2021-08-12, 03:00
Medlem
Sh4rCs avatar
Håller på att bli galen... Har ni nån idé varför det osar dofter avgaser i kupen vid stillastående (motor igång) samt att turbon är sotig utanpå (den halva delen av turbon som gränsar mot DPFn?)?

Bilen är en Citroen Berlingo 2012. 1,6 HID
Citera
2021-08-12, 03:01
Medlem
GoUoDs avatar
Vad säger OBD-II? Inte felsökt? Nähä.

Jag gissar på att det fastnat en strumpa i avgasröret.
Citera
2021-08-12, 03:02
Bannlyst
Att det läcker avgaser under motorhuven är väl inte så svårt att lista ut?
Vad för felsökning har du gjort?
Citera
2021-08-12, 03:03
Medlem
Conams avatar
Skulle inte bli jätteförvånad om det var avgasläckage... bara en fundering..
Citera
2021-08-12, 14:31
Medlem
Sh4rCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaGoraKaos
Att det läcker avgaser under motorhuven är väl inte så svårt att lista ut?
Vad för felsökning har du gjort?

Jag har för ca en månad sedan rivit ner partikelfiltret och gjort rent den med Wynns Off-Car DPF cleaner. Sotigt så innihelvete, tog ca 1,5h spolning efter 5h verkande av rengöringsmedlet för att få den helt ren.
Fyllde därefter på eolysvätskan i förrgår (med rätt additiv, köpt på Citroen) samt återställt värdena på datorn och koderna har släckts. Inte kört många mil utan eolysvätskan heller

Men i efterhand har
Citera
2021-08-12, 14:33
Medlem
Sh4rCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vad säger OBD-II? Inte felsökt? Nähä.

Jag gissar på att det fastnat en strumpa i avgasröret.

OBDn säger ingenting förutom att byta absgivare på höger fram. Ingen socka i avgasröret lyckligtvis, har dubbelkollat givetvis
Citera
2021-08-12, 14:38
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh4rC
Jag har för ca en månad sedan rivit ner partikelfiltret och gjort rent den med Wynns Off-Car DPF cleaner. Sotigt så innihelvete, tog ca 1,5h spolning efter 5h verkande av rengöringsmedlet för att få den helt ren.
Fyllde därefter på eolysvätskan i förrgår (med rätt additiv, köpt på Citroen) samt återställt värdena på datorn och koderna har släckts. Inte kört många mil utan eolysvätskan heller

Men i efterhand har
Är du säker på följande?

Nya avgaspackningar (om det ska vara det)?
Dragit rätt moment?
Korrekt anläggning mot ytor?

Låter som tok läckage.
Citera
2021-08-12, 14:58
Medlem
Min erfarenhet av denna motor är ganska grundlig. Sotet på turbon är troligtvis orsakat av en av dessa tre.

1. Konan på DPFen tätar dåligt mot turbon. Låt en vän (eller ovän) varva motorn till 3000 rpm och släpp gasen snabbt. Kom det en rökpuff nu?
Täta konan genom att lossa klamman och beta in ljuddämparpasta och sätt tillbaka

2 Läckage från nippeln på turbo där olja går in. Drag i röret och kolla så det sitter fast på nippel. Om inte så återkom för reparationstips. Detta kan vara svårare än det ser ut.

3. Axel in till VNT. Tätning in i turbon run VNT-axel skall kunna läcka. Detta har jag inte själv upplevt men fått återberättat av andra.

Lycka till!
Citera
2021-08-12, 15:47
Medlem
Sh4rCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Min erfarenhet av denna motor är ganska grundlig. Sotet på turbon är troligtvis orsakat av en av dessa tre.

1. Konan på DPFen tätar dåligt mot turbon. Låt en vän (eller ovän) varva motorn till 3000 rpm och släpp gasen snabbt. Kom det en rökpuff nu?
Täta konan genom att lossa klamman och beta in ljuddämparpasta och sätt tillbaka

2 Läckage från nippeln på turbo där olja går in. Drag i röret och kolla så det sitter fast på nippel. Om inte så återkom för reparationstips. Detta kan vara svårare än det ser ut.

3. Axel in till VNT. Tätning in i turbon run VNT-axel skall kunna läcka. Detta har jag inte själv upplevt men fått återberättat av andra.

Lycka till!

Tack för tipset!

Jag sätter nog mina stålar isåfall på att det är konan mellan DPF och turbon som spökar eftersom det är den sidan som är sotad

Men ska kolla upp det, stort tack!
Citera
2021-08-12, 15:50
Medlem
Sh4rCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Är du säker på följande?

Nya avgaspackningar (om det ska vara det)?
Dragit rätt moment?
Korrekt anläggning mot ytor?

Låter som tok läckage.

Momentet är bra, men ska kolla upp anläggningen mot ytorna. Det sitter ingen packning på övergången DPF mot Turbo, den är bara en konad klämring. Kanske bör byta denna och se om det hjälper
Citera
2021-08-12, 15:50
Medlem
Citat:
Håller på att bli galen... Har ni nån idé varför det osar dofter avgaser i kupen vid stillastående (motor igång) samt att turbon är sotig utanpå (den halva delen av turbon som gränsar mot DPFn?)?

Bilen är en Citroen Berlingo 2012. 1,6 HID

Du har troligtvis svaret i din egen fråga. är det sotigt utanpå turbon kommer det någonstans ifrån, troligtvis något läckage.
Citera
2021-08-12, 16:22
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
OBDn säger ingenting förutom att byta absgivare på höger fram. Ingen socka i avgasröret lyckligtvis, har dubbelkollat givetvis
Då kan man väl utesluta läckage efter DPFen, tror jag. Bank-sensor 1/2 vill väl lira med DPF-sensor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in