2021-08-12, 01:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Spretigheten beror för sjuttiofjärde gången på att de inte använder glidande medelvärde. Fördelen är att vi kan utläsa snabba förändringar.

Eller icke existerande förändringar som bara är ett för litet antal respondenter. Enstaka statistiska utliggare får för stort genomslag.
Citera
2021-08-12, 02:54
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om både L och MP åker ur då?

S= 92 mandat
V= 38 mandat
C= 38 mandat
MP= 0 mandat

M= 87 mandat
SD= 74 mandat
KD= 20 mandat
L= 0 mandat

S+V+C= 168 mandat
M+SD+KD= 181 mandat

https://statistiskopinion.se/2021/08/11/aftonbladet-demoskop-augusti/
Citera
2021-08-12, 06:21
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Bara för skojs skull:
Om man som ovan behåller MP genom att ta skillnaden från S men även behåller L genom att ta skillnaden från M blir balansen i riksdagen avsevärt annorlunda till högeralternativets fördel. Detta är alltså anledningen till att M måste försöka behålla L i riksdagen.

V - 10,2%, 36 mandat
S - 24,1%, 85 mandat
MP - 4%, 14 mandat
C - 10,1%, 35 mandat
L - 4%, 14 mandat
M - 21.5%, 76 mandat
KD - 5,4%, 19 mandat
SD - 19,9%, 70 mandat

M + KD + SD + L = 179/349
S + MP + C + V = 170/349

Nio rösters marginal mot en rösts marginal. En väsentlig skillnad och en garanterad högerregering då sannolikheten att hela fem ledamöter avviker från partilinjen/blir vildar är försvinnande liten. Jag hoppas att något i linje med detta blir det slutgiltiga resultatet då det bäst skulle reflektera folkviljan som är tydligt till höger.

Rimligtvis så kommer väl alla partier att rensa ut oliktänkande när man nominerar sina riksdagskandidater.
Så att man kan få en knapptryckare man kan lita på vald.
Det parodiska personvalssystemet spelar något enstaka spratt per val, när någon kandidat på 3-5 plats lyckas slå partiledningens önskade kandidat.

Ett undantag är möjligtvis just L som är djupt splittrat och där Sabuni säkert inte kan styra nomineringen i djupt PK skadade distrikt som Stockholm Stad, Uppsala och Göteborg.
Där väljs kandidater som står beredda att rimma en ny Löfvenregering om de bara kommer in i riksdagen.

KD lär ha samma bekymmer, tungomålstalande veklingar med samvetskval riskerar att bli invalda och Ebba Buschs sufflé av borgerlig retorik försvagas.

Räkna med att L fortsätter förstöra för en blågul regering in i det sista och från graven.

Om de här opinionssiffrorna står sig inför valuppstarten så blir det en fortsatt Löfvenregering - S valmaskineri i orten klarar lätt att få fram 2-3 % röster till när valkampanjen kommer igång.
Citera
2021-08-12, 09:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Eller icke existerande förändringar som bara är ett för litet antal respondenter. Enstaka statistiska utliggare får för stort genomslag.
Sentio brukar ligga på 750 respondenter.
Enligt de som kan statistik så räcker det antalet bara man tar hänsyn till felmarginalen.
Detta för sjuttiosjuttonde gången i tråden.
Citera
2021-08-12, 11:51
Medlem
Citat:
Om både L och MP åker ur då?

Rent önsketänkande från din sida, fast inget fel med att dagdrömma sig bort lite. Vi har framför oss ett år med konstant klimatalarmism plus ett MP med Stenevi i spetsen—en med MP-mått mätt duktig debattör. Helt ärligt tror jag det är mer sannolikt att KD faller ur än att MP gör det. Som nämnts ovan: när sossarnas valmaskineri drar igång lär man hitta ytterligare några procent och man lär även slussa vidare lite till MP. Senaste mandatperioden har med tydlighet visat hur strategiskt värdelös UK är och hur SL som är värdelös i allmänhet har en förmåga i livet, nämligen maktstrategi. Såvida det inte blir en klar övervikt för högeralternativet kommer SL rövknulla UK igen. Och blir det så kommer jag aldrig mer engagera mig i något politiskt öht utan bli en glad lallare som snickrar altaner, målar staket, odlar morötter och kollar på allsång medan landet brinner till grunden. Schabblar M bort detta valet förtjänar de fan inte att få kallas statsbärande regeringsparti.
Citera
2021-08-12, 13:20
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Rent önsketänkande från din sida, fast inget fel med att dagdrömma sig bort lite. Vi har framför oss ett år med konstant klimatalarmism...
Instämmer. Det kommer bli mycket miljöfokus nästa år inför valet. Exempelvis kommer det (helt på svenskt initiativ) att hållas en stor miljökonferens i Stockholm i juni "Stockholm+50". Minst 150 miljoner kronor satsas och kan betraktas som ett rent valkampanjbidrag till MP. Mer lär komma. Mycket mer.
Citera
2021-08-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Instämmer. Det kommer bli mycket miljöfokus nästa år inför valet. Exempelvis kommer det (helt på svenskt initiativ) att hållas en stor miljökonferens i Stockholm i juni "Stockholm+50". Minst 150 miljoner kronor satsas och kan betraktas som ett rent valkampanjbidrag till MP. Mer lär komma. Mycket mer.
Här har SD, M och KD ett guldläge att verkligen hamra hem vikten av kärnkraft, att belysa att med MPs politik får vi mer utsläpp då de stänger redan byggd kärnkraft för att elda olja och importera smutsig el när det inte blåser. Samt trycka på niljöskadan vindkraften gör. Helt enkelt visa på att MP är hycklare och kontraproduktiva.

