2021-08-13, 18:57
Medlem
Rodjas avatar
Tills igår var jag en av de fem procenten, sedan gick jag förbi en
sk drop in.
Så nu har jag tagit första dosen. Bara ont i insticks-stället, som är
vanligt. Är inte särskilt orolig.

Men jag är ändå tveksam.
Dels till det här jävla påfundet om sk gröna pass.
Vad är det?! Varför? Man vill vara exklusiv? Att komma åt allt det goda?
Äta? Handla mat? Simma? Gymma? Delta (delta i aktiviteter alltså, inte
delta-viruset!) här och där? Arbeta kvar? Nytt arbete?

Fan vet.....

De jag känner som har en underliggande sjukdom och fått ett skov
via första dosen, rekommenderar jag att vänta tills de mår bättre om
de vill ta den andra dosen. De är å andra sidan redan goda kroppskännare.

Kroppen ska vara på topp för att tåla behandlingar.
Det gäller även i cancerbehandlingar. Att ge cytostatika till en äldre
person, som kanske inte har långt kvar är dumt och den läkaren som
inte vågar säga det skulle jag säga emot.
Citera
2021-08-13, 18:59
Medlem
4608s avatar
Jag är en av dom. Jag är under 35 och känner inte direkt att jag behöver något ormgift i mig för att hålla borta lite feber och hosta. Det kommer, det går. Har haft det flera gånger under mitt liv. Inga bestående men. Jag kan skriva, tala, stava, äta, höra, knulla, se och laga mat lika bra för det. Vill du vara testpilot för statens labratorium så får du hemskt gärna vara det. Vi känner inte varandra, dör du eller jag så går livet vidare. Skål, nu är det fredag!
Citera
2021-08-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Återigen en studie som tittar på antikroppar. Titta på verkligheten istället vilka som blir infekterade. Vaccinets effektivitet efter två doser är under 50%. Immunförsvaret är betydligt mer komplext än en sorts antikropp. Det kommer tiden utvisa.

Ett exempel. Det är som att ryssen anfaller med tusen man via land, tusen man via vatten och tusen man via luften. Att skicka tretusen man på fot till Torneå betyder bara att du sannolikt vinner ett slag men inte nödvändigtvis kriget.

Här finns en rapport av verkliga fall där infektion var 700% vanligare bland vaccinerade än de som genomgått sjukdom. Tänk då på att de flesta var vaccinerade nyligen och således borde skyddet vara på topp. Med tanke på att vaccinets effektivitet sjunker som en sten är nog skillnaden ännu större nu.

https://newsrescue.com/delta-variant-natural-immunity-700-greater-protection-than-shot-data-from-israeli-govt-shows/

https://fortune.com/2021/08/04/covid-vaccine-delta-variant-efficacy-uk-study/
Herregud, detta vaccin finns inte på marknaden ännu. Var som sagt bara att peka på man kan få mera antikroppar av vaccin än av att bli sjuk i covid. Dagens vaccin är redan förlegade - fine. Orka. Nu går man ju mera mot du blir smittad men inte blir lika sjuk om du har dessa nuvarande vaccin. Ingen aning om det stämmer men troligen

Hur tycker du BAVA ska utvädera sitt nya covid läkemedel? Kostar $300M så du kan säkert spara dom en hacka.
Senast redigerad av sidsix 2021-08-13 kl. 19:06.
Citera
2021-08-13, 19:03
Medlem
Kanske off topic men fan vad jag är glad att tonläget inte blivit så hetsigt i Sverige. Jag tror personligen att all hets kring masker och lockdown etc har drivit på antivaxrörelsen i många länder. Kanske t.om till den punkt att fler faktiskt dör i slutändan. De som inte vaccinerar sig i Sverige har nog i mindre utsträckning konspieatoriska anledningar än uyomlands. Jag vaxxad inte svinflunsan t.ex, inte för nån direkt anledning, bara pallade inte. Covid tog jag dock
Citera
2021-08-13, 19:10
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Att slippa bli allvarligt sjuk av viruset räckte för mig…

Jag är varken lastgammal eller har några underliggande riskfaktorer, så risken att jag skulle bli allvarligt sjuk är minimal.
Citera
2021-08-13, 19:19
Medlem
Hittills är det ju ingen mutation som blivit dödlig för unga människor. Således, de kan välja själva om de vill bli sjuka i covid eller få vaccin. Är väl mest en tidsfråga?

Att skyddet är bättre om man har haft covid är väl logiskt, har man redan haft covid och knappt märkte det så lär man ju knappast behöva ett vaccin.

Men blev man sjuk av covid och besökte sjukhuset så lär nog vaccinet ge bättre skydd, likaså om man är riktigt gammal. Poängen är att man inte blir så sjuk med vaccin i sig.

