2021-08-10, 19:25
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och solida vittnesmål från bla fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen.

Nej det är inga solida vittnesmål utan rena tramset.

Citat:
Men det har väl inte framkommit några nya omständigheter av vikt? Vad skulle det vara för någonting? Vittnet JE som till slut öppnade truten 2006 kan vi nog avfärda med att han ville nog bara hjälpa till eller få lite uppmärksamhet?

Manliga DNA hittades på handduken och da Costas. Hade dessa matchat läkarna hade vi kunnat lägga ner diskussionen. Är det inte troligt att den som lämnat sitt DNA har med styckningen att göra även om frånvaron av DNA inte kan fria.

Citat:
Du pratar kanske om dom här TV-programmen som sändes 2001-2003?

Jo och ett av dessa ledde väl till en anmälan till granskningsnämnden för radio tv då saklighetskravet och sanningskravet var tveksamt.

Citat:
Men det finns väl ingenting som pekar på att vittnen som fotohandlarparet, jägmästaren och den kvinnliga polisen har ljugit? Har dom kanske backat ? Har alla vi andra som intresserar oss för fallet CdC helt missat detta? Du har kanske någon länk att visa upp?

Du har nog missat väldigt mycket eftersom du inte verkar kunna ta till dig något av den kritiska granskningen som gjort av den bevisningen som lades fram i rättegången.

Citat:
Varför finner du det uteslutet? Det var väl inte bara mamman som berättade om märkliga ting utan även dagispersonalen, morföräldrarna och en vän till dessa om jag inte minns helt fel?

Men snälla, är du läskunnig. Det är ju absurt. Tror du verkligen att Karin varit med om denna häxprocess. Tycker synd om dig i så fall.
Citera
2021-08-10, 19:38
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Lilla vän, det är bara du och max 5-6 haverister till som är av annan åsikt än mig. Absolut ingen tar er på allvar.

Även om detta är svar till Miekkalinn så antar jag att du även menar mig och jag kan bara berätta att jag fått PM ifrån personer i tråden som tackar mig för mig och en annan skribent för våra inlägg och för att vi "orkar svara dåren Lawmoverman" Så mycket för att ingen tar oss på allvar.

Citat:
Lilla vän, det är bara du och max 5-6 haverister till som är av Kan inte du posta bevis för att Catrine da Costa höll på med knarkaffärer?

Berättade inte arkitekten att Catrine skötte sina knarkaffärer ifrån hans telefon. Da Costas man var dessutom en dömd narkotikasmugglare så nog höll hon på med knarkaffärer. Inget ovanligt bland narkomaner.
Citera
2021-08-10, 19:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag vill inte uttala mig om Da Costa-fallet men jag vill hålla med om att Leif GW Persson är den som har gjort bort sig mest av alla i den här cirkusen. Det blev väldigt tydligt i en av Borgenäs dokumentärer. GW har fingrarna i syltburken och uttalar sig med säkerhet och har helt fel om hur länge narkotika är kvar i kroppen, pekar ut oskyldiga och sedan Solnamannen som grädde på moset.

Ja vi ska förhålla oss väldigt avvaktande till GW:s och i förlängning Lindebergs engagemang i fallet Catrine da Costa.

Borgnäs å som sida är väl en av få kända journalister och debattörer som haft ett äkta seriöst intresse för detta fall.

Jag tror att vi alla tjänar på att distansera oss från GW:s teorier om hur det kan ha gått till när CdC lämnade jordelivet.
Citera
2021-08-10, 21:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang här. Vad har vår minnesdiskussion gällande små barn med polisvittnet att göra?

Jag är heller inte riktigt med på vad fotoinlämningen har med Karin att göra, men visst kan man tänka sig att det indirekt påverkar fotoinlämningens vara eller icke vara om barnet aldrig befunnit sig på rättsläkarstationen.

Vallningen som utfördes gav inte stöd för hypotesen att barnet befunnit sig på rättsläkarstationen. Det var naturligtvis ett hårt slag mot dem som ville se läkarna fällda för mord och/eller överbevisade om brott mot griftefriden. Det bevisar ju såklart inte någonting när det gäller vad läkarna har gjort utan barnet, men då hypotesen kring mord/styckning till stor del handlade om att barnet varit på rättsläkarstationen och sett TH och TA stoppa tantens huvud i papperskorgen etc. så faller en hel del av den totala bilden av läkarna som onda monster som styckar kvinnor framför barn.

