2021-08-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Tror du man döpte SARS-CoV till nummer 1 när det inte fanns några andra SARS-CoV?

Det refereras på olika ställen till det viruset både som SARS-CoV och SARS-CoV-1, det varierar. Det är samma virus.

https://www.sciencemediahub.eu/2020/04/23/the-differences-between-sars-cov-1-and-sars-cov-2/

Är detta på något sätt otydligt:

”Next, we showed that patients (n = 23) who recovered from SARS (the disease associated with SARS-CoV infection) possess long-lasting memory T cells that are reactive to the N protein of SARS-CoV 17 years after the outbreak of SARS in 2003; these T cells displayed robust cross-reactivity to the N protein of SARS-CoV-2.”

Robust reaktivitet mot nukleokapsidprotein från CoV-2, från CoV-1. Man har alltså T-celler som attackerar kapseln som håller genomet. Självklart ger det ett skydd, det är också en del av immuniteten som bildas av CoV-2.
Jag skrev om denna immunitet i samband med SARS-CoV för över ett år sedan i tråden.

Kul att det äntligen blivit allmängods i diskussionen.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-14 kl. 16:05.
Citera
2021-08-14, 16:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tror du man döpte SARS-CoV till nummer 1 när det inte fanns några andra SARS-CoV?
Citera
2021-08-14, 16:22
Medlem
Surtrutens avatar
Länder med hög vaccinationstäckning har få dödsfall, ett par stycken per dag per miljon invånare.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=Confirmed+d eaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~MLT~ARE~ URY~SGP~SYC~BHR~QAT~ISL~ISR~DNK~SMR~CHL~CAN~BEL~BT N~PRT~ESP

Däremot har länder med hög vaccinationstäckning fortsatt ganska hög smittspridning, typ flera hundra nya fall per dag per miljon.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=Confirmed+c ases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~MLT~ARE~ URY~SGP~SYC~BHR~QAT~ISL~ISR~DNK~SMR~CHL~CAN~BEL~BT N~PRT~ESP
Citera
2021-08-14, 16:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Jo TBE har jag tagit för. Den ger ju 100% skydd efter femte sprutan. Den är också godkänd, testad osv.
Jag vaccinera min dotter när hon var nyfödd också.
Jag är inte en antivaxxer.
Men nu har jag fått 3 svar.
Inget av dem svaren har egentligen svarat på min fråga.
Varför ta ett vaccin som inte hjälper. Som inte är godkänt. Vi vet ju att det ger ett "sannolikt skydd" mot äldre. Inget mot yngre. Vi vet också att efter 6 månader avtar vaccinet. Vi vet också att även fast vi är vaccinerade, ska fortsätta hålla avstånd, kan bli sjuk, kan bli smittad osv osv.

Varför då ta vaccinet?
Det är ett rätt så bra vaccin.
Minskar risken att bli sjuk.
Minskar risken att bli allvarligt sjuk.

Precis som övriga vaccin jag skrev om till dig.
Precis som bilbälte i bilen. Minskar risken att bli allvarligt skadad om olyckan inträffar.
Även att som jag väljer en bra bil med hög säkerhet. Minskar risken.
Nej man kan aldrig helt få bort risken för skada, sjukdom eller död men man kan ta till rimliga skydd och vaccinet mot covid är ett sådant anser jag.

Du har låtit vaccinera dina barn av precis samma orsak. Bra tycker jag och även gjort så med mina barn när de var små. Att minska risken att de ska bli allvarligt sjuka. Helt rätt tänk.
Precis som vi lärt våra barn att se faror före de inträffar. Förbygga.

Jag vet att vaccinen tagits fram rätt så snabbt men tekniken bakom har längre tid på sig än covid funnits. Jag anser att risken med att bli sjuk av covid är avsevärt större fara än vaccinen som nu getts till väldigt många med relativt lite biverkningar.

