2021-08-13, 18:54
Medlem
Den svenska upplagan är i 5 delar.

Jag har hört att även den engelska upplagan är i 5 delar.
MEN jag har jag utgåvor där det är 6 jämntjocka volymer.
Det är volym bok 5, Svärdets makt, som är uppdelat på två jämntjocka volymer.

Det är bara det att tex den svenska utgåvan, band 5 om svärdet, är inte alls tjockare än de andra. Snarare något hundratal sidor färre.

Ja, jag har även sett en bild på en engelsk utgåva i 7 jämntjocka band. Där ytterligare en bok var uppdelad på två volymer.

Så vad är det som händer? Extra material? Kraftig omredigering?

ÄR det lönt att jaga efter 6 resp 7 bands utgåvan?

Jag har hemma den svenska 5 bands utgåvan. Översättningen lite ojämn, men OK när man väl har vant sig... Jag rekommenderar dock den som läser engelska obehindrat att gå in för den engelska utgåvan.

Ps. Jag vet att filmserien är i 8 säsonger, dvs motsvarar 8 band. Där då ganska mycket material inte alls finns med i bokserien.

Jag vet också att det finns kringböcker. Både lite förhistoria,
samt allmänna kringböcker om denna värld.
Citera
2021-08-13, 18:57
Avslutad
George har ju skrivit på nästa bok väldigt länge. Har ju skjutit upp realese datumet flera gånger.

Ska ju enligt honom komma 2 böcker till i serien. Men frågan är ju om han någonsin blir klar med dem. Sen finns det ju några spinn-off böcker i serien också.
Citera
2021-08-13, 18:59
Medlem
badsaltads avatar
Har du pallat dig igenom allihopa? jag vill så himla gärna vara en person som orkar läsa böcker men jag blir så rastlös har du något tips?
Citera
2021-08-13, 19:00
Medlem
Vad tycker ni om slutet i tv-serien då? Själv såg jag de sista avsnitten med behållning. Tyckte slagen var bra också.
Citera
2021-08-13, 19:02
Medlem
MrDepleteds avatar
Men bokserien heter väl inte Game of Thrones?

Har bara läst dom första två, orkade inte läsa fler sen. INGET händer ju i böckerna…
Citera
2021-08-13, 19:04
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badsaltad
Har du pallat dig igenom allihopa? jag vill så himla gärna vara en person som orkar läsa böcker men jag blir så rastlös har du något tips?

Jag brukar läsa böcker när jag skiter. Har snart skitit mig igenom de första volymerna av game of thrones på ett år.
Citera
2021-08-13, 19:07
Medlem
Kajahs avatar
Fel.
Citera
2021-08-13, 19:10
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badsaltad

A song of ice and fire är väl inte så lång? Prova Wheel of Time eller Malazan. Där har du monstruösa serier. Prova ljudböcker on du tycker vanliga är jobbiga. Det är helt suveränt
Citera
2021-08-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Men bokserien heter väl inte Game of Thrones?

Whatever. Alla vet ju vad som menas.
Citera
2021-08-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag brukar läsa böcker när jag skiter. Har snart skitit mig igenom de första volymerna av game of thrones på ett år.

Tänk va det ska hänga torkad skit ifrån ditt stjärtgräs med tillhörande konkelbär, tur man inte är din flickvän, har du testat att läsa utan bajsigt rövhål?
Citera
2022-02-01, 05:24
Medlem
1. Sök på författaren
2. Klicka på wikipedialänken
3. Hitta svaret (Fem romaner utgivna, två till planerade)

Tog 15 sekunder för mig. Orkar du även byta språk till engelska finner du att A Storm of Swords (bok 3) och A Dance with Dragons (bok 5) delats upp i två delar i vissa pocketutgåvor p g a sin längd.
Citera
2022-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
1. Sök på författaren
2. Klicka på wikipedialänken
3. Hitta svaret (Fem romaner utgivna, två till planerade)

Tog 15 sekunder för mig. Orkar du även byta språk till engelska finner du att A Storm of Swords (bok 3) och A Dance with Dragons (bok 5) delats upp i två delar i vissa pocketutgåvor p g a sin längd.

Tack. Det är riktigt, det är del 3 och del 5 som finns i två delar.

Eftersom alla 7 delarna är precis jämntjocka, allihopa ca 1000 sid, misstänker jag starkt att de HAR utvidgats och eller att några nedstrukna avsnitt tagits med.

Jag har fått tag på PDF av dem, men har inte läst dem än... Jag har dock läst 5-delars versionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in