2021-08-11, 20:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Adenovirus baserade vaccin blir mindre effektiva då immunförsvaret tar hand om adenoviruset också.

Så ett mRNA ger bättre respons vid booster doser.
Frågan är vad som sker om Pfizer eller Moderna tar fram booster som skjuter skarpt på Delta-varianten? Kommer en ännu värre variant? Rent teoretiskt borde det någonstans dyka upp en variant som är sjukt smittsam men inte alls dödlig. Skall man sluta vaccinera där och låta naturen ha sin gång?
Citera
2021-08-11, 20:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Frågan är vad som sker om Pfizer eller Moderna tar fram booster som skjuter skarpt på Delta-varianten? Kommer en ännu värre variant? Rent teoretiskt borde det någonstans dyka upp en variant som är sjukt smittsam men inte alls dödlig. Skall man sluta vaccinera där och låta naturen ha sin gång?

Ännu större anledning att öppna upp nu pga risken för nya mutationer.

Skulle det dyka upp en vaccinresistent variant så har vi missat chansen.

En "naturlig" boost med delta nu är vårt bästa val.
Citera
2021-08-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har hittat den här artikeln i Dagens Nyheter:
Vaccintillverkare höjer priset för EU: ”Väl värda pengar”
PUBLICERAD 2021-08-01
...
Under våren och sommaren har EU ingått nya vaccinavtal med läkemedelsbolagen Pfizer/Biontech och Moderna. Enligt Financial Times, som tagit del av delar av kontrakten, har bolagen höjt priset per dos jämfört med ursprungskontrakten.

För Pfizer/Biontech handlar det om en ökning från omkring 160 till 200 kronor dosen. För Moderna från 190 till ungefär 220 kronor, enligt tidningen.
...
Orsaken till prishöjningen är bland annat att avtalen gäller uppdaterade vaccin, som ska skydda mot både nuvarande och framtida virusvarianter.
...
Till skillnad från tillverkare som Astra Zeneca och Janssen – som inte planerar att göra vinster på sina vaccin – har Pfizer/Biontech och Moderna en kommersiell prissättning.

– De har aldrig hymlat med det. De har tjänat pengar och kommer att göra nya vinster framöver på sina vaccin. Men vi har inte kopplat den här prisökningen till deras vinstintresse, säger Richard Bergström.

– Det är klart att allt arbete man lägger ned på att uppdatera vaccinet kostar. Det är väl värda pengar. Jag kallar det ett ”all inclusive”-pris. De fortsätter att hålla vaccinet uppdaterat åt oss.
Skattebetalarna får betala ett högre pris vaccindoserna, med förklaringen att vaccintillverkarna ska hålla vaccinerna uppdaterade. Sedan ger Biontech beskedet att nuvarande vacciner fungerar bra. Biontech ger istället köparna rådet att köpa ännu fler vaccindoser av samma vaccin som tidigare. Prislappen uppdateras, men inte vaccinet.

Samtidigt fortsätter den indiska delta-varianten att spridas ...

Att dom säger att det ska skydda mot framtida virusvarianter reagerar jag på.
Dom vet väl inte idag vilka varianter som dyker upp framöver.
Citera
2021-08-11, 21:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja booster till de som fick AZ är rimligt.

Men ännu viktigare att öppna upp snabbt nu om vaccinationerna tappar i effektivitet. Att vänta tills vaccinerna tappat kraft verkar dumt.

Tror det kommer behövas booster till alla som fått vaccin, oavsett vilket, även om Astras vaccin var klart sämst. Verkar som effekten börjar avta redan efter 6-8 månader, vilket innebär att de som vaccinerades under jan-feb, främst på äldreoboenden borde vaccineras om redan nu.
Citera
2021-08-11, 21:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, helt klart bättre folk blir exponerade för delta nu än i vinter.

Ingen som inte har godkänt vaccinationsskydd ska exponeras för något virus.
Citera
2021-08-11, 21:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det är lite det jag undrar vad det finns för belägg för. Vissa säger att skillnaden i hur mycket smitta man sprider är försumbar, medan andra hävdar att smittan som vaccinerade sprider är försumbar.

Gör man verkligen uppriktigt den bedömningen att vaccinerade människors smittspridning är så liten att den inte gör någon skillnad? Jag utgår från att de allra flesta som reser utomlands är vaccinerade, så även om de i procent utgör en liten andel kan de ju av naturliga skäl orsaka en stor del av fallen.