Mina barn (3) har nu fått dos 1 och 2 och det har de valt helt på egen hand utan någon form av påtryckning från oss. Helt på egna värderingar om vad som är bäst för dem.
Nej de är för stabila och vuxna nu för att ta mer från oss och kan tänka själva. För dem fanns bara ett alternativ, ta det skydd som finns även om det inte funkar till 110%
Citera
2021-08-14, 16:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det här var lite oväntat. I alla fall för mig.

I en studie med ett urval på 50,000 personer visade det sig att effektiviteten i Moderna-vaccinet föll från 86% hos personer som vaccinerats tidigt 2021 till 76% effektivitet i Juli. Under samma period minskade effektiviteten i Pfizer-vaccinet från 76% till 42%. Det skulle i så fall betyda att Moderna är ordentligt mycket bättre än Pfizer. Notera att detta gäller effektivitet mot Delta-varianten.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.06.21261707v2
Har också sett det, men PB kanske är bättre på nästa variant än vad Moderna är?
Känns lite dåligt eftersom jag ska till nordvästra Afrika till hösten, Marocko till Senegal.

Det är aldrig för sent att ge upp!
Citera
2021-08-14, 16:41
Medlem
Citat:

Det refereras på olika ställen till det viruset både som SARS-CoV och SARS-CoV-1, det varierar. Det är samma virus.

https://www.sciencemediahub.eu/2020/04/23/the-differences-between-sars-cov-1-and-sars-cov-2/

Är detta på något sätt otydligt:

”Next, we showed that patients (n = 23) who recovered from SARS (the disease associated with SARS-CoV infection) possess long-lasting memory T cells that are reactive to the N protein of SARS-CoV 17 years after the outbreak of SARS in 2003; these T cells displayed robust cross-reactivity to the N protein of SARS-CoV-2.”

Robust reaktivitet mot nukleokapsidprotein från CoV-2, från CoV-1 infektion. Man har alltså T-celler som attackerar kapseln som håller genomet. Självklart ger det ett skydd, det är också en del av immuniteten som bildas av CoV-2.
Nej. Däremot har jag sett att man i litteraturen emfaserat att man diskutersr SARS-CoV genom att ange det som SARS-CoV-1, efter det att SARS-CoV-2 gjort entré.
Citera
2021-08-14, 17:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det är sant, men bara relevant om vaccinen hade hindrat smittspridning. De är väldigt dåliga på det.

Nja. Vaccinerna fungerade fint mot den ursprungliga kinesiska varianten. Problemet är att samtidigt som vaccineringen inleddes, så fick gränserna stå öppna för nya virus-varianter som vaccinerna hade svårare att rå på. Det blev inte så lyckat.

Citat:
Man behöver inte bidra till smittspridning, isolerar man sig vis minsta symptom så är det lugnt. Asymptomatisk smitta är inte en stor faktor.

Men presymtomatisk smitta är en större faktor. Varkan asymtomatisk smitta eller presymtomatisk smitta går att stoppa genom att stanna hemma när man är sjuk.

Citat:
Men min poäng är att man ska vaccinera de som behöver, vi vet vilka riskgrupperna är och de får ett tillfälligt skydd mot allvarlig sjukdom. Så länge de är skyddade så är smittspridning inte ett problem, det är en hyfsat ofarlig infektion för folk under 70.

Vi är i det läget nu, riskgrupper är vaccinerade. Låt smittan spridas medans de ännu har skydd.

Jo, det är kanske bättre att smittan sprids nu under sommaren, än att den sprids under virusens högsäsong.

Men vi minns ju förra sommaren. Då sades att Sverige skulle ha en fördel gentemot grannländerna, eftersom svenskarna skulle ha byggt upp immunitet mot viruset. När hösten kom, så blev det tvärtom. Sverige fick mycket mer smitta än grannländerna.

Citat:
Det borde vara tydligt för alla att naturlig immunitet är det enda vi har som kan stoppa pandemin. Den skyddar mot alla mutationer än så länge. Vi vet att vaccinen inte kan göra jobbet.

