra - störta världens starkaste arme var inga problem tydligen.

Hur störtade Talibanerna den starkaste armen i världen? Gissningsvis så ville väl stora delar av regeringsstyrkorna även att talibanerna skulle ta över. På inget sätt störtade dom världens största styrka.
Citera
2021-08-15, 18:12
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern

Det är ingen fotbollsmatch direkt, men talibanerna skall ha stöd för att det befriade landet från ockupanterna och deras lakejer.
Citera
2021-08-15, 18:13
Medlem
Citat:

Du glömmer en viktig del. USA drog för några veckor sen in underhållet på Afgs flygvapen. Det gjorde att de i nuläget stod utan bombande flygplan.

Troligen därför det gick så fort också.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Det låter skumt.

Är USAs generaler och armé så inkompetenta? Antar att all år av woke proparanda gjort sitt..

Eller så har man öppnat dörrarna är talibanerna medvetet.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
Jag då är vi två! 3 om vi räknar med Jan Guilljo
Senast redigerad av irishrage 2021-08-15 kl. 18:17.
Citera
2021-08-15, 18:14
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Hur störtade Talibanerna den starkaste armen i världen? Gissningsvis så ville väl stora delar av regeringsstyrkorna även att talibanerna skulle ta över. På inget sätt störtade dom världens största styrka.

Säg det till alla soldater och NCOs som evakueras från Afghanistan nu tack vare lite getherdar och bergsblattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in