• 1
  • 2
2021-07-24, 22:00
Medlem
ForzaLeons avatar
Flera än jag som har testat dem och vad tycker ni om dem?

Körde en liten tripp idag ner till västkusten närmare 60 mil.
Testade Circle K laddarna i Linköping och en av dem som finns i Göteborg.

Trevliga laddare på 300kW och var bara att glida dit och starta upp.
Vet inte om jag hade flax borde vara eftertraktat att ladda där när det är gratis.

Smidig app och inga problem överhuvudtaget att starta laddningen.

Ja enda problemet är då att min Kia e-Niro får ut pinsamt lite ur en 300kW laddare.
På dessa långturer skulle man haft en EV6 istället. (om man har bråttom dvs)
Fungerar bra när man ändå ska käka och ta en bensträckare.

Bra laddare och bara hoppas de fortsätter bygga ut dessa och sedan får ett hyfsat pris.
Ja till skillnad mot Ionity som jag numera ratar.
Citera
2021-07-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Vet inte om jag hade flax borde vara eftertraktat att ladda där när det är gratis.

Smidig app och inga problem överhuvudtaget att starta laddningen.

Ja enda problemet är då att min Kia e-Niro får ut pinsamt lite ur en 300kW laddare.
På dessa långturer skulle man haft en EV6 istället. (om man har bråttom dvs)
Fungerar bra när man ändå ska käka och ta en bensträckare.

Bra laddare och bara hoppas de fortsätter bygga ut dessa och sedan får ett hyfsat pris.
Ja till skillnad mot Ionity som jag numera ratar.

Testat två i Göteborg (en på Hisingen och en i Mölndal), samt en i Skåne (i Flädie), men fått endast runt 150 kW på de (även om bilen kan ladda upp till 250 kW).

Bråkade lite i början när de precis infört appen, men annars fungerat helt OK.
Citera
2021-07-25, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Testat två i Göteborg (en på Hisingen och en i Mölndal), samt en i Skåne (i Flädie), men fått endast runt 150 kW på de (även om bilen kan ladda upp till 250 kW).

Bråkade lite i början när de precis infört appen, men annars fungerat helt OK.

Dyra bilar som Tesla och Mecedes, Audi etc verkar få till 150-250, kanske mer kW i laddning, men det som verkar hänga i hop med snabb laddning är stort batteri. Ju mindre batteriet är desto långsammare laddning. T.ex. finns det tillverkare som erbjuder olika batteristorlekar där de med större batteri laddar snabbare och de med mindre långsammare.

Jag är inte insatt väl nog om batterier för att kunna förklara det, men någon annan kanske kan?

Men det finns undantag verkar det som. T.ex. "nya" Renault Zoe ger bara Max 50 kW DC laddning som tillval dessutom, medans Peugeot e208 ger 100 kW, men i princip samma batteristorlek. Varför?
Citera
2021-07-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dyra bilar som Tesla och Mecedes, Audi etc verkar få till 150-250, kanske mer kW i laddning, men det som verkar hänga i hop med snabb laddning är stort batteri. Ju mindre batteriet är desto långsammare laddning. T.ex. finns det tillverkare som erbjuder olika batteristorlekar där de med större batteri laddar snabbare och de med mindre långsammare.

Jag är inte insatt väl nog om batterier för att kunna förklara det, men någon annan kanske kan?

Men det finns undantag verkar det som. T.ex. "nya" Renault Zoe ger bara Max 50 kW DC laddning som tillval dessutom, medans Peugeot e208 ger 100 kW, men i princip samma batteristorlek. Varför?

Checkade nu, och det var 165 kW jag fick på CK: https://i.imgur.com/xCXiUjG.jpg

På Tesla SuC V3 så får jag dock runt 240 kW nu på sommaren (ca 230 kW på vintern runt noll°): https://i.imgur.com/FcefWww.jpg

Checkade även med CK, och de laddarna jag fick 165 kW på är officiellt ratade till 150 kW. Så CK levererar ju iaf. mer än spec, och dessutom gratis (än så länge). Så jag kan absolut inte klaga.
Citera
2021-07-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Checkade nu, och det var 165 kW jag fick på CK: https://i.imgur.com/xCXiUjG.jpg

På Tesla SuC V3 så får jag dock runt 240 kW nu på sommaren (ca 230 kW på vintern runt noll°): https://i.imgur.com/FcefWww.jpg

Checkade även med CK, och de laddarna jag fick 165 kW på är officiellt ratade till 150 kW. Så CK levererar ju iaf. mer än spec, och dessutom gratis (än så länge). Så jag kan absolut inte klaga.