Även fokusera på att MPs politik mest handlar om att låta duktiga länder som Sverige straffas medan man ser mellan fingrarna för vad Kina gör.

Har man bara lättkommunicerade siffror kommer det att gå hem. Helt enkelt visa att det finns annan miljöpolitik, troligtvis ännu mer effektivt dessutom än den MP hoppas monopolisera (dvs lägg ner allt i Sverige, sänk livskvaliteten och låt U-länderna fortsätta sina utsläpp).
Citera
2021-08-12, 13:29
Medlem
Citat:
Rent önsketänkande från din sida, fast inget fel med att dagdrömma sig bort lite. Vi har framför oss ett år med konstant klimatalarmism plus ett MP med Stenevi i spetsen—en med MP-mått mätt duktig debattör. Helt ärligt tror jag det är mer sannolikt att KD faller ur än att MP gör det. Som nämnts ovan: när sossarnas valmaskineri drar igång lär man hitta ytterligare några procent och man lär även slussa vidare lite till MP. Senaste mandatperioden har med tydlighet visat hur strategiskt värdelös UK är och hur SL som är värdelös i allmänhet har en förmåga i livet, nämligen maktstrategi. Såvida det inte blir en klar övervikt för högeralternativet kommer SL rövknulla UK igen. Och blir det så kommer jag aldrig mer engagera mig i något politiskt öht utan bli en glad lallare som snickrar altaner, målar staket, odlar morötter och kollar på allsång medan landet brinner till grunden. Schabblar M bort detta valet förtjänar de fan inte att få kallas statsbärande regeringsparti.
Håller med om det mesta här. MP klarar sig på stödröster. Media kommer göra allt för att vanliga sosseväljare ska vara medvetna om att valet avgörs helt och hållet av om MP klarar riksdagsspärren.

KD har varit inne i en fallande trend sedan två år tillbaka. Så här ser siffrorna ut i SCB:

Maj 19 — 13,0
Nov 19 — 6,6
Maj 20 — 6,4
Nov 20 — 5,4
Maj 21 — 4,5

Jag tror KD klarar sig men av dessa två partier så tror jag KD ligger sämst till.

Kristersson slutligen, är en svag ledare för M och precis raka motsatsen till vad vi skulle behöva i det här ödesvalet. Han är påtagligt besvärad av närheten till SD och sannolikheten för att det leder till friktioner i valrörelsen är gigantisk. Sin Facebook använder han mest till att visa bilder på hur han hissar prideflaggan ute på sommartorpet, när han inte skriver indignerade inlägg om den hemske Victor Orbán. Alltså hans värdegemenskap med Morgan Johansson och Märta Stenevi är tio gånger större än den han har med Jimmie Åkesson.
Citera
2021-08-12, 15:24
Medlem
Citat:

Det MP kan göra för att garanterat klara 4 %, är givetvis att lämna regeringen snarast möjligt. Detta skulle ge partiet helt andra möjligheter att profilera sig vid valet 2022.

När det gäller KD så har man en partiledare som förra valrörelsen lyfte partiet flera procent.
Detta kommer säkert upprepa sig vid valet 2022.
Citera
2021-08-12, 16:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Håller med om det mesta här. MP klarar sig på stödröster. Media kommer göra allt för att vanliga sosseväljare ska vara medvetna om att valet avgörs helt och hållet av om MP klarar riksdagsspärren.

KD har varit inne i en fallande trend sedan två år tillbaka. Så här ser siffrorna ut i SCB:

Maj 19 — 13,0
Nov 19 — 6,6
Maj 20 — 6,4
Nov 20 — 5,4
Maj 21 — 4,5

Jag tror KD klarar sig men av dessa två partier så tror jag KD ligger sämst till.

