2021-08-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Man kan inte sopa under mattan att hela fartyget var en katastrof designmässigt.. och att fartygsbyggare över hela världen har fattat och lärt sig av Estonias dåliga design.. att aldrig nånsin bygga sånna fartyg mer.

Det var samma på det norska fartyg som typ gasade ihjäl hundratals människor för att väggarna var i ett material som när det tog eld så utsöndrades samma gas som Hitler använde när han gasade judar lixom.. då lärde sig alla fartygsbyggare att man absolut inte kan ha väggar som är täckta av något trams som utsödnrar livsfarliga gaser om det fattar eld.
Många dog och många lärde sig av misstagen i designen, precis som med Estonia.

Fartygsbyggare måste lära sig av misstagen i fartyg på botten av haven.. annars kan dom inte bli bättre på sina jobb och skapa säkrare fartyg.

Visst är det mycket konstigt som har hänt efter förlisningen men jag vet inte om man riktigt med säkerhet kan börja dra massa slutsatser.

Om bogvisiret låg "halvlöst" framför Estonia så är det ju ännu mer konstigt gällande fysiken eftersom visiret isf måste ha hängt i nånting som klarar av 55 ton i vikt.. hela vägen ner till botten.. och vem vet hur mycket galenskap visiret isåfall har skapat om det hängde och slängde i stormväder med vågor som har fler tusentals kilo tryck i varje våg.. speciellt om ytan som vågen träffar är stor.

Nja om jag nu ska säga något om fartygskonstruktion helt off topic så vet jag inte om man lärde sig så mycket, Viking Grace kommer te,x att bli en rejäl dödsfälla om något allvarligt sker, det övergår mångas förstånd hur man kan tillåta att något sådant byggs många passagerare kommer aldrig att hitta ut i en paniksituation.
Citera
2021-08-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Finsk ekonomisk zon - har finland prokramerat gravfrid
Finland,Estland och Sverige kom överens om det.
Citera
2021-08-15, 19:31
Medlem
Citat:
Bogvisirets bevis i form av bucklan säger att bulbens vassa ovansida krockade med visiret vilket skapade en rejäl knuff uppåt i ett stormigt väder där vågor trycker uppåt på allt som är i vattnet...
visiret tröcks då åt sidan där stormvågorna fick tag på visiret och slungade det upp mot sidan på fartyget vilket skapade en 22 meter buckla..

men nu kan dom inte acceptera bevisen som finns, så nu diskuterar dom om en 22 meter buckla kan ha kommit från något annat än det 22 meter breda visiret som levde rövare enligt bevisen som finns.

Får inte riktigt ihop det där. Visiret slår mot bulben på Estonia. Med andra ord är visiret upp o ner. Det bör ju göra att det skopar åt sig vatten som en enorm plog. Att det redan tunga visiret med massa vatten ska hoppa omkring låter konstigt
Citera
2021-08-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Finland,Estland och Sverige kom överens om det.

Så finnarna är lika goda kålsupare m a o
Citera
2021-08-15, 19:55
Medlem
Citat:
Gentemot USA, Ja.

När det gäller Estonia gällde inte normala regler.
Varken för dess sjösäkerhet, eller för en rättssäker och hållbar uppklarning av dess förlisning.
Folk som tror på ett enda ord i frågan, från haverikommissionen och från JAIC, dom skall klassas som idioter.
Citera
2021-08-15, 19:58
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man undrar också hur någon vid sina sinnens fulla bruk tror att bogvisiret stod parkerat på ett 30 grader lutande förskepp med ett gott stycke hängande ut över kanten.

Man undrar vidare hur någon kan ta miste på en överlagring av sonardata, utan rensning för artefakter, på en karta över botten (i.e. i princip ett sjökort) och tro att det är något slags ”bilder” över tillståndet vid vraket i oktober 1994.

Du anser alltså att vi ska lita mer till bilder där man uppenbarligen suddat bort saker?
Citera
2021-08-15, 20:04
Medlem
Citat:
Beror på hur man ser på det, finnarna hade inte många offer ombord och la sig därför för Sverige, man kan säga att gravfriden var en ickefråga för dem och där med respekterade de Sveriges önskan, de var inte heller där och körde bort folk från platsen innan gravfriden trädde i kraft vilket Sverige var på ett vidrigt sätt. Mig veterligen har de inte heller kört bort folk efter att gravfriden gick igenom bara iaktagit och överlåtit bortkörningen etc till Sverige.
Citera
2021-08-15, 20:07
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Nja om jag nu ska säga något om fartygskonstruktion helt off topic så vet jag inte om man lärde sig så mycket, Viking Grace kommer te,x att bli en rejäl dödsfälla om något allvarligt sker, det övergår mångas förstånd hur man kan tillåta att något sådant byggs många passagerare kommer aldrig att hitta ut i en paniksituation.

Lol inte fan kan det vara offtopic att skriva om Estonias design som var bedrövlig och definitivt orsaken till förlisningen.. speciellt inte när fartygsbyggare över hela Jorden har nu räknat in den lärdommen från Estonia.. i alla nya skepp som byggs.

