Citat:
Ursprungligen postat av
Cowboyhatten
Jag är inte alls lika tekniskt insatt i den här frågan, så som ni andra verkar vara. Men jag tycker mig ha läst att SAAB är villiga att skräddarsy anbudet, efter de vapen som slutanvändaren vill ha. Är inte det hela poängen med Gripen?
Ja, du har rätt i att Gripen kan snabbt anpassas till nya vapen men alla fem erbjudanden (flygplan+vapen) kommer testas i ett krigsspel som baseras på anbuden. Resultaten därifrån kommer väga tungt vid den slutliga utvärderingen av de fem förslagen. Som jag förstått det så är förutsättningarna i krigsspelet de flygplan och vapen som offereras i respektive anbud. Alltså ska inte de robotar och bomber som Finland redan har idag räknas med i krigsspelet utan endast de vapen som ingår i anbuden.
SAAB har ju ett mycket stort vapenpaket med i anbudet som motsvarar 20% av kostnaden för flygplanen men jag har inte sett att RBS15 ingår vilket kan tyckas märkligt då den är en utmärkt sjömålsrobot. Det kan möjligen vara så att krigsspelet är avgränsat till flyg- och markmål och att SAAB då bedömt att det räcker med Meteor, IRIS-T, SPEAR och KEPD350.