Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Den som är dum är du som ljög i inlägget jag citerade om vad Esbjörn skrivit i brevet daterat den 3 september (aktbilaga 64).
Så jag är dum när jag hävdar att Esbjörn inte har betalat tillbaka handpenningen vilket han skriver i brevet daterat den 3 sept. Samtidigt som du i nästa mening skriver att det är ostridigt att handpenningen inte är återbetald.
Du motsäger ju dig själv i din dumhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det är ostridigt att handpenningen inte återbetalats till Ebbas konto, men så vitt jag vet har ingen av parterna hävdat att Esbjörn ljugit i brevet om att han gjort en inbetalning till Ebbas konto, Det är såvitt jag vet inte klarlagt vad det var som hände med de inbetalda medlen. Skickade Ebba tillbaka dem? Hade hon avslutat kontot tidigare? Faktum är att Esbjörns ombud vid flera tillfällen bett Ebba genom ombud om ett [fungerande] kontonummer.
Esbjörn har frågat SjöNära om det hade kontonumret en vecka efter brevet, varför skulle de fråga honom om detta om pengarna redan var återbetalda?
Varför skall EBs ombud lägga krut på att bevisa att handpenningen är inte återbetald då Esbjörns ombud inte hävdar att de är återbetalda? Att det står så i Esbjörns brev innebär inte att de hävdar att det är gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det stämmer att Esbjörn deponerat handpenningen hos Länsstyrelsen, sk nedsättning. Det går inte att göra en nedsättning av pengar hos Länsstyrelsen på skoj utan det måste finnas skäl. I det här fallet är skälet sannolikt att Ebba vägrade ta emot betalningen från Esbjörn.
Ebba däremot har inte gjort någon nedsättning av pengar hos Länsstyrelsen utan hon har satt in dem på advokatbyråns klientmedelskonto. Man kan fråga sig varför. Sannolikt för att Esbjörn faktiskt aldrig vägrat ta emot den resterande köpeskillingen av Ebba. Just som hans ombud skrivit hade Ebba möjlighet att göra inbetalningen på tillträdesdagen eftersom hon hade Esbjörns kontonummer, men hon valde att inte gör det. Hon kan inte ladda Esbjörn och kan därmed inte göra någon deponering hos Länsstyrelsen.
Skälet till att Esbjörn har deponerat pengarna hos länsstyrelsen och inte på ett klientmedelskonto beror på att hans fd ombud var en skojare som hade kronofogden hängande i hasorna samt att han inte hade något klientmedelskonto.
I sak så är det fullständigt ointressant om han har betalat tillbaka eller ej då han inte har presenterat någon giltig orsak till att häva avtalat.