2021-08-15, 20:47
Medlem
Vad är den största skillnaden mellan IS och talibaner?

Samt hur kommer det sig att man lyckades fälla IS men Talibanerna sitter starkt även efter 20 år krig?
Citera
2021-08-15, 20:48
Medlem
korrespondent Yama Wolasmal på plats i Kabul beskriver situationen i staden som kaosartad.

– Det är kaos och fullständig panik på gatorna. Folk vet inte vart de ska vända sig. De springer till banker och bankomater för att ta ut sina pengar.

Sirenerna ljuder i staden och helikoptrar hovrar över stadskärnan.

– Vi har hört skottlossningar, men det finns ännu inga tecken på sammandrabbningar. Alla västerlänningar är på väg mot flygplatsen, fortsätter Yama Wolasmal.
Citera
2021-08-15, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Talibanerna försöker oaktat min eller din åsikt etablera en statsformation. Upprättandet av diplomatiska kontakter med andra länder pågår as we speak.
Jämför bara en sån sak med IS.

Du kan själv med fördel titta på hur talibanerna styrde i de regioner/provinser de kontrollerade innan USA gick in såväl som under tiden USA befann sig i landet. Översätt sedan det till nationell nivå och jämföra med IS feberdröm till nation.
Vad är skillnaden mellan talibanerna och IS förutom att de senare var mycket mer otåliga? Även IS ville få sitt kalifat internationellt erkänt, ett sådant erkännande hade naturligtvis inneburit ”diplomatiska kontakter” vilket knappast betyder annat än att världssamfundet inte har några problem med skurkstater så länge alla är överens.

Slutmålet för talibanerna är dock det samma som IS, sharia über alles.
Citera
2021-08-15, 20:49
Medlem
Gothenburgers avatar
Fy fan.
Jag kan inte ens föreställa mig hur jävla illa det måste vara att leva under en regim styrd av troglodyter.

Så wtf händer nu? Alla släpper det hela och vi knackar på om 50 år o kollar hur det går?
Annektera, typ FN flagg och engelsk admin? Intervenera på nytt på obestämd tid (forever)?
Invadera och utrota alla talibaner o sedan dra hem igen?
Proxy war? Rusta alla talibanhatande klaner till tänderna och ta fram popcornen?
Citera
2021-08-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Vad är den största skillnaden mellan IS och talibaner?

Samt hur kommer det sig att man lyckades fälla IS men Talibanerna sitter starkt även efter 20 år krig?

Talibanerna är inte en grupp som vill exportera sin ideologi. Det vill däremot deras terrorgren Al Qaida. Det går i princip inte att skilja Al Qaida och IS enligt expert på Sky News. Samma skrot och korn.

Men viktigt att skilja på Talibaner i allmänhet och Al Qaida. Den förstnämnda är en folkrörelse, den andra en mindre terrorgren.
Citera
2021-08-15, 20:51
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Fy fan.
Jag kan inte ens föreställa mig hur jävla illa det måste vara att leva under en regim styrd av troglodyter.

Så wtf händer nu? Alla släpper det hela och vi knackar på om 50 år o kollar hur det går?
Annektera, typ FN flagg och engelsk admin? Intervenera på nytt på obestämd tid (forever)?
Proxy war? Rusta alla talibanhatande klaner till tänderna och ta fram popcornen?

Ja vi låter dom vara ifred och lägger all vår tid på att mura igen gränsen för den kommande flyktingströmmen som är påväg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Talibanerna är inte en grupp som vill exportera sin ideologi. Det vill däremot deras terrorgren Al Qaida. Det går i princip inte att skilja Al Qaida och IS enligt expert på Sky News. Samma skrot och korn.

Men viktigt att skilja på Talibaner i allmänhet och Al Qaida. Den förstnämnda är en folkrörelse, den andra en mindre terrorgren.
Tack så mycket!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Fy fan.

Problemet är att Talibanerna har blivit bättre på få stöd av klaner som tradionellt varit emot dom. Alltså nu är det över. Talibanerna kommer styra . Väst får bara sätt press så dom inte blir allt för dåliga mot minoritetter och kvinor
Citera
2021-08-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag trodde att Afghanerna själva ville kämpa mot talibanerna, men tydligen inte. Jag trodde kollapsen skulle komma i september, inte så här fort

När alternativet är den korrupta regimen i Kabul finns det inte mycket att slåss för. Att bara vara emot talibanerna hjälper inte när det saknas alternativ.
Citera
2021-08-15, 20:53
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
korrespondent Yama Wolasmal på plats i Kabul beskriver situationen i staden som kaosartad.

– Det är kaos och fullständig panik på gatorna. Folk vet inte vart de ska vända sig. De springer till banker och bankomater för att ta ut sina pengar.

– Vi har hört skottlossningar, men det finns ännu inga tecken på sammandrabbningar. Alla västerlänningar är på väg mot flygplatsen, fortsätter Yama Wolasmal.

Har gerherdarna redan lärt sig flyga Black Hawk helikoptrarna eller har vi en ny Bagdad Bob här kanske?
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Nu har Talibanerna lämnat Presidentpalatset, det tog bort Afghanistanflaggan, rullade ihop detta inne där...
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Känns som de överdriver en massa, journalisterna. På nyheterna såg man bilder från gatorna i Kabul. Visst det var mycket folk men knappast kaos och panik.
Yama Wolasmal borde besöka New Delhi under rusningstrafik för att få några referenspunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in