Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Det finns mycket som tyder på det. Att Ebba blandade metoder för värvning av nya medlemmar från livets ord, samt använde sina politiker skils i detta.
Vi har hört Johann säga att Ebba inte var intresserad av Esbjörn på det sättet han trott. Det är ganska intressant att tänka kring det alena.
Dock har vi ju mera. Ebba säger att Esbjörn och barnen suttit i köket och fantiserat om hur köket skulle se ut när det var klart. Ebba säger först sa Esbjörn Nej sedan kanske och till sist Ja. Är ytligare ett bevis på att det skett en övertalning.
Ebba är politiker, hon är van att låta munnen gå och säga vad folk vill höra.
Vilket sjukt pris va? Hur har hon mage. Först övertalar hon Esbjörn att sälja sitt hus. Sedan fixar hon en låg värdering/ ingen värdering. Och sen tar hon 300 fucking tusen för att städa ut huset, som hon får väldigt snabbt tillträde till. 3 månader får första kontakt till tillträde är ruskigt snabbt.
Att hon dessutom ska helrenovera huset, så kök badrum etc ska bara rivas ner. Hon ska borra efter brunn och kanske borra bergsvärms. Det kommer att gå mängder med containrar släp från det huset. Patetiskt att ta 300 fucking tusen för ett par containrar av saker som fanns i huset.
Tänk så mycket mera Esbjörn tjänat om han hade tagit mäklarkostnaden.
Ebba sa att Esbjörn gick med på att sälja under vissa omständigheter. Jag tror att dessa omständigheter var att återställa och inte renovera. Och bevara inte förändra. Jag tror att att hon fick Esbjörn att tro att han skulle ingå i köpet.
När de sedan märkte träd och sågade ner träd och att ingen lyssnade på honom att de skulle sluta. Då insåg Esbjörn att han blivet blåst. Här skulle inte komma att bevaras, här skulle komma att bli nytt och Ebbas och han var verkligen ingen del i detta.
Billinge var ännu inte inblandad i detta. Han blev Esbjörns juridiska ombud långt senare.
Varför han skulle ha något behov av att av att lägga sig i en fastighetsaffär i Marielund? Det har ju inte presenterats ett enda bevis på att han skulle haft något otalt med Ebba.
Vet du, jag tänker att man måste vara en fullständig dåre för att inte fattar att Esbjörn ångrat sig. Det är barockt att påstå något annat.
Ja vi får väl se hur det blir med media kring det här. Att du tycker att den senaste var skit är nog för att du tolkar allt som inte är PRO-Ebba som det.
Finns det någon budgivning du varit med i själv, där säljaren sagt ja till det första budet? Någon budgivning dina vänner varit med om, där det har hänt? Att en säljare säger nej, kanske och ja, i takt med att buden blir bättre, är väl normalt?
Enligt brorsonen Matz, som faktiskt vet hur mycket löst det finns på/i fastigheten, så handlar det om "massa containrar", inte ett par. Sedan är det bärandet till containern och slängandet i containern som är tidsödande och kanske tungt, obehagligt och lite farligt. Men frågan vad det är värt att slippa, kan bara besvaras av Esbjörn och de som faktiskt vet vad som finns där och vad som ska bort. Att Esbjörn inte har lust att slita med det, kan jag förstå. Att han är beredd att avstå en del av vinsten för att någon annan gör det åt honom, kan jag förstå. I reda pengar är det inte 300' utan 78% av 300' det kostar honom i och med att det ingår i köpesumman.
3 månader från start till slut är inte ruskigt snabbt. Här i nollåtteland är det nog att ses som en väldigt långsam affär. Ett par veckors förarbete av mäklare och fotograf, ett par veckor på hemnet och en vecka visning, budgivning och påskrift. En dryg månad med andra ord.