2021-08-09, 18:59
Medlem
JEGS76s avatar
Hej på er där ute!
Har fiber hos Bahnhof och det tuggar på bra med 881,51 Mbit/s just nu. Håller på att fylla upp våra 15 platser med enheter som vi har till vårt förfogande på Bahnhof SAFE, virusskyddet alltså. Men jag har en liten fråga kring VPN som jag inte har valt till än. 19-åringen här hemma har redan köpt till ett 3-årsabonemang för 2000:- (helt separat från Bahnhof) för något år sedan då vi fick fiber. (Han är lite snabbare än mig) Ska undersöka saken lite närmre med honom sen men det slog mig bara... kommer något att krocka om vi har dubbla VPN-lösningar här hemma? Har noll erfarenhet med VPN men förstått att det kan vara bra att ha. Speciellt om man ska kolla på film utomlands... Finns nog fler användningsområden.

https://bahnhof.se/integrity

Ja, jag har sett att Flashback också tillhandahåller en VPN-lösning...
Senast redigerad av JEGS76 2021-08-09 kl. 19:01. Anledning: Komplettering
Citera
2021-08-09, 19:03
Medlem
jagarinleggens avatar
Jo, men frågan är varför. Räcker med en.

Om man ska pyssla med organiserad brottslighet eller lite tyngre verksamhet så gäller VPN + TOR + tails.

Sitta och pyssla med dubbla VPN känns onödigt, i synnerhet av integritetsskäl. Finns i så fall många andra sätt man kan göra det svårare att spåras.
Citera
2021-08-09, 20:05
Medlem
JEGS76s avatar
Ja, nä, jag har inte behov av två VPN-lösningar parallellt. Jag bara undrar om det skulle innebära några problem / intressekonflikter här i nätverket OM vi skaffar VPN hos Bahnhof för oss andra här i hushållet. Onödigt ja, det är jag fullt medveten om. Drabbar ingen fattig...
Citera
2021-08-09, 20:53
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Ja, nä, jag har inte behov av två VPN-lösningar parallellt. Jag bara undrar om det skulle innebära några problem / intressekonflikter här i nätverket OM vi skaffar VPN hos Bahnhof för oss andra här i hushållet. Onödigt ja, det är jag fullt medveten om. Drabbar ingen fattig...

Det är inga problem att köra två olika VPN, om ni håller det på klient-nivå, d v s du kör din VPN på din dator och din son kör sin VPN på hans dator.

Men konfigurerar ni VPN på router nivå, så är kan ni båda använda samma VPN. D v s spara pengar.
Men det kräver ju också en vettig router för att kunna göra det.
Citera
2021-08-10, 08:39
Medlem
zixls avatar
Om du väljer att köra via routernivå, skaffa en bra router, jag kör en riktigt gammal asus med merlin och tappar från 250 Mbit till 50Mbit openvpn profil, och 15Mbit L2TP profil. Jag tappar nästan inget när jag kör wireguard klienten i min dator.
Citera
2021-08-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Tror du får använda den nuvarande tjänsten som sonen köpte på upp till (typ) 5 enheter samtidigt. Kolla in avtalet!
Citera
2021-08-12, 22:32
Medlem
Att köra VPN ifrån två olika datorer bakom samma router visst KAN vara problem, Dock oftast inte så länge routern är hyffsat modern. En hel del äldre routrar klarar inte av mer än en VPN åt gången. Men det är rätt många år sen så du borde inte ha en sådan, Men tex Asus första routrar när dem va nya på marknaden klarade bara en VPN åt gången
Citera
2021-08-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Om du väljer att köra via routernivå, skaffa en bra router, jag kör en riktigt gammal asus med merlin och tappar från 250 Mbit till 50Mbit openvpn profil, och 15Mbit L2TP profil. Jag tappar nästan inget när jag kör wireguard klienten i min dator.

Kan du eller någon annan här rekommendera någon stabil vpn-tjänst som erbjuder Wireguard?
Citera
2021-08-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandit.academy
Kan du eller någon annan här rekommendera någon stabil vpn-tjänst som erbjuder Wireguard?
AzireVPN har jag kört med länge nu. Fungerar klockrent.
Citera
2021-08-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcalix
AzireVPN har jag kört med länge nu. Fungerar klockrent.

Tack, ska testa. Dom verkar, till skillnad mot många andra, äga sina servrar. Känns spontant som nåt bra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in