2021-08-16, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Novus ger den senaste bilden av hur väljarna ser på Ebbas och KDs agerande i denna och andra frågor - 4.5%. Således en nedgång med 10% sedan mätningen i juni.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen när rättegången startar i höst, när det kommer till fler väljares kännedom att Ebba pissat på en äldre-äldre hörsel-, syn och kognitivt funktionshindrad man, genom att isolera honom så att hon kan bearbeta honom i fred med sina vänner.

Eller en uppgång på 10% sedan i mars … tror denna soppa är bortglömd lång innan valet, folk bryr sig nog mer om att få bukt med dagliga skjutningar, våldtäkter osv
2021-08-16, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Avtalslagen 1 § osv

Har det träffats ett nytt avtal i och med Ebbas Facebookinlägg så har Esbjörn brutit även detta avtal, då de formella punkter Ebba. Redogjorde för ej löstes.
2021-08-16, 06:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men kontraktet skrevs på sent på kvällen i sken från levande ljus, eller hur?
Ebba och PR-konsulten hon hade med sig för att hjälpa till att tjata och Esbjörn ensam på sin sida.

Faktum är att i mörker syns dåliga ljuskällor, likt levande ljus, bra på väldigt långt håll. Till och med en glödande cigarett syns bra.

Avtalet skrevs på i august, ganska precis för ett år sedan. Bara titta på klockan när det blir mörkt ute och du inser att så sent satt de inte och skrev kontrakt. Det faller på sin egen orimlighet.
2021-08-16, 06:52
Medlem
Citat:
Avtalslagen 1 § osv.
Som du vet gills det Ebba skriver på Facebook. Hon blev nyss straffad för att grovt förtalat Esbjörns ombud på Judt Facebook.

Se även Avtalslagen 2020, som tidigare refererats till i tråden.

https://www.avtalslagen2020.se/Section/2

Då kan du kolla lite på stycke 4 då…
2021-08-16, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Eller en uppgång på 10% sedan i mars … tror denna soppa är bortglömd lång innan valet, folk bryr sig nog mer om att få bukt med dagliga skjutningar, våldtäkter osv
I mars hade inte lika mycket kommit fram som idag och KDs partistyrelse hade inte i lika hög grad visat att de ställer sig bakom sin straffade och budordskränkande företrädare.

Osäker på hur många väljare som är intresserade av att ha nån på en ledande position i det moraliska och etiska äldre-partiet KD, som pissar på multi-funktionshindrade äldre-äldre. Redan nu finns både tydliga opinionsmässiga tecken och enskilda personers uttalande, som vittnar om att dessa är en vikande skara. Att frågan skulle bli mindre uppmärksammad när den går till rättegång, faller på sin egen orimlighet.

Även att frågan skulle vara bortglömd till valet finner jag osannolikt, när de flesta bedömare är övertygade om att fallet kommer att gå till hovrätten. Snarare kommer den vara mer aktuellt än någonsin - mitt under brinnande valrörelse - något som media och KDs politiska motståndare kommer utnyttja maximalt. Särskilt med tanke på Ebbas egen historia av hög svansföring på moraliska områden där hon urskillningslöst svingat med yxan runt sig. Folk ogillar hyckleri och att avslöja det ger såväl klick som röster.

Personligen tror jag att bullyn Ebba kommer att få smaka på sin egen medicin och givet hur hon har behandlat Esbjörn, hennes politiska motståndare och de rättsliga myndigheterna, kommer det att bli svårt för henne att försvara sig med offerkoftan.
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-16 kl. 07:09.
2021-08-16, 06:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Har det träffats ett nytt avtal i och med Ebbas Facebookinlägg så har Esbjörn brutit även detta avtal, då de formella punkter Ebba. Redogjorde för ej löstes.
Vilka "formella punkter" redogjorde Ebba för i sitt Facebookinlägg, menar du?
Det enda Ebba nämner är köpekontraktet och handpenningen.

Köpekontraktet gäller inte längre eftersom Esbjörn frånträdde avtalet och Ebba meddelade på Facebook atthon inte kommer att fullfölja avtalet. Genom detta ändrades partsavsikten och ett nytt avtal ingicks.

