2021-08-12, 09:46
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, men centern är ett i grunden borgligt parti. Det ingick i alliansen. Samma sak med liberalerna. Alliansen har dessutom samamrbeteat med miljöpartiet tidigare. Det finns massor med möjligheter för Kristersson att bilda en moderatledd regering - en alliansregering baserad på hoppande majoriteter. En moderat minoritetsregering baserat på uppgörelser med andra partier. T.o.m. min egen favorit - en stor koalition med socialdemokraterna. Men för att lyckas med detta så måste man ju åtminstone försöka förhandla, och om man skall tro Annie Lööf gjorde ju Kristersson inte ens ett ansatts... Vad var då meningen med misstoendevotumet? Att jävlas bara? Knappast statsmannamässigt!

Det enda konkreta som kom ut av Kristerssons pinsamheter, var ju att ett begränsat försök emd markadshyror stoppades. Något som egenligen Kristersson borde ha gillat!

Nej - jag är inte imponerad av moderatledarens agerande!

M och C är helt enkelt inte kompatibla just nu.
C:s övergång till Löfven och därmed i Ms ögon svek gör att förtroendet inte längre finns kvar.
Om Cs önskan är att till varje pris hålla SD utan inflytande är viktigare än en borgerlig regering med Sds stöd så fortsätter låsningen.

M har större chanser till regeringsbildning med SDs stöd än med Cs stöd så det är en rent matematisk kalkyl bakom detta.
Om M tillsammans med restalliansen skulle ha en realistisk chans att återigen bilda regering skulle de förstås göra det och fortsätta förstörandet av Sverige men SD är nu kungamakare och man får rätta sig efter det.

Med stöd av att majoriteten av Ms väljare önskar gå i en mer traditionellt liberalkonservativ inriktning så är det nog inga problem internt annat än för Stockholmsmoderaterna som gärna vill återgå till reinfeldtismen.
M är numera ett kommunicerande kärl till SD, släpper de invandrings och lag / ordningfrågorna så förlorar de fler väljare till SD än till C/L mm

Det är bara att suga och svälja för M- ledningen.
Citera
2021-08-12, 10:01
Medlem
Citat:
Jo, men centern är ett i grunden borgligt parti. Det ingick i alliansen. Samma sak med liberalerna. Alliansen har dessutom samamrbeteat med miljöpartiet tidigare. Det finns massor med möjligheter för Kristersson att bilda en moderatledd regering - en alliansregering baserad på hoppande majoriteter. En moderat minoritetsregering baserat på uppgörelser med andra partier. T.o.m. min egen favorit - en stor koalition med socialdemokraterna. Men för att lyckas med detta så måste man ju åtminstone försöka förhandla, och om man skall tro Annie Lööf gjorde ju Kristersson inte ens ett ansatts... Vad var då meningen med misstoendevotumet? Att jävlas bara? Knappast statsmannamässigt!

Det enda konkreta som kom ut av Kristerssons pinsamheter, var ju att ett begränsat försök emd markadshyror stoppades. Något som egenligen Kristersson borde ha gillat!

Nej - jag är inte imponerad av moderatledarens agerande!

Det är en oppositions "skyldighet" att avsätta en regering och en regerings "skyldighet" att finna stöd för sin politik. Vad som sägs och förhandlas om bakom lyckta dörrar är svårt att veta. Jag är personligen inte särdeles intresserad av Ulfs agerande men det verkar som att han och Löven inte vill släppa fram varandra eller tex Lööf. Därför så är ingen "storkoaliton" aktuell utan det finns 2 tydliga läger - i nuvarande sits "vann" Löven genom att han fick Annies gunst - allt annat är ett gyckelspel för gallerierna. Förlusten är att han har Dagostar och Lööf i knät i nästa valrörelse men såg väl inga alternativ (istället för att Lööf hoppade upp i Kristerssons).

Alternativt att efter nästa val så blir Löven och Kristersson bästa vänner och lurar väljarna innan valet precis som Annie utgav sig för att Kristersson var "hennes statsminister" innan förra...
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-08-12 kl. 10:26.
Citera
2021-08-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
C:s övergång till Löfven och därmed i Ms ögon svek gör att förtroendet inte längre finns kvar.
Om Cs önskan är att till varje pris hålla SD utan inflytande är viktigare än en borgerlig regering med Sds stöd så fortsätter låsningen.

M har större chanser till regeringsbildning med SDs stöd än med Cs stöd så det är en rent matematisk kalkyl bakom detta.
Om M tillsammans med restalliansen skulle ha en realistisk chans att återigen bilda regering skulle de förstås göra det och fortsätta förstörandet av Sverige men SD är nu kungamakare och man får rätta sig efter det.

Med stöd av att majoriteten av Ms väljare önskar gå i en mer traditionellt liberalkonservativ inriktning så är det nog inga problem internt annat än för Stockholmsmoderaterna som gärna vill återgå till reinfeldtismen.
M är numera ett kommunicerande kärl till SD, släpper de invandrings och lag / ordningfrågorna så förlorar de fler väljare till SD än till C/L mm

Korrekt analys.

Olika partiers "hat" eller "kärlek" för varandra är bara en politisk kalkyl. Därför som det går fort i hockey. Hur mycket hat kommer man kommer undan med i media utan att man tappar sina vänner. Synd att politiker skapar hat och splittrar vanligt folk och familjer dock som "köper deras spel" men man bränner inte häxor eller Gallileo på fysiska bål just nu och här i varje fall - och ändå rör hon på sig (eppur si muove).
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-08-12 kl. 10:47.
Citera
2021-08-12, 13:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman

Fast om Kristersson vill kommunicera med centern, kan han ju börja med att prata med Annie - det gjorde han tydligen inte. Nej - det är ingen konstruktiv politiker som leder största oppositionspartiet tyvärr...
Citera
2021-08-12, 17:01
Medlem
Citat:
Fast om Kristersson vill kommunicera med centern, kan han ju börja med att prata med Annie - det gjorde han tydligen inte. Nej - det är ingen konstruktiv politiker som leder största oppositionspartiet tyvärr...

Han gav dem (C) ett "saftigt" bud via medierna. Vad som händer under bordet eller i bastun (om man får tro den feministiska tolkningen, finns kanske en "henbastu" där alla politikerna kan sitta och förhandla tillsammans oavsett vilket kön de vill vara för stunden) vet ingen på det här forumet (om man inte är en smygpolitiker).

Annie säger att hon aldrig kan samarbeta med först S och sedan aldrig med V och aldrig med SD (eller ta stöd av). I praktiken har hon brutit mot "löfte" 1 och 2 men inte det tredje (SD). Alla broar till M är brända av matematiska skäl i nuläget tills hon ändrar sig angående löfte 3 också, innan dess är det bara en fråga om "vänstersidan" (v, Mp, s, c) har/får "majoritet" eller ej och sedermera vem som horar ut sig mest då deras "ideologier" och partiprogram är oförenliga. Skattetrycket kan tex ej höjas och sänkas på samma gång.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-08-12 kl. 17:04.
Citera
2021-08-12, 21:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

UK och många ledande moderater och kristdemokrater ogillar Annie på ett rent personligt plan. Hon har personligen ljugit för dem och fört dem bakom ljuset. Det blir inget med C så länge Annie sitter kvar, de skulle hellre förhandla med Löfven. Hela Annies styrelse har ju sagt att de slutar efter valet så det är bara hon kvar i sosse-falangen.

Men visst UK är kass, vi SD-are får försöka utnyttja det till vår fördel tills han ersätts.
Citera
2021-08-17, 12:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
UK och många ledande moderater och kristdemokrater ogillar Annie på ett rent personligt plan. Hon har personligen ljugit för dem och fört dem bakom ljuset. Det blir inget med C så länge Annie sitter kvar, de skulle hellre förhandla med Löfven. Hela Annies styrelse har ju sagt att de slutar efter valet så det är bara hon kvar i sosse-falangen.

Men visst UK är kass, vi SD-are får försöka utnyttja det till vår fördel tills han ersätts.
Jag förväntar mig att Sveriges riksdag är villiga att ta ansvar för landet. Personilig antipatier får inte bli någon form av hinder här. Det är väl kännt att Bildt och Carlsson privat hade svårt för varandra, men det hindrade dem inte att göra politiska uppgörelser när det låg i nationens inresse.

Problemet med Kristersson är att han inte är villig att ta ansvar - som du själv skriver hade han t.o.m. haft möjlighet att göra en uppgörelse med Löfven om det inte hade gått med centern. Hade faktiskt kunnat bli rätt bra. Nej Kristersson är en oansvarig poltiker som helre smiter undan än tar ansvar - frågan är varför folk fortfarande vill rösta på honom.
Citera
2021-08-17, 12:27
Medlem
Hänger på när - när ryker Annie Lööf som partiledare = S har baaraa Mp kvar som åker ur riksdagen
tillsammans med L
Citera
2021-08-17, 12:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag förväntar mig att Sveriges riksdag är villiga att ta ansvar för landet. Personilig antipatier får inte bli någon form av hinder här. Det är väl kännt att Bildt och Carlsson privat hade svårt för varandra, men det hindrade dem inte att göra politiska uppgörelser när det låg i nationens inresse.
Problemet med Kristersson är att han inte är villig att ta ansvar - som du själv skriver hade han t.o.m. haft möjlighet att göra en uppgörelse med Löfven om det inte hade gått med centern. Hade faktiskt kunnat bli rätt bra. Nej Kristersson är en oansvarig poltiker som helre smiter undan än tar ansvar - frågan är varför folk fortfarande vill rösta på honom.

Jag försvar inte "Tuffe Uffe" och håller med om att han är svag och velig, men vi SD-are vill inte ha med C (Under nuvarande ledning i alla fall) så för oss är det bra att han inte får till det. Hellre S utan sänkena C och MP. Problemet med M+S är att de inte har majoritet; vilket tredje parti skulle de ta med? Om de blandat in C eller MP hade det blivit samma skit som det är nu. Kanske en samlingsregering med M+S+SD? En tydlig majoritet och inga förstörande småpartier.
Citera
2021-08-17, 13:34
Medlem
Citat:

Problemet är att de inte representerar "nationen", de brukar till och med tala illa om nationalism (åtminstone tills nyligen och säkerligen de andra flumpartierna, alla utan SD då). Nationens intresse är deras motståndare - de vill inte att motståndarsidan gör mål. Ta invandringen som exempel, uppenbart dysfunktionell och gynnar om någon bara "de superrika" och några få andra särintressen men fortgår ändå. De stödjer i värsta falla sig själva personligen, sina partier och ni bästa fall ett särintresse (exempelvis Svenskt näringsliv). Därför som politiker gått samman och skapat EU för att minska demokrati (och skicka iväg skattepengar någonstans). De söker skapa karteller för att folket inte ska få något att säga till om (som utfrysningen av SD), eller skapa s.k. storkoalitioner som du stödjer (vilket många ser som helt enkelt odemokratiskt).

Jag håller med dig i att rent personliga antipatier ej bör utgöra hinder i dylika sammanhang. Men politik handlar också om förtroende om man ska kunna vara ansvarsfull på sikt. Om man går till val på att vara "Kristerssons Annie" men sen snärtan bryter mot detta löftet så förstår åtminstone jag att förtroendet är förbrukat (samtidigt som anledningen är att gå emot nationens intresse d.v.s. fortsatt hög dysfunktionell invandring). Den verkliga oansvariga politikern är givetvis Löven som av makthunger (fotbolls vm ....) regerar med Kabakaveh och vägrade låta folket bestämma (demokrati).
Citera
2021-08-18, 11:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Problemet är att de inte representerar "nationen", de brukar till och med tala illa om nationalism (åtminstone tills nyligen och säkerligen de andra flumpartierna, alla utan SD då). Nationens intresse är deras motståndare - de vill inte att motståndarsidan gör mål. Ta invandringen som exempel, uppenbart dysfunktionell och gynnar om någon bara "de superrika" och några få andra särintressen men fortgår ändå. De stödjer i värsta falla sig själva personligen, sina partier och ni bästa fall ett särintresse (exempelvis Svenskt näringsliv). Därför som politiker gått samman och skapat EU för att minska demokrati (och skicka iväg skattepengar någonstans). De söker skapa karteller för att folket inte ska få något att säga till om (som utfrysningen av SD), eller skapa s.k. storkoalitioner som du stödjer (vilket många ser som helt enkelt odemokratiskt).

