Det är lättare att rikta in sig på områden att satsa på. Nackdelen med Växjö är at stadsdelarna är mycket blandade, så få stadsdelar är "felfria" även om de flesta stadsdelar har fina bitar. . Även negativt att vårt utsatta område nummer ett ligger så nära centrum, så araby:arna använder centrum som bakgård.
De enda verkligt lugna och fina stadsdelarna är Öjaby, Bergsnäs och Högstorp. Öjaby och Bergsnäs ligger tämligen off(men så fint!), medans på Högstorp har man nära till centrum. Söder är egentligen fint, men har den nackdelen att det ligger så nära stan att buset ibland irrar bort sig till Söder. Dock brukar de inte ta sig så långt, så ska du bo på söder så satsa på områdena närmast bokhultet eller det mitt emot Vallen(Vallen är också fint, men det finns dyra hyreshus i närheten som ingen vill bo i så gissa vilka kommunen placerar där...). Sandsbro är nära nog lugnt och fint, men ligger också off. Långarör som börjar byggas norr om Sandsbro är dock ett orosmoment då det kan planeras hyreslägenheter där och dessa kommer bli dyra och svåruthyrda och så placeras "fall" där. Räppe är fint, lugnt och off än så länge, men dels ska nya sjukhuset byggas där och det kommer att dra dit alla sorter och dels så ska det byggas dyra hyresrätter även där. Bredvik är redan ett fint problem(mötte mer än hälften babbar där) och fler dyra hyresrätter är på gång.
Så kommer vi till nästa kategori stadsdelar "fint, fast ändå inte helt": Öster är underbart och ser ut som en gammal småstad, MEN det finns ett par problemområden(frövägen, miljonprogrammet på sandviksvägen och så området kring östregårdsskolan) som sabbar lugnet. Dessutom har lernia vuxenutbildningar på öster och gissa vilka som går där.... Kampen är fint och faktiskt väldigt svenskt, men ligger utmed växjösjön där precis allt och alla rör sig. Kampen-sidan av sjön anses som ett våldtäktsstråk sommartid och norr om området ligger dessutom linneparken där knarkare av alla färger hänger. Väster har vackra gamla(och dyra) hus, men araby passerar genom området på vägen ner till stan. Hov är en labyrint av hus och det är fint om du bor mitt i området, annars gränsar västra sidan till problemområden. Dock genas det inte så mycket genom området. Gamla norr består av ett gäng fina gamla hus, men domineras av miljonprogrammet med problem. Ska du bo här så försök bo på Per Lagerkvists väg(dock ligger det nära gymnasieskolor som ju drar till sig alla sorter). Biskopsgården(dvs det jag tror du menar med Fagrabäck) är faktiskt mycket finare än det ser ut. Estetiskt är det deprimerande, men det är mycket svenskare än man tror och eftersom att det är skog på andra sidan vägen så är det inte så mycket spring. DOCK, det ligger ju vid Fagrabäck, dvs skolan som var först med övervakningskameror. Ett stort problem är också att många babbe-föreningar nyttjar fotbollsplanen vid Fagrabäck, men om de vandrar in bland lägenheterna vet jag inte. Norr är bra och lugnt och det är inte heller så mycket spring där. Ovanligt billiga och fina radhus. Bo inte för nära norremark med donken bara. Underbart område när jag tänker efter, ligger nära fyllerydsskogen gör det ju också.
Kategori "för blandade för att funka": Hovshaga har många fina plättar, men också många problemområden. De ligger huller om buller och alla genar genom alla områden. Mycket oroligheter och det har blivit mycket värre på sistone. Danneborg är samma fast det består mest av villor och är lugnt på så sätt, men det ligger granne med Araby/Dalbo och många av arabyungarna har aktiviteter på hovshaga som ligger norr om Danneborg, så jag hade inte velat bo där. Lugnet är till ytan fint, men av någon anledning så går många av Araby/Dalboungarna i skola på Lugnet och de har en hel del problem där. Lugnet har även problemet med dyra hyresrätter som ges bort till "fall". Vikaholm är lite som Lugnet. Till ytan är det fint(och fruktansvärt off utan att vara så fint, och därmed värt det, som Öjaby), men området är blandat och ligger nära ett av Teleborgs värsta områden.
Fetnej: Araby och Dalbo, dvs Växjös Rosengård. Bara nej. Sedan är det Teleborg. Vissa delar är fina, men stadsdelen är avlång, så vart man än ska måste man igenom olika typer av områden. Här ökar otryggheten mest och det ligger dessutom nära universitetet(som numer tydligen nästan enbart bebos av babbar. Till och med barnfamiljer bor här, ska inte lägenheterna gå till studenterna?).
Senast redigerad av Incendio 2021-08-12 kl. 14:56.