Hej och tack för att du åtminstone är lite saklig och försöker svara på frågor.

Vad jag ville komma fram till är att om vi sätter barnets berättelse i relation till den märkliga bildinlämningen i paret Schröders fotobutik där hela tre vittnen avgav solida vittnesmål om händelsen, borde inte detta i sin tur ge visst stöd åt barnets berättelse trots att det inte syntes något barn på bilderna?

Den kvinnliga polisens vittnesmål och hunddamens uppgifter i kombination med dagboksvittnets anteckningar borde väl också på nåt sätt stärka barnets berättelse?

Domstolarna tog väl fasta på indiciekedjan? Annars hade väl domskälen och deslegitimeringen aldrig sett dagens ljus? Hänger du med?
Citera
2021-08-10, 22:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Berättade inte arkitekten att Catrine skötte sina knarkaffärer ifrån hans telefon. Da Costas man var dessutom en dömd narkotikasmugglare så nog höll hon på med knarkaffärer. Inget ovanligt bland narkomaner.

Men nu gällde min fråga om Catrine da Costa sålde knark själv? Det spelar ingen roll vad hennes make var dömd för, nu pratar vi Catrine. Har du någon dom att visa upp?

Catrine har troligtvis ringt langare för att köpa narkotika med arkitektens telefon och han kan alltså ha blivit störtförbannad över detta, vem skulle inte bli arg om något sådant inträffar?

Samtidigt finns det väl inga bevis för att Catrine sålde narkotika via arkitektens telefon?
Citera
2021-08-10, 22:55
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Men nu gällde min fråga om Catrine da Costa sålde knark själv? Det spelar ingen roll vad hennes make var dömd för, nu pratar vi Catrine. Har du någon dom att visa upp?

Catrine har troligtvis ringt langare för att köpa narkotika med arkitektens telefon och han kan alltså ha blivit störtförbannad över detta, vem skulle inte bli arg om något sådant inträffar?

Samtidigt finns det väl inga bevis för att Catrine sålde narkotika via arkitektens telefon?

Jag har inte påstått att C langat knark eller är dömd för motsvarande. Jag påstår att jag läst att maken är en dömd narkotikasmugglare, att arkitekten blev irriterad för att Catrine gjorde knarkaffärer ifrån hans telefon och att det är vanligt att narkomaner köper och säljer knark. Därmed är det väl sannolikt att även C höll på med sådant. Mer sannolikt än att hon skulle vara utsatt för ett ritualmord på en obduktionsbänk med en liten flicka, läkare i kåpor, målad med fingerfärger, fotografering, bögsex, kannibalism och allt annat dravel som denna häxprocess innehåller.
Citera
2021-08-10, 23:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Jag har inte påstått att C langat knark eller är dömd för motsvarande. Jag påstår att jag läst att maken är en dömd narkotikasmugglare, att arkitekten blev irriterad för att Catrine gjorde knarkaffärer ifrån hans telefon och att det är vanligt att narkomaner köper och säljer knark. Därmed är det väl sannolikt att även C höll på med sådant. Mer sannolikt än att hon skulle vara utsatt för ett ritualmord på en obduktionsbänk med en liten flicka, läkare i kåpor, målad med fingerfärger, fotografering, bögsex, kannibalism och allt annat dravel som denna häxprocess innehåller.

Men nu har hela tre vittnen avlagt solida vittnesmål i TR och KR om en väldigt märklig bildinlämning i en viss fotobutik i Solna centrum. Menar du att vittnena ljög rakt upp och ner?

Fotohandlarparet har väl heller aldrig beskrivit någon kannibalism, män i kåpor, bögsex och lek med fingerfärger på bilderna som lämnades in för framkallning?

Jag bad dessutom om bevis för att Catrine da Costa har sålt knark, istället pratar du återigen om hennes make?

Är det inte så att de allra flesta narkotikaanvändare köper enbart knark, dom säljer inte det själva. Hur kan du få det till att det är sannolikt att Catrine sålde knark?
Citera
2021-08-11, 00:18
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Hej och tack för att du åtminstone är lite saklig och försöker svara på frågor.

