2021-08-14, 17:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Varför är den omöjlig? Och varför ska jag servera dig med allt det här? Som sagt vet jag inte. Jag har inte räknat på det. Räkna ut det själv om du nu är så intresserad.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Bilden på länken förklarar tydligt varför plattjordpolstjärnan är omöjlig. Eftersom du redan borde ha sett det här inlägget så undrar jag varför du frågar detta igen?
Citat:
Stjärnan är fake. Som var sagt av doggydee ovan, väldigt få har sett denna stjärnan.
En stjärna blir inte fake för att man måste förstora upp den i teleskop för att se den och doggydees förklaring om en lampa som NASA hängt upp är rent sagt löjlig. Sigma Octantis har observerats innan NASA ens skapades.
Dessutom kan man ju se att stjärnorna roterar runt södra himmelspolen och inte flyter med i olika riktningar längs några tidszoner som på din plattjordskarta.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-14 kl. 17:22.
Citera
2021-08-14, 17:26
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Så Nasa vet om firmamentet
Finns inget firmament kan jag få ett foto på den platta jorden.
Kom ut i verkligheten

Det finns inga foton på vår jord överhuvudtaget. Tror du att NASAs bilder av vår "jordglob" är riktiga? Då har du blivit lurad. Gå in på NASAs hemsida så kan du läsa att alla bilder är datagjorda.

[quote=matteusnorge|76903164][quote=Franke88|76899803]
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det er det samme om det er like langt fra Afrika til Australia som fra Afrika til Sør-Amerika. Det eneste som er interessant er hvor mange kilometer er det mellom Johannesburg og Perth. Hvis du måler det på flatjordkartet ser du at flyet måtte ha kjørt med ca 3000 km/t for å rekke fram på ni timer.

Det ser jag inte alls. Kan du visa mig hur du menar? Om du ritar det på en karta.

Citat:
Eric Dubay er en skurk som lever av å servere løgnhistorier til menigheten, og han har ingen forklaring på hvordan verden fungerer sør for ekvator. Som flere har sagt så er det natt og mørkt samtidig over store deler av den sørlige halvkule om vinteren, og Sydkorset står rett sør uansett hvor du befinner deg. Ingen har noen gang sett at det beveger seg sidelengs.

Flyruter på den sørlige halvkule er det ingen flatjordinger som kan forklare. Jeg har sett noen spede forsøk med jetstrømmer og lignende, men flyene går jo begge veier f.eks. mellom Sydney og Santiago, og jeg har aldri hørt om en jetstrøm som går begge veier samtidig.

Og en ting til:
I Ushuaia langt sør i Argentina står sola opp kl. 05.00 og går ned 22.00 omkring 1. januar. Det vil si at den er synlig omtrent 17 timer. I følge flatjordkartet skal sola på den tiden befinne seg på motsatt side av den flate jorda store deler av den tida. Enda lenger sør er det ikke mørkt i det hele tatt i januar, og det går cruisebåter der på den tida. For et par år siden var det over 40.000 turister med disse skipene. Alle disse forventet at det skulle være lyst døgnet rundt, og tror du ikke de ville reagert hvis sola befant seg på motsatt sida av pizzaen og det ble mørkt? At alle de 40.000 var kjøpt og betalt av NASA er det ingen med vettet i behold som tror. Dessuten er det fritt fram for hvem som helst å bestille plass på et av cruiseskipene, selv om det er nokså dyrt.

Jeg har lett med lys og lykte på diverse flatjordsider for å finne ei flatjordforklaring, men dette er et tema alle flatjordinger skyr som pesten. Når disse temaene kommer opp, forsvinner de, eller de begynner å snakke om noe helt annet.

Som sagt, jag kan inte svara på dessa saker. Men jag skulle gärna vilja veta. Jag ska maila Eric Dubay personligen med dessa frågor. Jag hoppas vi kan få reda på sanningen!

Jag skulle tro att nuvarande plattjordskartan är inkorrekt. Men jorden är garanterat platt. Det är bara kartan som måste anpassas.
Citera
2021-08-14, 17:31
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Bilden på länken förklarar tydligt varför plattjordpolstjärnan är omöjlig. Eftersom du redan borde ha sett det här inlägget så undrar jag varför du frågar detta igen?

Inte alls. Eftersom Polstjärnan inte ligger precis ovanför Nordpolen, utan flera hundra mil därifrån (över jordens mittpunkt). Jag har förklarat detta förut. Men du verkar ignorera allt jag säger.

