2021-08-14, 16:24
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Intressant analys. GP utsände under rättegången 1988 Conny Berglund skrev något liknande och ifrågasatte hur det kunde komma sig att ingen sett läkarna tillsammans från hösten 1982 till pingsthelgen 1984.

Jag ställer mig även frågan hur det kommer sig att läkarna kunde sitta isolerade under så pass lång tid i häktet och oberoende av varandra neka till alla försök Helin gjorde för att få dem att erkänna något. Inte ens att det träffat da Costa någon gång kunde de erkänna.

Att härdade kriminella klarar att neka under lång tid må hända men Härm och Allgén var inga härdade kriminella utan två små, spensliga, veka personer. Härm försökte dessutom begå självmord när han fick reda på att han inte var välkommen tillbaka till Karolinska pga misstankarna.

Rent logiskt borde iaf en av dem brutit ihop och erkänt efter bara några veckor i häktet om där hade varit något mer att erkänna. Båda medgav att de köpt sex tidigare. Härm hade plockat upp gatuprostituerade och Allgén erkände att han besökt poseringsstudio åren innan han gifte sig. Nu erkände ingen av dem att de träffats efter 1982 eller att de ens träffat da Costa alls trots flera mån i en liten cell. De började inte ens skylla på varandra vilket händer.
Tippar också på det. Förhören med läkarna finns bevarade i ljud och text, och det framgår att Polisen inte var direkt vänliga mot dem. Och läkarna kunde inte värja sig mot de gormande anklagelserna om att Polisen var "hundra procent säkra" på deras skuld. De kunde inte göra annat än att förneka Polisens stolliga scenarier.
Citera
2021-08-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Ja Ragnars vittnesmål om Catrines telefonsamtal efter den påstådda morddagen är ett av de få vittnesmål som talar för läkarnas oskuld.

Skillnaden mellan Ragnars vittnesmål och de flesta andra som talade mot läkarna under rättegången är att Ragnar saknade motiv till att ljuga. Det var alltför många vittnen när det begav sig som ville hjälpa till att sätta dit läkarna, få vara med och bidra, göra sig intressanta. Men Ragnar var bara en gammal man som kände Catrine och är säker på att hon ringde honom efter pingsten 1984. En väldigt besvärande omständighet om man påstår att hon dog under pingsten.
Nog fanns det mer. Viket Helin(må han brinna i helvetet) lögnaktigt förnekade i Attunda. Vi har exempelvis rättsliga rådets totala sågning av Rajs arbete. Vilket han (Helin) avfärdade med att läkare kommer till bröders hjälp. Sedan när får åklagare hävda sådant om vittnen när de inte har något att backa upp det med. Sedan spred han och och Rajs ut ryktet att en av ledamöterna var nazist. En skamfläck på åklagarkåren: Och en skamfläck vars bröder kommit till hjälp.
Citera
2021-08-14, 19:30
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Tippar också på det. Förhören med läkarna finns bevarade i ljud och text, och det framgår att Polisen inte var direkt vänliga mot dem. Och läkarna kunde inte värja sig mot de gormande anklagelserna om att Polisen var "hundra procent säkra" på deras skuld. De kunde inte göra annat än att förneka Polisens stolliga scenarier.

Jag antar att t o m Härm trodde på Barnets berättelse i början av häktningen då han bad Allgén erkänna under sittande förhör.

Men hela denna historien är så osannolik då den egentligen fick sin början av att Härms fd svärfar gick till polisen och tipsade om sin fd svärson som tänkbar gärningsman. Att han skulle kunna gissa rätt där är ju så osannolikt så att det är absurt.
Citera
2021-08-14, 19:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Vad är det du antyder? Att jag är med i en konspiration av något slag?

Ingen aning ärligt talat men tanken har nog inte föresvävat bara mig.

Tidigare har olika skribenter samverkat och på olika sätt försökt förlöjliga, förminska och baktala andra skribenter som inte tror på ett justitiemord.

Jag tror dock att du är hyfsat ärlig i vår debatt och verkligen tror på det du skriver trots att vi inte delar samma åsikter.
Citera
2021-08-14, 20:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Nog fanns det mer. Viket Helin(må han brinna i helvetet) lögnaktigt förnekade i Attunda. Vi har exempelvis rättsliga rådets totala sågning av Rajs arbete. Vilket han (Helin) avfärdade med att läkare kommer till bröders hjälp. Sedan när får åklagare hävda sådant om vittnen när de inte har något att backa upp det med. Sedan spred han och och Rajs ut ryktet att en av ledamöterna var nazist. En skamfläck på åklagarkåren: Och en skamfläck vars bröder kommit till hjälp.

Varför ska Helin brinna i helvetet?

Här har vi en ärlig och rakryggad chefsåklagare som inte ens backade i Attunda, det tyder på ett rättsligt patos utöver det vanliga.

Helin förefaller ha varit en hedersman precis som Lambertz som också engagerat sig i detta fall.

Vl
Citera
2021-08-14, 20:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Det anses allmänt att journalister inte bör publicera uppgifter från pågående brottsutredningar. Det var just detta som GW/Guillou gjorde. Det är vad jag kallade en skumraskaffär. GW/Guillou var ju uppenbart bundisar med utredare Åström, och bedrev ju nån slags mediakampanj för att stötta Åströms utredning. Det är vad jag skulle klassa som en skumraskaffär.

Se från 30:30

https://www.youtube.com/watch?v=JjzPfE7tQ14

Stort tack för länken, mycket intressant!

En sak som ingen verkar ha uppmärksammat i tråden är att fyndplats 1 vid Talludden håller just nu på att förvandlas till en 20 000 kvm stor byggnation där kontor, gym, restauranger osv ska inrymmas.

