2021-08-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gungnir eller Gungner på svenska torde väl bli valet av en ny kustrobot. Har svårt att se att man skulle välja NSM, Excocet, Harpoon, Gabriel eller Neptun.
Om vi skulle skaffa raketartilleri så kommer det att finnas även andra lösningar.

Annars får man vara nöjd med en SAAB lösning med RBS 15 MK4. Om de klarar 300km+ och beväpnas med två-fyra robotar per fordon. Möjligen att man skulle sänka stridsspetsen vikt 10-20% för att nå lite längre.
Senast redigerad av slurppen 2021-08-12 kl. 11:07.
Citera
2021-08-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
300+ km är den räckvidd Saab anger för RBS15 MK4 när den avfyras från fartyg eller kust. RBS15 har en rund flygkropp och ingen dedikerad vinge för att generera lyftkraft, och är därför inte optimerad för lång räckvidd när den avfyras från flygplan på stora höjder, men räckviddsökningen kommer att vara betydande ändå.

Låter inte bekant. Det finns vissa internationella begränsningar (främst för export av) när det gäller ballistiska missiler och markbaserade kryssningsrobotar (stridsdel över 500 kg och räckvidd över 300 kilometer), men dessa är rimligtvis inte relevanta när det gäller robotar avsedda för flygplan.
Så det kanske blir nästa steg i utvecklingen att den då får utfällbara vingar på flygplansvarianten.
Men det är konstigt att de då inte anger en längre räckvidd för de som avfyras från flygplan.
Även de nya som kommer att avfyras från fartyg eller markbaserade har väl också startraket som RBS 15 mk3 har. Som inte behövs från flygplan.
Senast redigerad av slurppen 2021-08-12 kl. 11:02.
Citera
2021-08-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Så det kanske blir nästa steg i utvecklingen att den då får utfällbara vingar på flygplansvarianten.
Men det är konstigt att de då inte anger en längre räckvidd för de som avfyras från flygplan.
Även de nya som kommer att avfyras från fartyg eller markbaserade har väl också startraket som RBS 15 mk3 har. Som inte behövs från flygplan.

Det har onekligen varit intressant att ha fått ta del av era tankar, kring vilka kryssningsrobotar Sveriges Försvarsmakt kan tänkas välja framöver. Men vilket jaktplan bör Finland välja?
Citera
2021-08-12, 11:27
Medlem
Holdingbreaths avatar
Bortsett de tekniska överväganden av stridsplans inköp, hur kommer Ryssland att reagera på Finlands val? Att köpa svenska skulle stärka Sveriges militära industrikomplex. Skulle det störa Moskva?

Ryssland vill utan tvekan att SAAB ska gå i konkurs.
Citera
2021-08-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Rysslands nyckfulla agerande mot sina grannar stärker snarare SAAB:s balansräkningar är stjälper den eftersom flera av våra grannländer köper utrustning från SAAB. Eftersom SAAB inte säljer militär utrustning till Ryssland så påverkas inte SAAB direkt av ekonomins utveckling i Ryssland.. eller jo det är klart att om Rysslands ekonomi går bra och de satsar mer på militär rustning så gynnar det naturligtvis SAAB.
Citera
2021-08-12, 12:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Bortsett de tekniska överväganden av stridsplans inköp, hur kommer Ryssland att reagera på Finlands val? Att köpa svenska skulle stärka Sveriges militära industrikomplex. Skulle det störa Moskva?

Då lär staten ta över konkursboet. Lite som man gör med banker på obestånd.
Citera
2021-08-12, 15:45
Medlem
Nok en oppdatering fra Corporal Frisk. Denne gangen er det Eurofighter Typhoon som gjennomgås.

Higher, Faster, Independent https://corporalfrisk.com/2021/08/12/higher-faster-independent/
Citera
2021-08-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Det har onekligen varit intressant att ha fått ta del av era tankar, kring vilka kryssningsrobotar Sveriges Försvarsmakt kan tänkas välja framöver. Men vilket jaktplan bör Finland välja?
Det är ju det som även har berörts med kryssningsrobotar. Där vi även har berört kryssningsrobotar för Sverige. Då SAAB erbjuder Taurus Kepd 350 till Finland med sina JAS. Medans Finland för några år sedan valde JASSM före Taurus Kepd 350. Likaså är det med RBS 15 och möjligen Meteor.

