2021-08-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som att en överväldigande majoritet ville detta då de inte ens mött motstånd från armén. Om det blir fred nu för första gången på 20 år så får man nog acceptera att detta var vad afghanerna ville.

Det tog 20 år för poletten att trilla ned. Men du är inte ensam med att ha varit lite naiv, de flesta människor är också idioter och trodde det gick att bomba fram fred i främmande länder
Citera
2021-08-15, 17:28
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Fast dom som stannar hemma och inte "välkomnar" talibanerna, kan faktiskt ha spionerande, riktigt talibanvänliga, grannar, som i sin tur kan tjalla till talibanerna om inte deras egentligen talibanfientliga grannar är ute och "välkomnar"..inte kul alls!
Ja spekulera kan vi göra hur länge som helst. Men din tolkning är långsökt. Min tolkning är närmare till hands
Citera
2021-08-15, 17:29
Medlem
Jag är inte överdrivet insatt i afghanistan, men några tankar har jag.

Hur kan ett land med uppskattningvis 25 miljoner invånare där 70 % är under 25 år inte klara av att hantera en pissarme på 100 000 talibaner? Jag förstår att det är flera regioner och annat, men en huvudstad som kabul som har 4 miljoner invånare kan falla förstår jag inte och att det varit såhär i årtionden. Stycka upp landet så varje jävla folkgrupp får sitt eget area att göra det bästa utav.

Varje gång man läser något i media så är folk livrädda för att talibanerna ska knacka på dörren? Ska de knacka dörr hos 25 miljoner människor? Eftersom de inte ens har identitetshandlingar så kan man säga att man är mohammed och är en simpel fåraherde? Alla man läser om i media är rädda för att de ska knacka på dörren.

Bilden av talibaner som onda har målats upp i media och de är säkert inga änglar, men de har redan sharialagar och kan det verkligen bli så mycket värre i det hopplösa landet?

En huvudstad + större andra städer + all jävla träning borde väl kunna mobilisera en arme. Vi har läst om kurdiska, syriska rebeller m.m som krigar, men afghanistan har inte något som helt motståndskraft alls? Är de bra på något?
Citera
2021-08-15, 17:30
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Det verkar som att en överväldigande majoritet ville detta då de inte ens mött motstånd från armén. Om det blir fred nu för första gången på 20 år så får man nog acceptera att detta var vad afghanerna ville.

Det är frid och fröjd där tills dom inser att dom inte får bidrag från väst längre. Då jävlar kommer det bli livat
Citera
2021-08-15, 17:30
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ja Talibanerna har sagt att det inte blir en övergångsregering.

Jag tror att Media blåser upp det stort med hemskheter och så men det är inte så jävla allvarligt som det verkar.
Citera
2021-08-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Det tog 20 år för poletten att trilla ned. Men du är inte ensam med att ha varit lite naiv, de flesta människor är också idioter och trodde det gick att bomba fram fred i främmande länder
Det gick ju på 40-talet i alla fall!
Citera
2021-08-15, 17:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Drönare med brandbomer kanske som sätter fyr på snustorra valmofält.

Jag tänkte mer tunga grejor. Likt min avatar. Gör området till en vit fläck på kartan.

Ordspråket att ”inte kasta pärlor åt svin” har väl aldrig passat bättre.
Citera
2021-08-15, 17:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Medans våra myndigheter letar tolkar o vill dela ut ersättning har man missat en evakueringi GOD TID. Nu sitter vi där med skägget i brevlådan o det är inte säkert det går o evakuera sa dom på p1 nyss. Allt flyg som går nu är för jänkarna främst.

Applåder Sverige, vi la 20 skitår därnere för ingenting. Nu är terroristerna tillbaka med ett eget land dessutom.

går bra nu
Citera
2021-08-15, 17:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Jag är inte överdrivet insatt i afghanistan, men några tankar har jag.

Hur kan ett land med uppskattningvis 25 miljoner invånare där 70 % är under 25 år inte klara av att hantera en pissarme på 100 000 talibaner? Jag förstår att det är flera regioner och annat, men en huvudstad som kabul som har 4 miljoner invånare kan falla förstår jag inte och att det varit såhär i årtionden. Stycka upp landet så varje jävla folkgrupp får sitt eget area att göra det bästa utav.

Varje gång man läser något i media så är folk livrädda för att talibanerna ska knacka på dörren? Ska de knacka dörr hos 25 miljoner människor? Eftersom de inte ens har identitetshandlingar så kan man säga att man är mohammed och är en simpel fåraherde? Alla man läser om i media är rädda för att de ska knacka på dörren.

Bilden av talibaner som onda har målats upp i media och de är säkert inga änglar, men de har redan sharialagar och kan det verkligen bli så mycket värre i det hopplösa landet?

En huvudstad + större andra städer + all jävla träning borde väl kunna mobilisera en arme. Vi har läst om kurdiska, syriska rebeller m.m som krigar, men afghanistan har inte något som helt motståndskraft alls? Är de bra på något?

Enkelt. Afghanerna ville inte ha en regim som usa placerat där.
Citera
2021-08-15, 17:36
Medlem
sneervs avatar
Kollade på SVT direktsändning tidigare idag och då fick man se live när en stor helikopter som var över Kabul sköt ut som små raketer eller något ifrån sig åt alla håll. Någon som såg det och kan förklara vad det var som pågick?
Citera
2021-08-15, 17:37
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Bra att du nyanserar, dina inlägg har gett mig en bättre bild. Men jag tycker ändå de är primitiva så länge man inte tillåter oliktänkande, straffar med tortyr och avrättning osv.

Som humanist undviker jag att säga åt andra folk hur de skall organisera sina liv och vilket regelverk som skall gälla hos dem. Det måste vara deras sak att bestämma.

Vad som är "primitivt" är inte givet. Att spärra in folk och isolera dem på ett häkte i Sverige under flera månader kan vara ack så mycket mer primitivt och en mycket värre tortyr än att få ett kroppsstraff i Afghanistan. Men lika lite som afghanerna lägger sig i hur Sverige ordnar sitt bestraffningssystem så bör inte Sverige lägga sig i hur afghanerna gör.
.
Citera
2021-08-15, 17:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Kollade på SVT direktsändning tidigare idag och då fick man se live när en stor helikopter som var över Kabul sköt ut som små raketer eller något ifrån sig åt alla håll. Någon som såg det och kan förklara vad det var?

Det är motmedel för eventuella värmesökande missiler.

Systemet opererar automatiskt och kan ibland gå igång på något som reflekterar solljus från marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in