Redan tidigare ligger fyndplats 2 begravd under den nybyggda Hagastaden.
Citera
2021-08-14, 20:22
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ingen aning ärligt talat men tanken har nog inte föresvävat bara mig.

Tidigare har olika skribenter samverkat och på olika sätt försökt förlöjliga, förminska och baktala andra skribenter som inte tror på ett justitiemord.

Jag tror dock att du är hyfsat ärlig i vår debatt och verkligen tror på det du skriver trots att vi inte delar samma åsikter.
Det kan ju förstås vara lätt att misstänka en konspiration när man är relativt ensam alternativt i kraftig minoritet om sin ståndpunkt vilket ämne det än gäller. Jag kan dock försäkra dig om att jag inte konspirerar mot dig eller andra ur minoriteten som fortfarande tror på sagen om de två monstruösa läkarna.
Citera
2021-08-14, 20:44
Medlem
UT64s avatar
Lyssnade just på förhören med fotohandlarparet Schröder, och det är en fascinerande historia som Polisen förmodligen inte är stolta över i efterhand. Herr Schröder pekar omedelbart ut en polisman som den som varit i hans affär tre år tidigare. "Typisk homosexuell" tycke han. Fru Schröder för sin del, garderar sig, och pekar ut tre olika polismän som den misstänkte, samt även obducenten Teet Härm. Obducenten avförs sedan som misstänkt för bildinlämningen och man försöker senare med en ny uppsättning figuranter plus allmänläkaren Thomas Allgén. Inte heller här går det riktigt som Polisen hoppats, men efter lite kuckilurande och, kan man antaga, milda påtryckningar från Polisen blir de till slut bergsäkra på Thomas Allgén. De uppträder även i media på en arrangerad bild där de allvarsamt låtsas granska en filmrulle.
Vid det här laget är de Polisens stjärnvittnen och behandlas med vördnad av journalister och poliser.

De får även i uppgift att försöka rita av de saker de sett på bilderna, märkligt nog finns inget huvud med på bilderna utan bara övriga kroppsdelar. Resultatet blir inget vidare likt de verkliga kvarlevorna av Da Costa, varvid Jovan Rajs raskt skriver om sin rapport om likundersökningen så att den skall passa ihop med Schröders vittnesmål, och Polisen skickar en rapport till Helin där man nu har "bevis"..

Det som fascinerar mest är att det tre år efter en händelse i en fotoaffär, som den övriga personalen aldrig hört talas om, nu växt fram till solida bevis för att två personer är likstyckare och troligen mördare.
Citera
2021-08-14, 21:04
Medlem
Citat:
Jag antar att t o m Härm trodde på Barnets berättelse i början av häktningen då han bad Allgén erkänna under sittande förhör.

Men hela denna historien är så osannolik då den egentligen fick sin början av att Härms fd svärfar gick till polisen och tipsade om sin fd svärson som tänkbar gärningsman. Att han skulle kunna gissa rätt där är ju så osannolikt så att det är absurt.
Ja och värre blir det. Allgens fru ringde polisen för att prata om Härm innan hennes inbillade sagor ens börjat. Men lovade att återkomma om hon skulle komma på något. Uppenbara stollar har tagits på full allvar. Rent logiskt faller alla senare vittnesmål redan av det skälet att de tillkommit som ett rent resultat av den mediapanik som dessa bägge stollar rört upp.

Att Härm trodde på smörjan kan kan ursäktas med den press han befann sig under.
Senast redigerad av TomP. 2021-08-14 kl. 21:21.
Citera
2021-08-14, 21:21
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det som fascinerar mest är att det tre år efter en händelse i en fotoaffär, som den övriga personalen aldrig hört talas om, nu växt fram till solida bevis för att två personer är likstyckare och troligen mördare.

Det är på den punkten vittnesmålets trovärdighet faller. En så pass betydande händelse inträffar ju inte varje dag i butiken och eftersom det var flera anställda som jobbade den dagen så måste ju denna händelse diskuterats om bilderna nu var så jävliga.

Då ställer jag mig frågan varför ingen av de anställda minns något. Inte ens fru Schröders syster minns. Men systern hade inga problem att minnas andra läskiga bilder på lik ifrån ett bårhus.
Hade en enda bild hittats så hade saken varit klar men som vanligt i sådana häxprocesser där brotten dokumenterats med foton så hittas aldrig några foton. Då kan man fråga sig vad det beror på. Kanske för att det bara är påhittade historier.

Det tråkiga i denna historien är att polisen förstörde konfrontationen och inte kunde hålla käft utan resonerade fram utpekandet med vittnena. Så får det inte gå till men gör det likförbannat ändå. Precis som Lisbeth Palmes utpekande av Krille.
Citera
2021-08-14, 21:23
Medlem
[quote=StoffeSvensson|
Det tråkiga i denna historien är att polisen förstörde konfrontationen och inte kunde hålla käft utan resonerade fram utpekandet med vittnena. Så får det inte gå till men gör det likförbannat ändå. Precis som Lisbeth Palmes utpekande av Krille.[/QUOTE]

Jäpp och den gemmensamma nämnaren är en viss Anders...
Citera
2021-08-14, 21:25
Medlem
Citat:
Det är på den punkten vittnesmålets trovärdighet faller. En så pass betydande händelse inträffar ju inte varje dag i butiken och eftersom det var flera anställda som jobbade den dagen så måste ju denna händelse diskuterats om bilderna nu var så jävliga.

.
Jo och hade det varit sant skulle normalintelligenta personer gått till polisen senast när Härm greps första gången. Detsamma gäller Råden så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in