Vi behöver uppdaterade vacciner, som bättre rår på den indiska delta-varianten. Sedan behöver Europa stänga gränserna mot omvärlden, så att vi slipper nya varianter av viruset.

Så länge gränserna står öppna, så kan det komma in nyare varianter, som vaccinerna har svårare att rå på. Den stora katastrofen skulle vara att en mer vaccinresistent variant anländer till Europa samtidigt som vädret slår om till en kallare årstid. Då är det upplagt för en repris av förra vintern.

Citat:
Att massvaccinera är att stå på virusets sida, man skapar en dålig immunitet som gynnar mer smittsamma mutationer. Även om alla är vaccinerade så skulle naturlig immunitet vara det som sätter stopp, för vi ser ju att det fortsätter sprida sig trots höga vaccinationsgrader. Vaccinet skyddar ändå inte mot allvarlig sjukdom hos yngre.

Virusets bästa vänner, är dom makthavare som prioriterar öppna gränser högre än folkets hälsa och folkets friheter. Jag vill se en strategi som går ut på att ha ett öppet samhälle bakom stängda gränser.
Citera
2021-08-14, 17:01
Medlem
Citat:
RS-virus och parainfluensa har ett utbrott i USA mitt under en värmebölja, trots att viruset bara brukar gå runt under vintern. Mycket märkligt.

Kanske vaccinen som ställer till det.
Citera
2021-08-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
"på virusets sida"... fan vad patetiskt.. prova "på de mänskliga rättigheternas sida" din pajas.

Det är ett harmlöst virus för den absoluta majoriteten av befolkning... vill du jag "bitch-slappar" dig ännu en gång med data gällande medelåldern och MR?

Trodde du borde lärt något vid det här laget...

Det är verkligen inget harmlöst virus. Men det är samtidigt inget domedagsvirus heller. Mycket svart-vitt tänkande härinne.
Citera
2021-08-14, 17:33
Medlem
Dessa siffror är så jävla överdrivna så det otroligt....
Corona döda räknas på så sätt att om du får ett positivt resultat för Corona..
Så räknas man om man dör inom 30 dagar efter ett positivt resultat så är det Corona!
Ingen skillnad om du ha varit friska i 20 dagar och dör av hjärtinfarkt eller blodproppar eller faller av en stege eller krockar med bilen så är det Corona!....

https://emanuelkarlsten.se/sa-raknar-norge-danmark-finland-och-sverige-dodsfall-med-corona/

Titta på länkarna....

Samma gäller i USA och Europa....
Senast redigerad av joohnn 2021-08-14 kl. 17:54.
Citera
2021-08-14, 17:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Dessa siffror är så jävla överdrivna så det otroligt....
Corona döda räknas på så sätt att om du får ett positivt resultat för Corona..
Så räknas man om man dör inom 30 dagar efter ett positivt resultat så är det Corona!
Ingen skillnad om du ha varit friska i 20 dagar och dör av hjärtinfarkt eller blodproppar eller faller av en stege eller krokar med bilen så är det Corona!....

https://emanuelkarlsten.se/sa-raknar-norge-danmark-finland-och-sverige-dodsfall-med-corona/

Titta på länkarna....

Samma gäller i USA och Europa....
Hur räknas det om man smittas av covid-19 och ligger i respirator sex veckor innan man dör? Då har man inte dött med covid-19 eftersom man avlidit mer än 30 dagar efter bekräftad smitta. Statistiken visar fel åt båda håll.
Citera
2021-08-14, 17:47
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-14/farre-man-vaccinerar-sig--struntar-i-sin-halsa?utm_content=buffere88dd&utm_medium=sydsvensk an&utm_source=tw&utm_campaign=bfr

Så män som inte vill vaccinera sig struntar alltså i att ha en god hälsa.

Hans Boman hoppas på fitta. Förmodligen kommer han inte få det, vilket han haft ännu mindre chans till om han spekulerat i att anledningen beror på kvinnors mycket högre tilltro på auktoriteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in