När det gäller handpenningen har Ebba vägrat medverka till att Esbjörn ska kunna återbetala pengarna till Ebba. Han har därför deponerat handpenningen hos Länsstyrelsen. Det stämmer alltså inte att Esbjörn brutit det andra avtalet som ingåtts mellan honom och Ebba Den som inte följer avtalet är Ebba.
Citat:
Givet den uppkomna situationen har jag därför i detta läge sagt till Esbjörn att han behöver skaffa sig juridisk rådgivning för att reda ut sin egen situation. Någon som kan ta tillvara hans intressen, och räta ut frågetecknen. Jag är mån om att oklarheterna reds ut, både för min egen och för Esbjörns skull.

Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå. Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.

Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt
2021-08-16, 07:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Då kan du kolla lite på stycke 4 då…
Vänligen citera stycket du syftar på.
2021-08-16, 07:08
Medlem
Citat:
I mars hade inte lika mycket kommit fram som idag och KDs partistyrelse hade inte i lika hög grad visat att de ställer sig bakom sin straffade och budordskränkande företrädare.

Osäker på hur många väljare som är intresserade av att ha nån på en ledande position i det moraliska och etiska äldre-partiet KD, som pissar på multi-funktionshindrade äldre-äldre. Redan nu finns både tydliga opinionsmässiga tecken och enskilda personers uttalande, som vittnar om att dessa är en vikande skara. Att frågan skulle bli mindre uppmärksammad när den går till rättegång, faller på sin egen orimlighet.

Även att frågan skulle vara bortglömd till valet finner jag osannolikt, när de flesta bedömare är övertygade om att fallet kommer att gå till hovrätten. Snarare kommer den vara mer aktuellt än någonsin - mitt under brinnande valrörelse - något som media och KDs politiska motståndare kommer utnyttja maximalt. Särskilt med tanke på Ebbas egen historia av hög svansföring på moraliska områden där hon urskillningslöst svingat med yxan runt sig. Folk ogillar hyckleri och att avslöja det ger såväl klick som röster.

Jag bedömer det som ytterst osannolikt att Esbjörn skulle gå vidare till nästa instans när han förlorar. Den advokat som isåfall råder han till det borde bli utesluten ur advokatsamfundet…

Denna historia var väl som mest uppmärksammad i början när de första artiklarna kom ut nu känns den rätt sval.
2021-08-16, 07:09
Medlem
Citat:
Vänligen citera stycket du syftar på.

En anbudsgivare som förklarat sig ensidigt bunden tills vidare (stående anbud) kan säga upp sin ensidiga bundenhet med skäligt varsel genom ett meddelande till motparten.
2021-08-16, 07:13
Bannlyst
Citat:
Jag bedömer det som ytterst osannolikt att Esbjörn skulle gå vidare till nästa instans när han förlorar. Den advokat som isåfall råder han till det borde bli utesluten ur advokatsamfundet…

Denna historia var väl som mest uppmärksammad i början när de första artiklarna kom ut nu känns den rätt sval.
Jag förstår. Du tror verkligen att frågan blir mindre sval när den går till rättegång.
Ok, vi får helt enkelt agree to disagree.

Såväl Esbjörn som Ebba har visat sig vara mycket styvnackade i detta ärende och jag tror inte någon av dem viker sig om de inte är nöjda med utfallet i tingsrätten. Det gör inte andra initierade personer heller.
Utesluten ur advokatsamfundet? Trams!
2021-08-16, 07:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det finns mycket som tyder på det. Att Ebba blandade metoder för värvning av nya medlemmar från livets ord, samt använde sina politiker skils i detta.

Vi har hört Johann säga att Ebba inte var intresserad av Esbjörn på det sättet han trott. Det är ganska intressant att tänka kring det alena.

Dock har vi ju mera. Ebba säger att Esbjörn och barnen suttit i köket och fantiserat om hur köket skulle se ut när det var klart. Ebba säger först sa Esbjörn Nej sedan kanske och till sist Ja. Är ytligare ett bevis på att det skett en övertalning.

