2021-08-13, 20:49
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Man räknar inte på medellön utan medianlön för att få ett hum om vad den genomsnittlige svensken tjänar. Medianlön är 32 400 SEK och alltså 388 800 SEK i årsinkomst.

Ok intressant jag är ingen ekonom så vet inte mycket om detta, vad är anledningen till att räkna medianen istället för medel, att de som tjänar mycket tjänar extremt mycket mer än snittet eller att dom som tjänar lite tjänar extremt mycket mindre?
Citera
2021-08-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Yrkesmördare. 10 år i legionen.
/Bonsoir Now were talking riktig äventyrare
Je Suisse legioner nope but you are
Vem skulle inte vilja vars det.
Citera
2021-08-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
/Bonsoir Now were talking riktig äventyrare
Je Suisse legioner nope but you are
Vem skulle inte vilja vars det.
/ Jag ser egentligen inget fel i det .
Citera
2021-08-13, 21:16
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _420_
Jag jobbar med design. Helt självlärd och plockar ut 51k efter skatt. Skulle kunna tjäna mer om jag hoppade runt mellan "rätt" ställen men jag föredrar att hålla mig på en arbetsplats jag tycker om. Lönen är ju långtifrån allt.

Har frilansat tidigare i samma yrke och fick då ut mycket (runt 100K) mer efter skatt dom månader jag var fullbokad. Det var tider det! Fast att vara en one man army är inte min grej.
Vad för design exakt om man får fråga Har tankar att ge mig in i branschen jag också.
Citera
2021-08-13, 22:41
Medlem
DontWantWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Haha!
Det och att vara en twichthot, men dom jobben är endast för snygga tjejer, 7 poängare och upp.

Så sant så!
Citera
2021-08-14, 00:14
Avslutad
Jag blir avundsjuk av att lösa vad alla tjänar och att vissa inte är utbildade.

För egen del har jag 3årig högskoleutbildning som sjuksköterska och har en lön på 31.000:-/månaden brutto.

Nästan pinsamt att berätta när man läser era löner.
Citera
2021-08-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Jag blir avundsjuk av att lösa vad alla tjänar och att vissa inte är utbildade.

För egen del har jag 3årig högskoleutbildning som sjuksköterska och har en lön på 31.000:-/månaden brutto.

Nästan pinsamt att berätta när man läser era löner.

Äh, ge dig! Det mesta är bara ljug ändå.
Citera
2021-08-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
De håller på att politiskt förbjuda bemanning. Lite försenad ofta Corona. Senaste förslag går ut på totalförbjud all bemanning från och med ett visst datum. Dessa människor får tvingas tillbaka till region och kommunanställningar eller bli arbetslösa. På sikt menar de att vården blir bättre.

Äsch det där har det pratas om sen jag blev klar syrra, dvs ungefär runt 10 år sedan. Vården går runt pga bemanningspersonal. Tror ingen av dessa skulle låta sig ”tvingas tillbaka” till region och/eller kommun. Så hårt sitter inte det så kallade yrkeskallet. Känner ingen större oro.
Citera
2021-08-14, 00:57
Medlem
DVikings avatar
Hoppade av lågstadiet för att börja sälja droger, vapen och organ. Tjänade ca 100k/vecka. Blev för mycket strul så jag sadlade om till att sitta och ljuga på internetforum, drar in ca 67345,50 kr efter skatt på det.
Citera
2021-08-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok intressant jag är ingen ekonom så vet inte mycket om detta, vad är anledningen till att räkna medianen istället för medel, att de som tjänar mycket tjänar extremt mycket mer än snittet eller att dom som tjänar lite tjänar extremt mycket mindre?

Jag är inte heller någon ekonom men för att besvara din fråga så svar ja. Det är väsentliga skillnader mellan lägsta och högsta lön så därav räknar man på medianlön för att få ett hum om genomsnittet.
Citera
2021-08-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddsan
Äsch det där har det pratas om sen jag blev klar syrra, dvs ungefär runt 10 år sedan. Vården går runt pga bemanningspersonal. Tror ingen av dessa skulle låta sig ”tvingas tillbaka” till region och/eller kommun. Så hårt sitter inte det så kallade yrkeskallet. Känner ingen större oro.
Nej, men till skillnad från förut så ska det vara klubbat. Totalförbjudet gäller redan i vissa regioner med gott resultat
Citera
2021-08-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Intressant. Själv så konsultar jag åt både Nordea och SEB under anställning av ett storföretag. Kodar i Cobol och tjänar ca 57 000 innan skatt. Är självlärd utan utbildning.

Varför startar du inte egen firma? Hur många års erfarenhet har du? Är det utanför Stockholm? I så fall rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in