Precis, de i Flädie är 2st 50kW och 2st 150kW (och de är ofta upptagna). En bra grej med CK är ju att man ser hur laddningen fortskrider i appen (nu har kanske alla elbilar en egen app, vad vet jag. När jag hade en Polestar 2 hyrbil utan app så var det iaf en bra grej)
Citera
2021-08-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Alla elbilar laddar fortare upp till omkring 40% - 50% laddning. Därefter går det långsammare. Antingen gradvis i eller ett antal kraftiga hack nedåt på hur många kw som laddas.

Att bl.a. Renault begränsar snabbladdning till omkring 46 kw, när det går som fortast, kanske är för att de är nervöst lagda. Det vore inte bra för andrahandsvärdet på bilarna, om det visar sig att batterierna försämras allt för mycket.

Tesla har vid några tillfällen skickat en mjukvaruuppdatering på distans, så att deras bilar kunde ta emot fler kw. Tesla hade väl helt enkelt fört statistik och konstaterat att batterierna inte försämrades så mycket de var rädda för.

Här kan man se laddkurvor för olika el-bilar. Laddföretaget har fört statistik. Så det är väl någon sorts genomsnitt.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/...nault-ZOE-CCS-
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/...-Tesla-Model-3

Är batterierna kalla på en Renault ( läs vinter ), så bör man ladda inomhus. Går väldigt långsamt annars. Inte lämplig bil för resor till fjällen, vad man nu skall dit och göra. Kallt som fan. Kanske fungerar bättre om man åkt 20 - 30 mil innan laddning?
Citera
2021-08-17, 00:47
Medlem
Citat:

Var förbi CK-laddplatserna i Linköping nu i lördags eftermiddag, och bägge upptagna, och bilar på kö. Gav upp direkt. Provade även laddplatserna vid Powerstop Mjölby innan (Volvos kampanjsajt, där vi tänkt att provköra lite bilar), och där var två lediga (5 och 6), men de fungerade givetvis inte när jag testade.

Gav då upp gällande "offentliga" laddare, och åkte till SuC Linköping. 12 laddplatser och 8 lediga. Fungerade direkt. Laddade klart medans vi käkade på 20 min.

Så djälva skönt att man har en Tesla som elbil (inte minst familjen tyckte det, som var rätt trötta på mig efter de två tidigare misslyckade laddstoppen på CK och hos Volvo, som jag hade envisats med att försöka testa).
Senast redigerad av mtflash 2021-08-17 kl. 00:49.
Citera
2021-08-17, 01:02
Medlem
Citat:
... Circle K laddarna ... laddare på 300kW ... eftertraktat att ladda där när det är gratis. ... bygga ut dessa och sedan får ett hyfsat pris.
Är det gratis att ladda batteriet på en elbil på en bensinmack?
Citera
2021-08-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det gratis att ladda batteriet på en elbil på en bensinmack?

Japp. På CK iaf, och på bensinmackens egna laddare (inte de laddare som är uppställda av andra laddnät så som tex. Ionity eller Bee/MER). Står det CK på laddaren och den är ledig, så är det bara att ladda på. Testa om du har möjlighet.

Du kan ladda ner appen här: https://www.circlek.se/laddning/charge-app

Sedan har jag iofs. gratis laddning (minst året ut, iaf.) även på Tesla SuC.

Sedan är det inte så avgörande då man normalt bara laddar relativt få gånger per år på snabbladdare under just lite längre resor. Vanligtvis laddar man hemma extremt billigt till 95% av fallen/milen. Laddar min elbil för ca 1,30 SEK/milen hemma (på förnybar el).

Men visst har det hänt att jag laddat på CK, om jag väntat på någon och har tid över, bara för att det är gratis (även om jag skulle kunnat ladda hemma eller på hotell/bekanta). Mer för att man kan.
Senast redigerad av mtflash 2021-08-17 kl. 01:22.
Citera
2021-11-02, 22:11
Medlem
Nu har de börjat ta betalt, 4,99kr/kWh för 50-60kW laddare och 6,29kr/kWh för 150-300kW laddare.
Citera
2021-11-03, 07:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu har de börjat ta betalt, 4,99kr/kWh för 50-60kW laddare och 6,29kr/kWh för 150-300kW laddare.
Lika dyrt som att tanka bensin och diesel. Ja, det var väntat att det skulle gå så.
Citera
2021-11-03, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Lika dyrt som att tanka bensin och diesel. Ja, det var väntat att det skulle gå så.

Ja, det var ju klart att det var gratis en befränsad period.

Skillnaden mot bensin och diesel är väl att .edan den som kör på det alltid tankar till det priset medan elbilsägaren bara gör det när man är pä längre resa.

Gjorde en längre resa för några veckor sedan, 225mil och betalade 830kr. Någon gratisladdning, någon lite dyrare snabbladdning, laddning på hotell till ett fast dygnspris... ja, lite blandade prismodeller.

27kWh laddade jag hos Circle K så 170kr hade det kostat (men då hade jag inte laddat där utan på Tesla SC för drygt 4kr/kWh)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in