Vad jag ville komma fram till är att om vi sätter barnets berättelse i relation till den märkliga bildinlämningen i paret Schröders fotobutik där hela tre vittnen avgav solida vittnesmål om händelsen, borde inte detta i sin tur ge visst stöd åt barnets berättelse trots att det inte syntes något barn på bilderna?

Den kvinnliga polisens vittnesmål och hunddamens uppgifter i kombination med dagboksvittnets anteckningar borde väl också på nåt sätt stärka barnets berättelse?

Domstolarna tog väl fasta på indiciekedjan? Annars hade väl domskälen och deslegitimeringen aldrig sett dagens ljus? Hänger du med?
Jag hänger med på vad du menar, men jag tänker att så länge de flesta av vittnesmålen du nämner starkt går att ifrågasätta så blir inte indiciekedjan starkare bara för att de är många. En kedja med tunna plastlänkar går ju lika fullt sönder när du drar i den oavsett hur lång den är.

Fotovittnena stärker inte barnets berättelse i någon större utsträckning då den enda gemensamma nämnaren är en obduktionssal. Fotohandlarna och barnet beskriver två olika typer av händelser som skulle skett där. Barnet beskriver hur de bollar runt med kroppsdelar och fotohandlarna beskriver skålar med organ och en steril miljö.

Jag personligen ger inte mycket för Rådéns vittnesmål då hon blandar sig i ärendet även på andra sätt och påstod bland annat att hon sett säckarna vid FP1 också. Detta talar enligt mig för att hon ville vara med och få uppmärksamhet. I övrigt är det klart att ett vittne som klart säger att den har sett något på en tunnelbana för ett tag sedan är svår att motbevisa.

Damen med hunden tog fel på vädret den aktuella dagen, vilket jag tycker talar för att hon minns fel dag och fel personer.

Dagboksvittnet begick solklar mened enligt mig. Där finns det 0 trovärdighet. Dagböckerna var skrivna i efterhand och innehöll flera faktafel som omöjligt kan finnas i en dagbok om den är autentisk. Exempel vilka datum vittnet och CdC låg på sjukhus. Det är svårt att få fel i en dagbok. Man kan inte skriva att man låg på ett rum tillsammans med CdC när det i efterhand visar sig att CdC inte var inlagd den dagen. Ett falsarium kort och gott.

Att domstolen tog fasta på vittnena och indiciekedjan står ju tämligen klart med tanke på utgången, men om en domstol aldrig gjorde några fel hade vi ju inte behövt diskutera ett enda rättsfall i det här landet.
Citera
2021-08-11, 02:37
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Rättsskandalen Thomas Quick och kopplingarna till Da Costa fallet.

Det är idag väl etablerat att f.d. massmördaren Thomas Quick endast mördade i sin fantasi, och när han var fullproppad med starka mediciner. Det är också väl känt att en liten grupp människor, en sekt, med allt vad det innebär av destruktiv gruppdynamik, låg bakom rättsövergreppen mot honom och hela rättsväsendet.

Så hur hänger detta ihop med Da Costa? Vi kan börja med psykologen och "minnesexperten" Sven Å Christianson som i sin nu obsoleta bok "I huvudet på en seriemördare" utan att blinka påstår att obducenten inte bara var styckmördare utan även seriemördare. Christianson svarade för den vetenskapliga fernissan när Quick dömdes för brott han inte begått.

Christianson var också adept till Margit Norell, en misslyckad psykolog och utövare av "objektrelationsteori" som användes vid behandlingen av Quick. Norell var kort uttryckt en pseudovetenskapskvinna. Det intressanta är att hon samtidigt var en karismatisk personlighet som drog till sig trasiga själar. Hanna Olsson, Christianson och troligen även Christan Diesen var all patienter hos henne.

Detta ger en antydan om hur dessa tre personer, alla bergfast övertygade om läkarnas skuld i styckmordsfallet, fungerade. Feminism, psykoanalys och kommunism samt paranoida idéer om samhället och hur alla män egentligen är våldtäktsmän och mördare. Resultaten av dessa galna människor arbete vet vi. Oskyldiga människor dömda och de skyldiga gärningsmännen till olika mord på fri fot.
Ja, parallellerna är uppenbara.
Andra svenska fall som är resultatet av samma sorts då trendiga villfarelser är "Södertäljefallet" och "Fallet Ulf".