Ebba är politiker, hon är van att låta munnen gå och säga vad folk vill höra.

Vilket sjukt pris va? Hur har hon mage. Först övertalar hon Esbjörn att sälja sitt hus. Sedan fixar hon en låg värdering/ ingen värdering. Och sen tar hon 300 fucking tusen för att städa ut huset, som hon får väldigt snabbt tillträde till. 3 månader får första kontakt till tillträde är ruskigt snabbt.

Att hon dessutom ska helrenovera huset, så kök badrum etc ska bara rivas ner. Hon ska borra efter brunn och kanske borra bergsvärms. Det kommer att gå mängder med containrar släp från det huset. Patetiskt att ta 300 fucking tusen för ett par containrar av saker som fanns i huset.
Tänk så mycket mera Esbjörn tjänat om han hade tagit mäklarkostnaden.

Ebba sa att Esbjörn gick med på att sälja under vissa omständigheter. Jag tror att dessa omständigheter var att återställa och inte renovera. Och bevara inte förändra. Jag tror att att hon fick Esbjörn att tro att han skulle ingå i köpet.

När de sedan märkte träd och sågade ner träd och att ingen lyssnade på honom att de skulle sluta. Då insåg Esbjörn att han blivet blåst. Här skulle inte komma att bevaras, här skulle komma att bli nytt och Ebbas och han var verkligen ingen del i detta.

Billinge var ännu inte inblandad i detta. Han blev Esbjörns juridiska ombud långt senare.
Varför han skulle ha något behov av att av att lägga sig i en fastighetsaffär i Marielund? Det har ju inte presenterats ett enda bevis på att han skulle haft något otalt med Ebba.

Vet du, jag tänker att man måste vara en fullständig dåre för att inte fattar att Esbjörn ångrat sig. Det är barockt att påstå något annat.

Ja vi får väl se hur det blir med media kring det här. Att du tycker att den senaste var skit är nog för att du tolkar allt som inte är PRO-Ebba som det.

Finns det någon budgivning du varit med i själv, där säljaren sagt ja till det första budet? Någon budgivning dina vänner varit med om, där det har hänt? Att en säljare säger nej, kanske och ja, i takt med att buden blir bättre, är väl normalt?

Enligt brorsonen Matz, som faktiskt vet hur mycket löst det finns på/i fastigheten, så handlar det om "massa containrar", inte ett par. Sedan är det bärandet till containern och slängandet i containern som är tidsödande och kanske tungt, obehagligt och lite farligt. Men frågan vad det är värt att slippa, kan bara besvaras av Esbjörn och de som faktiskt vet vad som finns där och vad som ska bort. Att Esbjörn inte har lust att slita med det, kan jag förstå. Att han är beredd att avstå en del av vinsten för att någon annan gör det åt honom, kan jag förstå. I reda pengar är det inte 300' utan 78% av 300' det kostar honom i och med att det ingår i köpesumman.

3 månader från start till slut är inte ruskigt snabbt. Här i nollåtteland är det nog att ses som en väldigt långsam affär. Ett par veckors förarbete av mäklare och fotograf, ett par veckor på hemnet och en vecka visning, budgivning och påskrift. En dryg månad med andra ord.
2021-08-16, 07:30
Medlem
Citat:
Jag förstår. Du tror verkligen att frågan blir mindre sval när den går till rättegång.
Ok, vi får helt enkelt agree to disagree.

Såväl Esbjörn som Ebba har visat sig vara mycket styvnackade i detta ärende och jag tror inte någon av dem viker sig om de inte är nöjda med utfallet i tingsrätten. Det gör inte andra initierade personer heller.
Utesluten ur advokatsamfundet? Trams!

Eftersom det är i princip 100% säkert att Esbjörn förlorar och ett överklagande för hans del kommer kosta han ytterligare miljoner så tror jag inte han lär överklaga när han förlorat. Och ja en advokat som drar vidare på målet, fast hen vet att det är meningslöst bör anmälas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in