Citat:
En stjärna blir inte fake för att man måste förstora upp den i teleskop för att se den och doggydees förklaring om en lampa som NASA hängt upp är rent sagt löjlig. Sigma Octantis har observerats innan NASA ens skapades.
Dessutom kan man ju se att stjärnorna roterar runt södra himmelspolen och inte flyter med i olika riktningar längs några tidszoner som på din plattjordskarta.

Nej, det blir inte fake på grund av det. Men chansen att den faktiskt är fake är extremt stor. Om NASA fakear själva rymden, månlandningar, satelliter mm. Varför skulle de inte kunna fakea en stjärna då också? Behöver inte ens vara NASA som gjort det, Frimurarna har kontrollerat vår värld under många hundra år.
Citera
2021-08-14, 17:53
Medlem
Det ser jag inte alls. Kan du visa mig hur du menar? Om du ritar det på en karta.

Som sagt, jag kan inte svara på dessa saker. Men jag skulle gärna vilja veta. Jag ska maila Eric Dubay personligen med dessa frågor. Jag hoppas vi kan få reda på sanningen!

Jag skulle tro att nuvarande plattjordskartan är inkorrekt. Men jorden är garanterat platt. Det är bara kartan som måste anpassas.[/quote]

Det er vanskelig å få helt nøyaktige avstander, men ca 25000 km fra Johannesburg til Perth er neppe veldig feil hvis flatjordkartet er riktig. Når man vet at flyet bruker 9 timer på turen, er det lett å regne ut at det må fly med ca 2800 km/t for å rekke fram. Når man i tillegg vet at normal fart på et passasjerfly er ca 800/t er det bare å tenke selv.

Du kan tilpasse kartet så mye du vil, men du får samme problem med alle avstander mellom kontinentene, og det går direktefly over alt. Flytter du ett kontinent blir problemet desto større et annet sted.

Jeg forholder meg bare til den infoen flatjordingene selv (inkl. Eric Dubay) legger ut om solens gang. Sør for ekvator, i følge dine guruer, følger solen den sørlige vendesirkel (vet ikke hva den heter på svensk) når det er vinter her nord, og da vil jeg gjerne vite hvordan sola kan skinne nesten døgnet rundt på den tida når du kommer lenger sør.

Merkelig at du ikke skjønner dette.
Citera
2021-08-14, 17:56
Medlem
Citat:
Varför är den omöjlig? Och varför ska jag servera dig med allt det här? Som sagt vet jag inte. Jag har inte räknat på det. Räkna ut det själv om du nu är så intresserad.

Varför det är omöjligt på en platt jord framgår med all tydlighet i nedan skiss
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png

Och för att förtydliga det ännu mer så handlar det om vinkeln mellan Polstjärnan och horisonten. Det handlar inte om man kan se stjärnan eller inte.

Och ja, jag har räknat på det.

Citat:
Jo, det är bara du som är väldigt trög. T.om. min 7-åriga brorson förstår detta. Varför kan inte du?

Då kan du be din brorson förklara det för oss, du klarar uppenbarligen av det. Eller ännu bättre: visa skissen för honom så kan han förklara för dig varför vinkeln till Polstjärnan inte är förenlig med en platt jord.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 17:59.
Citera
2021-08-14, 17:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Inte alls. Eftersom Polstjärnan inte ligger precis ovanför Nordpolen, utan flera hundra mil därifrån (över jordens mittpunkt). Jag har förklarat detta förut. Men du verkar ignorera allt jag säger.
Vinklarna på en plattjordspolstjärna blir fel oavsett var den ligger om den inte flyttar sig beroende på var betraktaren befinner sig. En stjärna som följer exakt den breddgrad man befinner sig på måste befinna sig rakt över nordpolen på en rund jord. Plattjordspolstjärnan blir fel oavsett var den befinner sig.
Citat:
Nej, det blir inte fake på grund av det. Men chansen att den faktiskt är fake är extremt stor. Om NASA fakear själva rymden, månlandningar, satelliter mm. Varför skulle de inte kunna fakea en stjärna då också? Behöver inte ens vara NASA som gjort det, Frimurarna har kontrollerat vår värld under många hundra år.
Chansen att Frimurarna långt innan ångkraft ens var upptäckt skulle klara av att skicka upp en lampa och fejka så att den ser ut att befinna sig rakt söderut var man än är på en platt skiva där söder pekar åt olika håll är en total omöjlighet. Och att NASA skulle fejka själva rymden är också extremt osannolikt och vill du hävda att rymden är fejkad så är det du som skall bevisa det, inte oss.
Citera
2021-08-14, 18:05
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att nuvarande plattjordskartan är inkorrekt. Men jorden är garanterat platt. Det är bara kartan som måste anpassas.

