Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Jag förstår inte riktigt hur ni menar att något annat skulle kunna ha hänt dock... då det är konstaterat att bogvisiret lossnade och att fartyget var designat av nån amatör som borde ha valt ett annat yrke.
Ja, bogvisiret lossnade och föll ned mot bulben. Därav bucklan i bogvisiret.
Citat:
Självklart så måste visiret ta vägen nåstans efter att det har lossnat.. och fysiken ljuger aldrig.. och den säger i detta fallet att boviriet inte kan ha sjunkit som en sten på en halv sekund eftersom den är stor och väger 55 ton.. vilket betyder att havets vågor kommer att putta visiret några gånger över vattenytan innan det sjunker.. och visst kan visiret ha studsat brevid Estonia och slagit i sidan och sen sjunkit.
1. Bogvisiret föll framåt och Estonia var drygt 24 meter brett. För att hamna på SB sida måste visiret alltså först ha knuffats minst 12 meter i sidled utan att sjunka alternativt tagit vägen under Estonias djupgående på 5,6 meter och sedan flyta upp till ytan igen.
2. Hål #1 ligger ca 70 meter akter om fören och hål #2 ytterligare 20 meter akterut.
Estonia gick i ca 14 knop = ca 26 km/h = ca 7 m/s
Det betyder att förutom att tumla och knuffas 12 meter i sidled måste visiret hålla sig flytande i minst 10 sekunder och sen göra först ett hål och några sekunder senare ett hål till samtidigt som det skapar en intryckning på 22x4 meter i skrovsidan.
Citat:
Helt logiskt och inom fysikens gränser.
Det håller jag inte med om
Citat:
Att bogvisiret lossnade och sen dök det upp en rysk ubåt och krockade me långsidan är dock inte speciellt rimligt om inte ubåten isåfall visste att bogvisiret skulle falla av just då och att planen var att skapa ett extra hål genom krocken.
Fysiken ljuger väl inte heller gällande vad som händer om en ubåtskapten fick för sig att ramma ett fartyg som Estonia.. jag tror att det hade sett lite annorlunda ut i jämförelse med vad vi idag och då såg gällande Estonia.
Det kanse inte ens är möjligt att ubåten skulle kunna klara sig oskadad i en sån krock med ett fartyg av den storleken.
Lol vem vet det kanske ligger en ubåt som sjönk i närheten av Estonia.. därför sa regeringen att ni får inte dyka där för vi bryr oss om gravar och vill stoppa gravplundringar.
Ubåtsteorin tror jag inte det minsta på.
Som redovisats flera gånger i tråden visar preliminära resultat från sommarens sonar- och ROV undersökningar att Estonia vilar på mjuk lera förut samt akterut medan det finns berggrund i dagen midskepps.
Hela fartyget har böjt sig midskepps så att partiet med berggrund under utgör en högre punkt än fören och aktern som vilar på mjukare lera.
Geometrin på sagda berggrund bedöms dessutom matcha formen på den stora intryckning på 22x4 meter där de båda hålen också finns.
Jag förstår inte hur du kan tycka det är mer logiskt att de två hålen på SB sida orsakats av bogvisiret än att de uppstod när fartygssidan slog emot berg på havsbotten.