2021-08-15, 22:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De har redan stängt skolor för flickor.
Var inte så blåögd.
Det blir nog inte så mycket genuspedagogik och kvinnlig frigörelse nu nej.

Det blir islamism, men flickor får utbilda sig enligt islam om utbildningen inte innebär att lära sig sådant som strider mot islam.

Sedan spelar det ändå ingen roll, för Väst har varit ockupanter i Afghanistan sedan dag 1. Nu återgår bara saken till den tidigare ordningen, och vi får se om talibanerna nu lyckas behålla sitt stöd bland diverse klanledare. Lyckas de höja levnadsstandarden för folk kan de bli oerhört populära, då de ju även visat att de har styrkan att slåss.

Demokrati förutsätter homogenitet. Afghanistan är ett multikultihelvete, men de har en sak som binder de flesta av dem samman:
Islam.
Blir talibanerna av med shiiterna (hazarerna mestadels) kan Afghanistan faktiskt tänkas bli stabilt islamiserat. Ett sådant religiöst homogent samhälle kan ändå få viss (begränsad) åsiktsfrihet och yttrandefrihet inom gränserna för islam.

Att tro att demokrati kan existera utan sammanhållning, det är naivt.
Citera
2021-08-15, 22:38
Medlem
Uppemot 100 000 afghaner kan få asyl i USA. Främst gäller de contraktors, tolkar samt deras anhöriga.
Citera
2021-08-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Funderar på om Kina kan bli nästa land att gå in i Afghanistan. Det saknas inte konfliktytor.
Opium kommer börja flöda in i Kina och Talibanerna är nog dessutom sura på hur Kina behandlar sina muslimska medborgare.
Det kan också vara ett tillfälle för Kinas armé att få lite krigserfarenhet inför invasionen av Taiwan.

Återigen. Varför skulle Talibanerna bry sig om Uighurerna, Turkiet och Pakistan gör det inte och samarbetar med Kina. Så sluta jiddra. Cash trumfar allt.
Citera
2021-08-15, 22:39
Medlem
Talibanerna har stöd ifrån andra länder!
Stryp alla bidrag, och tvinga landet i konkurs!!
Dem länder som stödjer skall inte heller få bistånd eller stöd!!
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Icke-inavlade män, klarar av att kontrollera sina blickar själva....

Det är bara ni Islamister som använder ursäkten att mannen inte kan kontrollera sig själv, som en ursäkt för att bete sig som svin. Och går runt och tror att kvinnorna får skylla sig själv för att de inte klär sig i sopsäckar för att komma undan.

Jag beskriver bara verkligheten. Titta på videor från alla som sägs ha flytt från Talibanerna, bland kvinnorna är det väldigt många som bär burka.

Men inte ens talibanerna kräver att kvinnor skall bära burka, slöja räcker.
Citera
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Bra ge asyl till massor av kvinnor. Tro mig dom i FI vill egentlingen inte det...Du är jätte nöjda med att vår invandring är 80% unga män

Tror jag du har en poäng den inhemska opinionen tror jag hade accepterar ett gäng hercules som hämtar kvinnor och flickor.
Citera
2021-08-15, 22:40
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Uppemot 100 000 afghaner kan få asyl i USA. Främst gäller de contraktors, tolkar samt deras anhöriga.

Bästa sättet att befolka väst med muslimska krigare är att skapa krig och kaos i hemlandet. Det är en beprövad muslimsk taktik. Snart blir hela världen ett muslimskt kalifat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Afghanska. Biden nämnde att de var runt 300 000.

På lönelistan hade Afghanska armén 300 000 man.
När bajset träffade fläkten: Not so much

Jag brukar inte känna så här, men att Afghanistan åter står under Talibanstyre är ta mig fan bortom vad jag klarar av att ta in. Hur mycket pengar/resurser har västvärlden plöjt ner i Afghanistan?
Citera
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan

USA kan ta in samtliga. De har varit med och bidragit till soppan som Afghanistan befinner sig i. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2021-08-15, 22:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Afghanska. Biden nämnde att de var runt 300 000.

Den afghanska reguljära armén är väl i stort sett upplöst nu. Liksom deras specialtrupper.

(Sedan är det så att många av de här soldaterna fanns bara på papperet. De existerade inte i verkligheten. Dvs som soldater.)
Citera
2021-08-15, 22:41
Medlem
JustZlatans avatar
Enligt Ann Linde kommer bistånden fortsättningsvis gå till Afghanistan, trots att att talibanerna nu styr. Talibanerna kommer alltså få pengarna. Ann Linde twittrade för några timmar sen "inte en spänn ska gå till talibanerna."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-talibanerna-gar-in-i-kabul-fran-alla-sidor

https://twitter.com/AnnLinde/status/1426956484299132931
Citera
2021-08-15, 22:42
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
På lönelistan hade Afghanska armén 300 000 man.
När bajset träffade fläkten: Not so much

Jag brukar inte känna så här, men att Afghanistan åter står under Talibanstyre är ta mig fan bortom vad jag klarar av att ta in. Hur mycket pengar/resurser har västvärlden plöjt ner i Afghanistan?

Triljoners dollar enligt Joseph Watson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in