Alla fallen är exempel på det vi kan kalla det svenska mottagandet av den satanismhysteri som låg i tiden. Mest känt är de fall i USA där barn påstods ha utsatts för satanistiska rituella övergrepp på dagis:
https://youtu.be/2R21tWs-qCw
Fler liknande paniker följde långt in på 90-talet.
https://youtu.be/-0DJsvtTCx4

Här, 1992, sitter Eva Lundgren och snackar om hur spädbarn offras i Norge och Sverige av olika satanistiska närverk:
https://youtu.be/YNFdvfLVofo?t=330

För lite fördjupning så se den här dokumentären som försöker sammanfatta de så kallade "memory wars" som ligger bakom mycket av det här:
https://youtu.be/lnAwAhC7JLU

"Barnets berättelse" i da Costa-fallet passar som handen i handsken i detta. Styckningen ska enligt berättelsen ha varit en satanistisk ritual, där allmänläkaren och obducenten ska ha haft Ku klux klan-liknande utstyrsel, och dessutom ha haft sex med varandra!

De påstådda barndomsupplevelser som Quick berättade om, där hans föräldrar ska ha offrat hans nyfödda lillebror framför ögonen på honom, och vilka de senare seriemorden ska vara en slags symbolisk återgestaltning av, är också hämtad från det typiska satanistiska rituella övergrepps-tankegodset.

För övrigt är jag bergis på att Diesen, likt sin vän Hanna Olsson, också var Norells patient!
Citera
2021-08-11, 13:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag hänger med på vad du menar, men jag tänker att så länge de flesta av vittnesmålen du nämner starkt går att ifrågasätta så blir inte indiciekedjan starkare bara för att de är många. En kedja med tunna plastlänkar går ju lika fullt sönder när du drar i den oavsett hur lång den är.

Fotovittnena stärker inte barnets berättelse i någon större utsträckning då den enda gemensamma nämnaren är en obduktionssal. Fotohandlarna och barnet beskriver två olika typer av händelser som skulle skett där. Barnet beskriver hur de bollar runt med kroppsdelar och fotohandlarna beskriver skålar med organ och en steril miljö.

Du anser kanske att fotohandlarparets solida vittnesmål om skålar med organ och en steril miljö är mer trovärdigt än barnets berättelse som innehåller lek med fingerfärg och kåpor?

Tre vuxna vittnen som hävdar att en bildinlämning ägt rum borde väl ha en större grad av trovärdighet än ett litet barns fragmentariska minnesbilder?
Citera
2021-08-11, 19:15
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Du anser kanske att fotohandlarparets solida vittnesmål om skålar med organ och en steril miljö är mer trovärdigt än barnets berättelse som innehåller lek med fingerfärg och kåpor?

Tre vuxna vittnen som hävdar att en bildinlämning ägt rum borde väl ha en större grad av trovärdighet än ett litet barns fragmentariska minnesbilder?
Självklart är tre vuxna i allmänhet mer trovärdiga än en 17 månader gammalt barn som avger sitt vittnesmål långt efter att minnena måste ha bleknat.

Dessvärre för din del så finns det andra saker med fotohandlarparet som sänker deras trovärdighet och det är ju som bekant en helt annan (evighetslång) historia.
Citera
2021-08-11, 21:14
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Men nu har hela tre vittnen avlagt solida vittnesmål i TR och KR om en väldigt märklig bildinlämning i en viss fotobutik i Solna centrum. Menar du att vittnena ljög rakt upp och ner?

Detta har vi diskuterat tidigare och det finns många tveksamheter och frågetecken runt detta. Fullt möjligt att de talar sanning eller ljuger. Ingen vet mer än de själva.

Citat:
Fotohandlarparet har väl heller aldrig beskrivit någon kannibalism, män i kåpor, bögsex och lek med fingerfärger på bilderna som lämnades in för framkallning?

Precis och jag är övertygad om att mamman ljuger och hade motiv till att hämnas på Allgén.

Citat:
Jag bad dessutom om bevis för att Catrine da Costa har sålt knark, istället pratar du återigen om hennes make?

Varför ska jag ge dig bevis på att hon sålt. Jag har aldrig påstått detta. Men om maken handlade med knark så är väl sannolikheten ganska stor att även Catrine höll på med sådant skit. Jag finner den sannolikheten betydligt större än allt annat som alla sk vittnen spottat ur sig flera år efter Catrines kvarlevor hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in