Är det någon som är emot vaccin för äldre?

Eller är ni ungdomar allihopa och ser det ur det perspektivet?
Citera
2021-08-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Herregud, detta vaccin finns inte på marknaden ännu. Var som sagt bara att peka på man kan få mera antikroppar av vaccin än av att bli sjuk i covid. Dagens vaccin är redan förlegade - fine. Orka. Nu går man ju mera mot du blir smittad men inte blir lika sjuk om du har dessa nuvarande vaccin. Ingen aning om det stämmer men troligen

Hur tycker du BAVA ska utvädera sitt nya covid läkemedel? Kostar $300M så du kan säkert spara dom en hacka.

Det var du som skrev att vaccin kan ge bättre skydd baserat på en studie som mäter nivån av en antikropp. Även de nuvarande vaccinen har gett samma resultat i liknande tester utan att leverera bättre skydd i en verklig miljö. Det var det jag påpekade och det är väl rimligt att ta hänsyn till. Att vaccin mot coronavirus är väldigt svåra att förutsäga är ett annat problem då alla förkylningsvirus av familjen corona muterar och sprids väldigt snabbt och ständigt fajtas med immunförsvaret.
Citera
2021-08-13, 19:22
Medlem
Blåtås avatar
Det är väl bara att konstatera vilken stor procent av befolkningen som är idioter. Kolla bara på samhället och vad alla håller på med, det är ju totalt hjärndött. Kolla bara på dessa utbildade människor inom riksdag och rättsväsende, de har ju noll kontakt med verklighet eller någon slags kulturell bildning eller medvetenhet. Okej att jag visste att många är hjärndöda men inte 90 procent. Alltså kolla på alla dessa läkare, de ger ju för fan folk rena gifter och kallar det medicin.
Citera
2021-08-13, 19:32
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej mina vänner!

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns en rad kategorier folk som inte vaccinerar sig. Aftonbladet fick det till: konspirationsteoretiker, Högerextrema och vårdpersonal. De missade flera kategorier:

Kavlaner tycker jag mest består av ört-ekologiska människor.

En enkät med 5 milj amerikaner visade att den mest negativa gruppen var de extremt välutbildade (PhD).

Personligen är jag PhD och i de allra flesta frågor av vikt bryr jag mig inte det minsta vad flocken/myndigheter/vänner rekommenderar. Jag borrar i ämnet och kommer fram till en egen uppfattning. Efter att ha lyssnat på ett antal läkare, doktorer och professorer som avråder från vaccinering - och som därmed ger upp sin karriär eftersom de avviker - så bedömer jag vaccinet som allt för riskfyllt.

Jag är numera helt i linje med FHM, så som de initialt förhöll sig till Corona/Covid19 (och som jag tror att de fortfarande tänker, innerst inne). Bästa vore om smittan gick igenom befolkningen och vi fick flockimmunitet. Vaccinet har ju visat sig inte skydda mot smitta eller att föra smittan vidare. Vaccinet är det som kommer få den här skiten att fortsätta i många år.

Att följa flocken är den säkraste överlevnadsstrategin och de flesta är födda att i alla lägen följa denna strategi. Men alla är inte födda så och jag är en av dem.
Citera
2021-08-13, 19:32
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej mina vänner!

Har en fråga.

Idag har över 81% av alla svenskar över 18 år fått sin första dos. Siffran ökar naturligtvis ständigt och allt pekar på att vi kommer landa runt 90%.

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?

Vissa av dom finns på https://kavlaner.se/ men hur ska man hantera resten?

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?
Som utvecklingen ser ut kommer de säkert att minska till 1% då de ser vilka som kommer att drabbas och hamna på IVA med kraschade organ.

I USA har antivaxxers börjat smygvaccinera sig och detta kommer snart hit med.
Citera
2021-08-13, 19:35
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Fast riktigt så är det ju inte. Vaccinerade smittar inte andra om de inte blir sjuka och även i de mest pessimistiska prognoserna är det "bara" 30% som blir sjuka av de vaccinerade. Då bidrar alltså till att stoppa pandemin även om effekten minskat mot den senaste mutationen.

Du har fel.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm
Citera
2021-08-13, 19:35
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det finns redan tråd om detta. Det är betydligt fler än 5%

(FB) UNDERSÖKNING: Den största gruppen som är emot COVID-vaccinet? DE HÖGST UTBILDADE!

De ser ut såhär alltså.

https://imgur.com/a/xNZeDwg#8rk25zD
Dina siffror är ju dragna ur röven!

Gå in på FHM sida och kolla deras undersökning.

Det är ju blattar från MENA och lågutbildat WT som står för vaccinmotståndet här i Sverige

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/a/acceptans-for-covid-19-vaccination/?pub=95540
Senast redigerad av negrofoben 2021-08-13 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in