2021-08-16, 09:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Biden får ta ansvar för besluten under sitt presidentskap. Att lämna Afghanistan nu och på detta sätt är förstås hans ansvar.

Givetvis, men det är patetiskt av Trumpsidan att kritisera Biden för att genomföra Trumps exekutiva order.
Citera
2021-08-16, 09:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a7GLL5/svenska-robina-fast-i-afghanistan-med-tre-barn-vagar-inte-ga-ut

Aftonbladet kör ganska hårt med artiklar om svenskar som befinner sig i Afghanistan. Min medömkan på det kontot är nära på noll. Man sket heligt i UD:s avrådan att inte åka till Afghanistan. Detta sket man heligt i trots att man själv sökt asyl i Sverige för att man inte kan vistas i landet. Dom tänkte att det skulle smaka gott med föräldraledighet där och alla pengar som kommer ramla in bara för att man klämt ur sig en unge i Sverige. Sen är det bara att klämma ur sig en till. Det kommer lätt räcka till pension och långt framöver. Sen har man ju garantipensionen.

Läser att medelinkomsten i Afghanistan är strax över 4 dollar i månaden. Kan ni fatta hur jävla mycket pengar man har då som svensk? Ja, jag menar svensk på passet. Och vi blir förbannade på våra pensionärer som vill behålla så mycket de kan av sina egna pengar i Portugal.
Citera
2021-08-16, 09:24
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
SVT gör faktiskt inte det. De hade istället en artikel om att det inte var Bidens fel. Så visst har MSM en nyanserad rapportering.
Fast nu vet ju alla att det är bidens fel. Han stod ju till och med tv och sa att talibanerna inte skulle ta över. Vilket gör att de är lika rätt.

Min teori är att hunter skall börja sälja röka ifrån afganistan.
Citera
2021-08-16, 09:24
Bannlyst
Osama Bin Laden ler troligen över USA: s misslyckade krig mot terrorism.
Citera
2021-08-16, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast nu vet ju alla att det är bidens fel. Han stod ju till och med tv och sa att talibanerna inte skulle ta över. Vilket gör att de är lika rätt.

Min teori är att hunter skall börja sälja röka ifrån afganistan.

Biden bör allra helst avgå.
Citera
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis, men det är patetiskt av Trumpsidan att kritisera Biden för att genomföra Trumps exekutiva order.

Trump hade kommit överens att det skulle göras i Maj men högt uppstta amerikanska militärer i Afghanistan sa nej och det gjorde Talibanerna förbannade då de såg det som att USA ljög.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Det där om det progressiva 1970-tals Afghanistan är en myt. Tesen brukar styrkas med bilder på kvinnor i huvudstaden klädda i västerländskt mode, går enkelt att ta reda på hur det såg ut utanför den staden.

Ja, fast nej. Daoud var progressiv, och skiftet började ta plats även i den rurala delen av Afghanistan. För övrigt så fanns inte den snedvridna tolkningen av pastuhnwali/wahhabism som Talibanerna införde på den tiden- Även om det såklart inte var som i storstäderna så var det inte i närheten av hur det blev när dom tog makten.

Minns inte vad hon hette - men det fanns en vit kvinnlig missionär som kom till Afghanistan på 70talet och som bodde kvar i Kabul under Talibanerna. Hon hade byggt upp ett enormt arkiv med foton och historier om Afghanistan historia och jag hade turen att få besöka henne strax innan hon gick bort och vi pratade en del om just detta.
Citera
2021-08-16, 09:28
Medlem
Var står rika sharia Saudi när det gäller talibanerna - har sympatiserar Saudi
med dem o finansierar dem?
Citera
2021-08-16, 09:31
Medlem
Amerikanska soldater på kabuls flygplats har öppnat eld mot civila. Sju döda!

Kommer media skriva om det? Istället skyller de på talibanerna.

https://mobile.twitter.com/alihashem_tv/status/1427159233745805320
Citera
2021-08-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Av bilder och filmer från Kabuls flygplats syns det noll kvinnor som försöker fly. De extremt fega afghanerna lämnar kvinnor och barn bakom sej. Ett modus vi ser gång efter annan.

Fast det är ju inte sant. Massvis med kvinnor och barn i klippen från flygplatserna, man hör ju kvinnoskrik också, och klippen från människor som flyr till fots är det också massvis med kvinnor.
Citera
2021-08-16, 09:33
Medlem
Jag ställer mig fortfarande frågande till om alla dessa unga pojkar
som kommit till Väst (däribland vårt land) verkligen skulle ha släppts in. Varenda ung afghansk man som lämnat "walkover" har öppnat dörren mer och mer för Talibanerna (inklusive presidenten som ger sig av och går i "exil" i grannlandet) Grattis, era länder är ÄN mer osäkra nu!

Visst, geopolitik är komplicerat men det här började ju redan under Kalla kriget (när Sovjet invaderade landet) Tänk om USA aldrig gett sitt stöd? Tänk om jänkarna lyckats kapa banden med Saudiarabien (gett de smäll på fingrarna för att de inte kan sätta ned foten på allvar mot Al-Qaida)

Ska annars bli intressant att se hur det ser ut om drygt ett år. Hur många västländer vågar sätta sig ned och ha diskussioner med Islamiska emiratet Afghanistan

Afghanska ambassaden här i Stockholm, ja deras hemsida ligger nere vad jag kan se
Citera
2021-08-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Var står rika sharia Saudi när det gäller talibanerna - har sympatiserar Saudi
med dem o finansierar dem?

Saudi var dom som tillsammans med Pakistan och ISI som finansierade dom religösa skolor i Pakistan som Talibanrörelsen växte upp i (Madrasses). Taliban betyder student på arabiska. Så dom backar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in