No shit, självklart är alla plattjordskartor felaktiga.

Har du funderat något mer på det faktum att det redan finns fungerande kartor? Vi har ju liksom inga problem med att hitta på jorden, avstånd och riktningar mellan olika platser är kända.

Någon liten polett som trillar ned med tanke på att varenda mobiltelefon har en på metern när fungerande karta?
Citera
2021-08-14, 18:13
Medlem
Citat:
... Stjärnan är fake. Som var sagt av doggydee ovan, väldigt få har sett denna stjärnan.

I sammanhanget spelar det ingen roll om stjärnan är "fejk" eller inte, Sigma Octantis är synlig rakt söderut från såväl Australien, Sydafrika som Sydamerika. Söderut är åt samma håll på alla tre kontinenterna.

Och södra himlavalvet roterar medsols runt den. Och det norra motsols runt Polstjärnan. Jorden är definitivt inte platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 18:36.
Citera
2021-08-14, 18:21
Medlem
Citat:
... Jag ska maila Eric Dubay personligen med dessa frågor. ...

Förvänta dig inga svar av Dubay, han är totalt inkompetent.

Visste du att samtliga av hans "200 proofs" är debunkade om och om igen. Om du vill så kan vi diskutera hans "bevis", nämn några av dina favoriter så kan jag förklara varför de inte är vatten värda.
Citera
2021-08-14, 19:18
Medlem
Citat:
Det finns inga foton på vår jord överhuvudtaget. ...

Finns massor med bilder. Här hittar du bilder från en japansk vädersatellit som tar två bilder i timmen.
https://www.jma.go.jp/bosai/map.html#4/0.029/128.76/&elem=ir&contents=himawari&lang=en

Vädersatelliter är ju lite spännande, de inte bara tar bilder på jorden utan de falsifierar även tramset med en "dome" och att rymden inte existerar.

Hur förhåller du dig till vädersatelliter och alla meteorologer som tolkar bilder från dem? Är alla meteorologer en del av den stora konspirationen? Är en hobbymeteorolog som säger sig bekräfta korrelationen mellan satellitbilder och väder en del av komplotten?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 19:40.
Citera
2021-08-14, 20:12
Medlem

Du kommer aldri til å få svar fra Eric Dubay. Tror du i fullt alvor at han tror jorda er flat? Han er bare en av de luringene som har funnet en smart måte å tjene penger på. Dette er da ikke vanskelig i det hele tatt. Det er jo bare å se på kartet, så ser du med en gang at det flatjordeliten påstår ikke på noen måte kan stemme med virkeligheten. Hva med å tenke selv?

Du begynner dessverre å ligne på alle de flatjordinger jeg har diskutert med før. Finn en detalj å henge deg opp i og glem de store tingene(bevisene). I ditt tilfelle er detaljen Sigma Octantis siden den er nesten umulig å se. Ingen har noen gang navigert etter den stjerna, men derimot etter Sydkorset som er synlig rett i sør på hele den sydlige halvkule. Tenk selv, og du vil skjønne at det umulig kan stemme med ei flat jord.

Beklager at jeg ikke helt har skjønt det tekniske, men jeg finner vel ut av det etter hvert. Hvis jeg gidder.
Senast redigerad av matteusnorge 2021-08-14 kl. 20:17.
Citera
2021-08-14, 20:49
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Finns massor med bilder. Här hittar du bilder från en japansk vädersatellit som tar två bilder i timmen.
https://www.jma.go.jp/bosai/map.html#4/0.029/128.76/&elem=ir&contents=himawari&lang=en

Vädersatelliter är ju lite spännande, de inte bara tar bilder på jorden utan de falsifierar även tramset med en "dome" och att rymden inte existerar.

Hur förhåller du dig till vädersatelliter och alla meteorologer som tolkar bilder från dem? Är alla meteorologer en del av den stora konspirationen? Är en hobbymeteorolog som säger sig bekräfta korrelationen mellan satellitbilder och väder en del av komplotten?

varför skicka upp en dyr och komplicerad satellit när man kan ha en ballong och kamera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in