2021-08-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla människa skärp dig. Det är krig och de som är emot Talibanerna flyr för livet!

Man kan inte alltid göra alla nöjda, men man kan göra sitt bästa.
Du verkar väldigt ung som inte förstår det. Och dessutom, hade de här personerna inget individuellt ansvar?

USA har tusentals soldater vid flygplatsen. Detta är kapitalismens och imperalismens mecka USA som flyger iväg med sitt stora flygplan där fattiga personer försöker klamra sig fast på vägen till frihet men deras liv slås i spillror av överklassen.
Citera
2021-08-16, 14:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hahaha, ja när du säger det så

Plånboken var väl det första som rök

Trodde först att en av killarna ringde i telefon efter hjälp men ser nu att de lyssnar om klockan tickar eller inte. Ingen jäkla telefon efter hjälp där inte.
Senast redigerad av Conception 2021-08-16 kl. 14:32.
Citera
2021-08-16, 14:28
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Det är ju i ett väldigt tidigt skede, jag skulle passa mig för att säga att det fallit utan strid.
Du menar att de Kabulbor som nu inte fick plats på flyget kommer att gå ut och ta upp vapnen?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Vafan, det var knappast så att han hade ett gevär i ryggen och stod utan val. Han hade överlevt om han inte klättrat upp på planet.

Bor du där eller? Vad vet du om deras livssituation? Hade de haft det bra där så tror jag knappast att de skulle utsätta sig för sådan risk. Eller vad tror du själv?
Citera
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
De är desperata. Är man desperat så tänker man inte rationellt. Du är inte i deras skor och förstår inte. Det är smaklöst att skämta om människor som fallit mot deras död för att de ville ha ett bättre liv.
https://twitter.com/ragipsoylu/status/1427202316512514050?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1427202316512514050%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.expr essen.se%2Fnyheter%2Fregeringen-kollapsar-talibanerna-tar-over-kabul%2 F

Ser dessa människor desperata ut för dig? Någon flabbar ju. Ser ju mera ut som ett pojkstreck ju?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det här är människor precis som dig själv som vill leva ett fredligt och lyckligt liv, och du skämtar om detta. Skamlöst. En dag får du sota för det. Karma.

Oj! Ska jag tolka det som ett hot, eller?

Att klamra sig fast vid ett flygplan som strax ska lyfta är det sista jag skulle göra om jag ville LEVA ett fredligt och lyckligt liv.

Jag känner absolut noll sympati med människor som beter sig så korkat!
Citera
Medlem
Folk borde ta det lugnt och koppla
av. Inget kommer att hända. Makten är hos Afganska folket igen och inte hos marionett dockan Ghani som försvunnit spårlöst feg som en råtta.

Talibanerna styrde under årtionden och inte ett enda utländsk dåd skedde. De har inget intresse av att utföra detta. Det var Al-Qaida som låg bakom dåden under 00 talet och de är inte samma sak. Sluta läs Aftonbladet och The Sun.

Verkar snarare som att folk välkomnar dom. Nu blir det åtminstone lite ordning och reda även om vissa kanske inte vill leva under ett striktare islamisk styre vilket innebär annan klädsel etc. En vän berättade att man tom kunde tappa plånboken på öppna gatan för att sen hitta den igen.

De har iaf pondus med lag och ordning istället för vår svenska feminina regering som inte ens kan hantera skjutningarna här.
Citera
2021-08-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Någonstans börjar man ju undra kring den här bilden som målats upp i västmedia under de senaste tjugo åren kring hur fruktansvärda talibanerna är och hur förtryckta alla afghaner varit under deras styre. Om så verkligen var fallet, vilket samtliga vapenföra män i Afghanistan är varse, och de dessutom nu ska hämnas på de hundratals människor som ”samarbetat” med väst och deras familjer - hur är det då möjligt att hela landet i stort sett faller utan kamp?

Framförallt att en slutstrid i Kabul helt uteblir?

Jämför med Berlin 1945 exempelvis.

Om det verkligen vore så att alla dessa människor och deras familjer nu svävar i livsfara och att majoriteten av befolkningen fruktar det nya styret - varför lyfte de inte ett finger för att kämpa emot?

Jag är väl medveten om deras ”skuggarmé”, men någonstans borde väl självbevarelsedriften sätta in och man slåss för livet?

Eller är det så att bilden som målats upp är skapad för att rättfärdiga kriget och flyktingmottagande och inte reflekterar gemene afghans uppfattning?
Vi kan inte tro på någonting om sådant här, det är mest politik och propaganda. Här i landet måste vi numer finansiera sådan här propaganda mot oss själva via skattsedeln. Det som kallas Public Service har gått all in på att ge en totalt ensidig omvärldsbild.
Hur många miljarder har vi pyntat för den svenska militära insatsen i Afghanistan? Man kan påminna sig allt nonsens som svenska officerare trumpetat om vilken god och nödvändig insats det var. Så faller hela landet närmast utan strid till de "onda". Detta med de "goda" fick kämpa sig fram bit för bit för att bistå med den "rätta" värdegrunden.
Citera
2021-08-16, 14:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag måste säga att den amerikanska piloten var JÄVLIGT bussig.
Ett plan byggt för 134 pers plus last lyfte alltså med 800 pers ombord, enligt Expressen.
Se mitt i artikeln.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kollapsar-talibanerna-tar-over-kabul/
Citera
2021-08-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Här ser man tydligare klipp på folk som rapporteras ramla från amerikanskt militärflyg. Detta är precis efter start. Ser betydligt mer äkta ut än de tidigare.

https://twitter.com/El_Hunto/status/1427205286608228352

Soundtrack: ”Its raining men”.
Citera
2021-08-16, 14:30
Medlem
Har tidigare sett olika uttalade ministrar gått ut med information om att man blivit "bakbunden" och därför har talibanernas offensiv varit såpass lyckad. En annan vad som verkar vara tidigare anställd som "‏‏‏‏Afghan Commando. Ministry of Defense." skriver på twitter:

Citat:
"WE WERE BATRYED. WE WERE TOLD A PEACE AGREEMENT IS REACHED. A TRANSITIONAL GOVERNMENT IS BEING FORMED. STOP FIGHTING. RETREAT TO YOUR BASES. THEN WE WERE ORDERED TO HANDOVER EVERYTHING TO TALIBAN."

https://twitter.com/Sarfaraz1201/status/1427108254648262658
Citera
2021-08-16, 14:31
Medlem
Gaffelpärms avatar
Ett militärflyg från Afganistan crashat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem