2021-08-11, 20:46
Medlem
Hej,

Jag har köpt en Volvo V70 Bi-Fuel från -03 för en månad sedan och testade tanka med biogas för första gången i början av veckan. Det gick superbra de första sex milen eller så och sedan på väg mot Biltema slutade den fungera helt plötsligt i 50 km/h på Gudöbroleden. Med sluta fungera så menar jag att det var som om det tog slut på bränslet och den saktade in, varvtalet sjönk etc. Jag skiftade om till bensin i farten och då gick allt i gång igen. Jag testade aktivera biogasen men samma sak hände - allt lade ned.

Jag körde vidare med bensin som bränsle och i Biltemaparkeringen så testade jag köra på biogasen från start men då ville den inte och sedan när jag skulle börja använda bensin så fick jag hålla i nyckeln i kanske 10-15 sekunder innan bilen startade vilket aldrig har hänt.

Jag testade fylla på med mer biogas men den fyllde bara på kanske 3kg vilket förmodligen stämmer att det var det som saknades då jag bara åkt någon mil. Samma sak hände efter detta också.

Någon som har någon idé vad som kan ha skett? Hur kan jag fixa det?
Senast redigerad av Klick 2021-08-11 kl. 21:00.
Citera
2021-08-11, 21:19
Medlem
JohannesSnajdares avatar
18 år gammal som förmodligen aldrig körts på gas ... kan ju vara precis vad som helst. Skräp, torkade packningar, spruckna slangar...
Citera
2021-08-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
18 år gammal som förmodligen aldrig körts på gas ... kan ju vara precis vad som helst. Skräp, torkade packningar, spruckna slangar...

Det där med aldrig körts på gas är ju en vild gissning.. Utan biogas så är det ju bara en 27l tank bensin

Något enkelt som man kan kolla, kanske? Jag står handfallen
Citera
2021-08-11, 21:38
Medlem
swedsters avatar
bilen kräktes helt enkelt då den var på väg till biltema och samma sak på parkeringen där den ville ta livet av sig.

Men utöver det så som andra skrivit om den sällan eller aldrig körts på gas tidigare vilken är ganska troligt så kan det vara precis vad som helst som felar,prova att åka till en volvoverkstad och fråga vad som brukar strula på bluff miljöbilar
Citera
2021-08-11, 21:49
Medlem
swedsters avatar
en annan sak är gastanken i sig är troligen bara godkänd att ha i bilen 20 år så om ett par år så måste du betala för borttagning av gastank alternativt plugga den samt besikta om bilen till ren bensindrift med alla kostnader som det medför så grattis till en fullkomligt usel bil,ja just det frekventa fel på bilen är gasspjället alternativt gasregulatorer som inte funkar längre och säkerligen är dyra att reparera men å andra sidan så får du snart inte köra bilen utan att åtgärda det jag skrivit i början
Citera
2021-08-11, 22:05
Medlem
Varför inte lämna in bilen på en ordentlig service och kontroll samt eventuell reparation på en auktoriserad Volvo-verkstad. Även gas-systemet behöver service och har säkert inte fått det på länge. Kan tänka mig att det finns ventiler, mätare mm som måste fungera.
Citera
2021-08-12, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare

Varför skulle den aldrig körts på gas? Gasversionen av V70 har någon mindre lastutrymme och bensintanken är liten så att någon skulle skaffa en sådan och sen inte köra på gas framstår dom otroligt.
Citera
2021-08-12, 08:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det är bortkastade pengar att göra något åt LPG-systemet eftersom det ändå måste bort om nåt år för att få fortsätta köra med bilen.
Citera
2021-08-12, 19:21
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag hoppas att du fick bilen riktigt billigt....
Citera
2021-08-12, 20:19
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är bortkastade pengar att göra något åt LPG-systemet eftersom det ändå måste bort om nåt år för att få fortsätta köra med bilen.
Vi kör inte på lpg i sverige (gasol) utan vi använder biogas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in