Kristersson slutligen, är en svag ledare för M och precis raka motsatsen till vad vi skulle behöva i det här ödesvalet. Han är påtagligt besvärad av närheten till SD och sannolikheten för att det leder till friktioner i valrörelsen är gigantisk. Sin Facebook använder han mest till att visa bilder på hur han hissar prideflaggan ute på sommartorpet, när han inte skriver indignerade inlägg om den hemske Victor Orbán. Alltså hans värdegemenskap med Morgan Johansson och Märta Stenevi är tio gånger större än den han har med Jimmie Åkesson.

Citat:
Senaste mandatperioden har med tydlighet visat hur strategiskt värdelös UK är och hur SL som är värdelös i allmänhet har en förmåga i livet, nämligen maktstrategi. Såvida det inte blir en klar övervikt för högeralternativet kommer SL rövknulla UK igen.

En nykter analys så här drygt ett år innan valet. Det är oppositionen som måste lyfta sig, S brukar dessutom överprestera i valrörelser.

Kristersson är inte en tillräckligt skicklig politiker för att få ihop en regering än mindre hålla ihop den med annat än en betydligt större övervikt av mandat än något enstaka.

Det var Kristersson som tog död på Alliansen genom sitt taffliga hanterande av mandatfördelningen 2018, inte Annie Lööf. Kristersson är omvittnat känd som lat och oengagerad även av sina egna. Och hur ska han försvara sitt tilltänkta regeringsunderlag under valrörelsen?

Som du skriver kommer framför allt S att gå på Åkesson och SD stenhårt, och så fort något kontroversiellt kläcks av Jomshof, Söder eller någon annan byfåne till SD-topp om invandring, religion, bögar, aborter eller liknande (dvs för typ tusende gången i ordningen, bara för att de inte klarar av att hålla käften) så kommer Kristersson avkrävas svar på hur stort inflytande han egentligen måste ge SD för att de ska släppa fram honom. Och den frågan kan han inte ducka.

Det är dessutom långt ifrån säkert att M blir andra största parti vilket givetvis ytterligare underminerar Kristersson och M.
Senast redigerad av DaEzz 2021-08-12 kl. 16:28.
Citera
2021-08-12, 20:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
S= 92 mandat
V= 38 mandat
C= 38 mandat
MP= 0 mandat
M= 87 mandat
SD= 74 mandat
KD= 20 mandat
L= 0 mandat
S+V+C= 168 mandat
M+SD+KD= 181 mandat
https://statistiskopinion.se/2021/08/11/aftonbladet-demoskop-augusti/

Perfekt valresultat! två strulpartier mindre och blågul seger!

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio

Ja Uffe är inte så tuffe. Jimmie måste ta över hans roll som oppositionsledare och statsministerkandidat. Men det går nog först 2026.

Jag vet hur media kämpar för MP men jag hoppas på en klimat-trötthet. Tjatet nu är till MPs nackdel för folk blir tröttnar på det. De hade tjänat på att ligga lite lågt och sedan göra en 2018-skogsbrandsdrive just innan valet. Nu tror jag folk får nog med klimat.
Citera
2021-08-12, 20:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Här har SD, M och KD ett guldläge att verkligen hamra hem vikten av kärnkraft, att belysa att med MPs politik får vi mer utsläpp då de stänger redan byggd kärnkraft för att elda olja och importera smutsig el när det inte blåser. Samt trycka på niljöskadan vindkraften gör. Helt enkelt visa på att MP är hycklare och kontraproduktiva.

Även fokusera på att MPs politik mest handlar om att låta duktiga länder som Sverige straffas medan man ser mellan fingrarna för vad Kina gör.

Har man bara lättkommunicerade siffror kommer det att gå hem. Helt enkelt visa att det finns annan miljöpolitik, troligtvis ännu mer effektivt dessutom än den MP hoppas monopolisera (dvs lägg ner allt i Sverige, sänk livskvaliteten och låt U-länderna fortsätta sina utsläpp).

Ja men blågulas argument mot MP kommer inte på löpsedlar och som stående inslag på Rapport som MPs politik. Det är egentligen två helt olika frågor för oppositionen kan bara uttala sig i någon partiledardebatt eller en insändare till Expressen. Klimatpropagandan tar inte hänsyn till argument eller lyfter M/KD/SDs åsikter.

Där vi kan göra skillnad tror jag är i miljörörelsen och lokalt motstånd mot olika vindkraftsprojekt. För där finns vänsterfolk och (f.d.?) Miljöpartister som värnar om natur och miljö och som hatar mycket av MPs politik. Dessa kommer media ha lättare att släppa fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in