Det var så lätt som att skapa ett mer boxformat skrov och då försvann risken för den enorma slagsida som Estonia fick direkt när lite vatten kom in på bildäck.

Skandalen är kanske skeppet som förliste av samma problem som Estonia några år innan.. och hur Estlines chefer och länders politiker inte hade tagit några åtgärder och lärt sig från olyckan.. så den hände igen i form av Estonia.

Jobbigt erkännande att göra. Javisst hörde vi om fartyget som sjönk av samma orsaker som Estonia, vi brydde oss bara inte om att dra lärdom från olyckan .. hoppsan helt enkelt 800+ döda. Ursäkta vårt misstag det ska inte hända igen lixom lol.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Får inte riktigt ihop det där. Visiret slår mot bulben på Estonia. Med andra ord är visiret upp o ner. Det bör ju göra att det skopar åt sig vatten som en enorm plog. Att det redan tunga visiret med massa vatten ska hoppa omkring låter konstigt

Jag såg det i animationen i dokumentären att den slog rakt ner på den där snoppgrejjen och att det sen sjönk som en sten under Estonia... fast enligt min tro så kan den inte tryckas ner under vattnet om den slår i ovansidan på "snoppen" eftersom den då måste prejjas åt sidan om det hände på det viset.. om den inte slår på undersidan av snoppgrejjen dvs.. då åker den ner direkt såklart.

Den behöver inte ha landat som en skopa dock, och om den landade åt andra hållet så blir den ju som ett litet konstigt båtskrov som kanske tillåmed hade kunnat användas som flytfarkost under begränsad tid.

Skadan på visiret säger ju att den faktist slog i på det viset som visades i dokumentären.. men den kanske inte sjönk sådär onaturligt som videon visade dock.
Citera
2021-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Lol inte fan kan det vara offtopic att skriva om Estonias design som var bedrövlig och definitivt orsaken till förlisningen.. speciellt inte när fartygsbyggare över hela Jorden har nu räknat in den lärdommen från Estonia.. i alla nya skepp som byggs.

Det var så lätt som att skapa ett mer boxformat skrov och då försvann risken för den enorma slagsida som Estonia fick direkt när lite vatten kom in på bildäck.

Skandalen är kanske skeppet som förliste av samma problem som Estonia några år innan.. och hur Estlines chefer och länders politiker inte hade tagit några åtgärder och lärt sig från olyckan.. så den hände igen i form av Estonia.

Jobbigt erkännande att göra. Javisst hörde vi om fartyget som sjönk av samma orsaker som Estonia, vi brydde oss bara inte om att dra lärdom från olyckan .. hoppsan helt enkelt 800+ döda. Ursäkta vårt misstag det ska inte hända igen lixom lol.

Nu var det inte Estonia konstruktion jag syftade på som var off topic utan mitt eget inlägg angående lärdom.

Hur menar du att man nu bygger box format och vilket annat fartyg syftar du på där samma sak hände?
Citera
2021-08-15, 20:33
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Nu var det inte Estonia konstruktion jag syftade på som var off topic utan mitt eget inlägg angående lärdom.

Hur menar du att man nu bygger box format och vilket annat fartyg syftar du på där samma sak hände?

Dom nämnde det i dokumentären som jag delade en länk till här i tråden.

Bättre att du ser dokumentären än att jag ska ge mig på att försöka förklara hur ett mer boxformat skrov skapar stabilitet för bilbärande färjor.

i dokumentären så förklarar dom om det fenomen som hände med Estonia när vatten kommer på bildäck och centerpunkten direkt hamnar off vilket skapar slagsida snabbt som helvetet vilket är just det som byggarna nu har lärt sig från Estonia och det andra fartyget.. men som Estlines chefer och länders politiker inte lärde sig av efter första fartygets förlisning.
Citera
2021-08-15, 21:13
Medlem
texashatts avatar
Citat:

Jamen dåså, denna självklara orsak till förlisningen måste ju vara anledningen till all hemligstämpling och militärisk bevakning av vraket och anledningen till att man stör ut filmning och alla andra märkligheter som vi kan fylla hela böcker om.
Bra där. Då vet vi.
Citera
2021-08-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jamen dåså, denna självklara orsak till förlisningen måste ju vara anledningen till all hemligstämpling och militärisk bevakning av vraket och anledningen till att man stör ut filmning och alla andra märkligheter som vi kan fylla hela böcker om.
Bra där. Då vet vi.

Diana II som var Estonias systerfartyg hade liknande problem med bogvisiret året innan, dock sjönk hon inte. Vad gäller hämligstämpling så är det inte omöjligt att det förekom "förbjuden" last på Estonia under olycksnatten, men det är inte nödvändigt att det har med förlisningen att göra. Att finska kustbevakningen övervakar området är väl inte så konstigt, eftersom det råder gravfrid. Huruvida gravfriden är befogad eller inte kan man vara av olika åsikter om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in