Jag håller med dig i att rent personliga antipatier ej bör utgöra hinder i dylika sammanhang. Men politik handlar också om förtroende om man ska kunna vara ansvarsfull på sikt. Om man går till val på att vara "Kristerssons Annie" men sen snärtan bryter mot detta löftet så förstår åtminstone jag att förtroendet är förbrukat (samtidigt som anledningen är att gå emot nationens intresse d.v.s. fortsatt hög dysfunktionell invandring). Den verkliga oansvariga politikern är givetvis Löven som av makthunger (fotbolls vm ....) regerar med Kabakaveh och vägrade låta folket bestämma (demokrati).
Jag tycker du är lite snett ute faktiskt. Du må tycka att socialdemokraterna för en felaktig politik - jag har själv synpunkter - men min åsikt är att landet behöver en regering - tycker inte du det? Det anmärkningsvärda med Kristersson är hans totala ovilja/oförmåga att bilda regering. Han verkar bara vara intresserad av att göra Sverige så svårstyrt som möjligt. Det går liksom inte att få trovärdighet när moderaterna kritiserar regeringen, när de vägrar att ta över regeringsmakten!

Storkoalitioner är självfallet inte odemokratiskta. Tvärt om är de vanliga i demokratierna på Europeiska kontinenten, och har varit sakpolitiskt framgångsrika i många fall.

(Sedan kan man filosofera över SDs parlamentariska taktik, men det är nog Off Topic - och moderatorerna letar förevändingar för att stänga av mig.)
Senast redigerad av Clodius 2021-08-18 kl. 11:08.
Citera
2021-08-18, 13:27
Medlem
Citat:
Jag tycker du är lite snett ute faktiskt. Du må tycka att socialdemokraterna för en felaktig politik - jag har själv synpunkter - men min åsikt är att landet behöver en regering - tycker inte du det? Det anmärkningsvärda med Kristersson är hans totala ovilja/oförmåga att bilda regering. Han verkar bara vara intresserad av att göra Sverige så svårstyrt som möjligt. Det går liksom inte att få trovärdighet när moderaterna kritiserar regeringen, när de vägrar att ta över regeringsmakten!

Storkoalitioner är självfallet inte odemokratiskta. Tvärt om är de vanliga i demokratierna på Europeiska kontinenten, och har varit sakpolitiskt framgångsrika i många fall.

(Sedan kan man filosofera över SDs parlamentariska taktik, men det är nog Off Topic - och moderatorerna letar förevändingar för att stänga av mig.)

Diktatur är också vanligt - men inte "rätt" för det. Storkoalitioner är inte odemokratiska per definition - men om syftet är att stänga ute vissa röster och bilda karteller för att stänga ute "folket" så är de det. Oavsett så verkar Löven och Kristersson pga sina egon inte vilja ha någon sådan (risk att minska eget stöd troligen)- man kan tycka det är bra eller dåligt givetvis (de kan komma att ändra sig efter valet ...)

Om man inte är nöjd så är problemet Lööf, de andra stödjer ett av de två tydliga sidorna, utan att hänvisa till icke-sakpolitiska skäl som hon gör . Men Clodius kanske är nöjd och bör glädja sig och hoppas att det varar. Du framför inga skäl för din personliga antipati mot just Kristersson (som jag personligen inte tycker verkar vara mycket att hänga i julgranen). Han hade givetvis precis som alla andra valt att ta makten om läget så tillät det, är ju till och med villig att ta stöd av SD (Jmfr Reinfeldts retorik) vilket ju verkligen är ansvarsfullt och samarbetsvilligt för att få till stånd en regering, klart att han kan acceptera Lööf också om än motvilligt.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-08-18 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in