Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Var skulle du föredra att bo, i Syd- eller Nordkorea? Vad tror du att de Sydkoreanska medborgarna, samt de Nordkoreaner som har flytt till Syd, skulle svara på den frågan?
Jag skulle bosätta mig i den Demokratiska Folkrepubliken Korea i morgon om det accepterade invandrare, men det gör inte DFRK (DFRK har tagit emot flyktingar, t ex amerikanska, men inte många) - av lättförklarliga skäl. Miljoner som lever på gatan i väst skulle på en gång flytta till DFRK om det öppnade gränserna - vilket DFRK inte skulle kunna hantera - för att kunna få ett rikt och meningsfullt liv,
I DFRK skulle jag erhålla ett jobb, en bostad, kunna ha en meningsfull fritid och ett rikt kulturliv, vara garanterad social service och sjuk- och hälsovård. Det skulle vara lugnt och fint, inga kriminella gäng som gör gatorna osäkra.
I södra Korea skulle jag inte vara garanterat nått, utan troligen hamnat på gatan – där sedan förut tusentals sk flyktingar från Norr redan lever i misär, därför att de – trots att de behärskar språket, om än olika dialekter – inte klarar av att konkurrera under den stenhårda kapitalism som råder i syd. De stackarna är dock förhindrade av Seoul att flytta tillbaks till norr.