Hade vi kunnat erbjuda vapen som även intresserar Finland. Så hade JAS legat bättre till. Nu blir det en smolk i bägaren som kan väga över för att de ska välja ett annat flygplan.
Citera
2021-08-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det är ju det som även har berörts med kryssningsrobotar. Där vi även har berört kryssningsrobotar för Sverige. Då SAAB erbjuder Taurus Kepd 350 till Finland med sina JAS. Medans Finland för några år sedan valde JASSM före Taurus Kepd 350. Likaså är det med RBS 15 och möjligen Meteor.

Hade vi kunnat erbjuda vapen som även intresserar Finland. Så hade JAS legat bättre till. Nu blir det en smolk i bägaren som kan väga över för att de ska välja ett annat flygplan.

Förlåt om jag kvävde er diskussion om kryssningsrobotar lite. Var lite allmänt irriterad och ni råkade tyvärr hamna i grinighetsradarns avsökningsområde.

Jag är inte alls lika tekniskt insatt i den här frågan, så som ni andra verkar vara. Men jag tycker mig ha läst att SAAB är villiga att skräddarsy anbudet, efter de vapen som slutanvändaren vill ha. Är inte det hela poängen med Gripen?
Citera
2021-08-12, 17:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Förlåt om jag kvävde er diskussion om kryssningsrobotar lite. Var lite allmänt irriterad och ni råkade tyvärr hamna i grinighetsradarns avsökningsområde.

Jag är inte alls lika tekniskt insatt i den här frågan, så som ni andra verkar vara. Men jag tycker mig ha läst att SAAB är villiga att skräddarsy anbudet, efter de vapen som slutanvändaren vill ha. Är inte det hela poängen med Gripen?

Vill Finland att t ex JASSM ska ingå så går det säkerligen att ordna.
Citera
2021-08-12, 21:04
Medlem
Aaalltså... Är det inte så att HX kravbild är "här är en fast summa pengar för ett flygplanssystem med tillhörande vapen för att lösa dessa uppgifter. Snickra ihop ett paket som bäst klarar av allt detta", ungefär? Med andra ord är Finland inte låst till något redan inköpt vapensystem. Det verkar inte vara tal om att några av deras gamla vapen ska lastas på deras nya flygplan, eller? Så en nyare version av Finlands befintliga vapen är kanske inte en så stor fördel som det kan se ut.

KEPD350 är kanske inte heller så illa bara för att den har blivit slagen i en tidigare upphandling. Förutsättningarna är annorlunda i den här upphandlingen, och Korpralen har skrivit om att den tekniskt sett ser rätt bra ut för finskt bruk, så jag tror inte man ska se allt för dystert på den punkten och tro att det är ett stort handikapp för Gripens chanser.

Ett ving-kit för RBS-15 för längre räckvidd vore kanske mysigt, men som sagt i tråden är en sjömålsrobot fortfarande en andrahandsvariant av kryssningsrobot. Finlands krav förutsätter en dedikerad kryssningsrobot, vilket alla erbjudanden innehåller. Att Sverige har bestämt sig för att harmonisera sin beväpning med Finland om valet faller på Gripen, pekar ju starkt på att det blir Taurus som väljs som kryssningsrobot i så fall. Om Gripen INTE blir vald, blir det nog den ändå om det blir handling av snacket att införskaffa ett sådant vapen. Den är delvis svensk och har redan ett nära samröre med Gripensystemet.RBS-15 har väl aldrig varit seriöst påtänkt som ett alternativ i den rollen. Att Gungnir är Sveriges nästa sjömålsrobot är väl däremot redan beslutat?
Citera
2021-08-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt i att Gripen kan snabbt anpassas till nya vapen men alla fem erbjudanden (flygplan+vapen) kommer testas i ett krigsspel som baseras på anbuden. Resultaten därifrån kommer väga tungt vid den slutliga utvärderingen av de fem förslagen. Som jag förstått det så är förutsättningarna i krigsspelet de flygplan och vapen som offereras i respektive anbud. Alltså ska inte de robotar och bomber som Finland redan har idag räknas med i krigsspelet utan endast de vapen som ingår i anbuden.

SAAB har ju ett mycket stort vapenpaket med i anbudet som motsvarar 20% av kostnaden för flygplanen men jag har inte sett att RBS15 ingår vilket kan tyckas märkligt då den är en utmärkt sjömålsrobot. Det kan möjligen vara så att krigsspelet är avgränsat till flyg- och markmål och att SAAB då bedömt att det räcker med Meteor, IRIS-T, SPEAR och KEPD350.
Senast redigerad av rapakivigranit 2021-08-12 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in