2021-08-15, 19:47
Medlem
Christopher.s avatar
Har inte mycket för talibaner eller muslimer överlag men att talibanerna får styra Afghanistan är bara naturligt då de stöds av en majoritet av befolkningen, 20 år av amerikansk ockupation har gjort sitt. Ur svenskt perspektiv så är det viktigaste att stänga gränserna, vad som händer i Afghanistan är inte västvärldens bekymmer.
Citera
2021-08-15, 19:48
Medlem
MSM Rapport, SVT, intervjuar en fd soldat och dessutom demokrat som är djupt kritisk till Bidens beslut. Anser att det kommer vara en skamfläck i Bidens regering. Ca 10min in i programmet. Borde väl vara en teknisk omöjlighet att kritik mot Biden visas i MSM?

https://www.svtplay.se/video/31942115/rapport/rapport-15-aug-19-30-6?id=8vBJnwM
Citera
2021-08-15, 19:49
Medlem
seaworthys avatar
Guldläge för Nato eller Björnen i öst att testa vapen och krossa talibaner som äntligen krupit fram ur sina grottor.
Citera
2021-08-15, 19:52
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har inte mycket för talibaner eller muslimer överlag men att talibanerna får styra Afghanistan är bara naturligt då de stöds av en majoritet av befolkningen, 20 år av amerikansk ockupation har gjort sitt. Ur svenskt perspektiv så är det viktigaste att stänga gränserna, vad som händer i Afghanistan är inte västvärldens bekymmer.

Ifrågasätter inte dig men genuint nyfiken hur mäter man hur stort stöd de åtnjuter?
Att armen kollapsar tror jag inte handlar om ett stöd till talibanerna så mycket som noll stridsvilja för stadsstaten Kabul?
Citera
2021-08-15, 19:53
Medlem
fittslems avatar
Här flyr IS-krigare och andra fångar från ett av Afganistans fängelsen, ikväll blir det fest!

https://twitter.com/Abhishe37105730/status/1426963775765159936?s=20

Flygplatsen

https://twitter.com/BattleNewsTop/status/1426963580507860996?s=20
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Alla kommersiella plan stoppas nu från att landa / lyfta från Kabul. Endast militärplan tillåts.

Jag undrar hur länge detta pågår? Jag tänker på de Svenskar som ska hem imorgon..
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Ta skydd...!!!

(...USAs ambassadör tog skydd på ett flygplan från Kabul.)

"US embassy just issued a security warning telling US citizens to “shelter in place.” Shelter in place where, their Kabul condos?"
https://twitter.com/MacaesBruno/status/1426952105705750532
Citera
2021-08-15, 19:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Tittar på Rapport och de intervjuvar afghanska kvinnor med burka som talar genom ett nät i tygstycket som täcker dem från topp till tå.

Ja alltså den "vanliga" befolkningen i Afghanistan står ju så oerhört mycket närmare talibanerna rent kulturellt än vad de står oss västeuropéer.

Vad kan de burkaförsedda afganskorna egentligen märka för skillnad med talibanerna vid makten?

Det är ju ungefär som skillnaden mellan borgerlig eller socialdemokratisk regering här i Sverige.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Instämmer till fullo. Vilka är vi att diktera hur Afghanistan ska styras? Majoriteten är Talibaner och Muslimer. Enligt en undersökning ville 99% ha sharialagar. De får göra vad de vill anser jag. Eller är vår rikes lag så fantastisk att en våldtäktsman får 900 000 kr i skadestånd. Mördare som går fria, pedofiler i politiken. Listan kan göras hur lång som helst. Jag vill inte att de ska få vår skit.
Citera
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Hur länge tror du att de kommer att stå för det? Det blir problem med tiden om det inte redan direkt blir stora problem med flyktingar. Och det är många som vill lämna idag, kina är kanske inte drömlandet men förmodligen enormt mycket bättre än talibanistan.

Fast varför skulle Kina ta emot flyktingar från Afghanistan? Skulle tro att både de styrande och folket är starkt emot alla former av flyktingar. Det är inte som i Sverige/väst där länderna måste godhetssignalera. Kina gör vad som är bäst för Kina och skiter i vad moralkärringeländer som Sverige tycker om saken.

Man kan ju bara hoppas att talibanfanskapen spränger sig själva i luften med alla sina nya leksaker som armén och USA lämnat kvar...
Citera
2021-08-15, 19:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vem skulle Kina få det av och varför? Av talibanerna menar du? Kina har redan gjort en deal där, antagligen i utbyte av resurcer, annars skiter Kina fullständigt i muslimer och lär alltid göra det så länge dom inte får nånting. Muslimer är råttor i Kinesernas ögon

Dealen mellan Kina och talib är att Kina hjälper till med infrastruktursatsningar och att skita i hur talibanerna styr Afghanistan om de kan göra mineralprospetkteringar/gruvdrift och att talibsen håller helt käft om de muslimska uigurerna i Xinjiang.

Pakistan kommer agera mellanhand. Paki har byggt upp talibsen militärt och är Kinas allierade i kampen mot Indien.
Citera
2021-08-15, 19:55
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Ifrågasätter inte dig men genuint nyfiken hur mäter man hur stort stöd de åtnjuter?
Att armen kollapsar tror jag inte handlar om ett stöd till talibanerna så mycket som noll stridsvilja för stadsstaten Kabul?

100.000 aktiva soldater behöver stöd av lokalbefolkningen för att överleva, att de sprungit under radarn i 20 år gör att det inte är så mycket att diskutera. Att regeringssoldaterna lägger ner vapnen eller i många fall går med i talibanerna (gissning) gör det väldigt klart i min värld att stödet är enormt för talibanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in