Det handlar inte bara om virusnivåer utan hur länge smittsamheten är hög. Vaccinerade är smittsamma under färre dygn. Det är skillnad om immunförsvaret kickar igång per omgående.
Citera
2021-08-11, 21:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Klustersmittan med Delta-varianten tycks öka rätt duktigt nu runt om i Sverige. Om en vecka börjar höstterminen med ovaccinerade barn och säkerligen en hel del ovaccinerade föräldrar. Vad tror ni kommer hända då? Barnen smittar föräldrarna, som sedan sprider smittan vidare till kollegor som intar sina arbetsplatser i förvissningen att pandemin är över och de är vaccinerade. Samtidigt som effekten är sämre mot delta och vaccinationsskyddet börjar avta efter 6 månader, vilket nu börjar närma sig med stormfart för somliga.
FHM å andra sidan säger att boosterdos kan bli aktuellt först till våren. Är det bara jag som börjar få känslan av att det håller på att blåsa upp till den perfekta stormen?
Citera
2021-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Att dom säger att det ska skydda mot framtida virusvarianter reagerar jag på.
Dom vet väl inte idag vilka varianter som dyker upp framöver.

Det är ofattbart att man försöker sälja in mer av samma sak för högre pris. De har fått tillstånd att göra ett globalt experiment med denna nya teknik och det blev ett misslyckande. De måste göra vaccin som imiterar immuniteten efter infektion, och vad jag förstår så kan inte mRNA-vaccin ge så många olika typer av antikroppar. Men jag kan ha fel.

Vi får acceptera att det inte blev bättre, om vaccinen fortfarande skyddar mot allvarlig sjukdom så är det bra. Då kan vi öppna upp nu. Men jag misstänker att det inte är så heller, jag tror även det skyddet kommer rasa. Alla siffror de gett hittills har varit fel, hur länge ska vi lyssna på giriga läkemedelsbolag som alltid har fel?
Citera
2021-08-11, 21:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klustersmittan med Delta-varianten tycks öka rätt duktigt nu runt om i Sverige. Om en vecka börjar höstterminen med ovaccinerade barn och säkerligen en hel del ovaccinerade föräldrar. Vad tror ni kommer hända då? Barnen smittar föräldrarna, som sedan sprider smittan vidare till kollegor som intar sina arbetsplatser i förvissningen att pandemin är över och de är vaccinerade. Samtidigt som effekten är sämre mot delta och vaccinationsskyddet börjar avta efter 6 månader, vilket nu börjar närma sig med stormfart för somliga.
FHM å andra sidan säger att boosterdos kan bli aktuellt först till våren. Är det bara jag som börjar få känslan av att det håller på att blåsa upp till den perfekta stormen?

Ja!
Citera
2021-08-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sverige köper nu in ens sorts covid vaccin, Novavax.

Vaccinet är ett proteinvaccin.

Vad mer kan sägas om detta vaccin?

Att ”sprida” riskerna är målet med inköpet.

SVT text sida 106

Vad jag har sett så verkar resultatet vara samma som med mRNA. Väldigt specifika antikroppar mot spikproteinet som har låg förmåga. Infektion ger antikroppar som har bättre effekt med 20ggr lägre koncentration, pga att de har så många angreppspunkter. Som jag skrivit tidigare, om viruset är en bil så ger vaccinen antikroppar som bryter av antennen, men antikropparna från infektion demonterar hela bilen.

Med tanke på att Novavax odlar fram proteinen i insekter så tvivlar jag på att de kan odla fram alla protein som krävs för att skapa bred immunitet. Det verkar bara vara ett annat sätt att leverera spikprotein till immunförsvaret.
Citera
2021-08-11, 22:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Härmed bekräftat att det finns minst två st. som tror på den teorin, just nu.

Intressant också vad vår regering har för ammunition till hösten ifall IVA-avdelningarna börjar nå oroande siffror. Ringa till pfizer.corp och be dom skicka 20 miljoner boosterdoser ? Och hur länge ska den cirkusen pågå tills nästa cykel med nya mutationer som konkurerar ut Delta ?

De mest vettiga hade ju varit att fortsätta vaccinera de äldre åldringarna och riskgrupperna var 6:e månad och hiva Covid passen åt helvete, de är just nu totalt värdelösa, samt öppna upp samhället, för nästa flockimmunitet enligt rådande mutation.
Det där med Covidpasset ska fan utredas tills det blöder ur öronen på ansvariga. Nu har dom en hållhake på en stor del av befolkningen att fortsätta vaccinera sig i onödan för att behålla sitt privilegium att röra sig fritt och kunna resa utomlands. 6 månader i taget verkar det som. Well played Pfizer skurkar och regeringarna som gick på finten.
Senast redigerad av Opaque 2021-08-11 kl. 22:16.
Citera
2021-08-11, 22:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Trodde du hade lämnat bakom dig att försvara labbet. Den kistan är så gott som spikad nu.

Klart att man kan skapa virus som är välanpassade för människa med GoF. Det är bara att kultivera viruset i en hACE2 mice model, tills det gottat till sig. Du kan köpa din egen hACE2 mus på nätet. $136 styck. Minst fyra möss per order:

https://www.taconic.com/transgenic-mouse-model/hace2-ac70-mouse
Men det är den väl inte alls. Länka gärna till en vetenskaplig rapport om detta.

För att Biden-administration flamsar om detta ivrigt påhejade av foliehattar bland GOP betyder inte alls att man har hittat något. Är du helt korkad? Däremot har det framkommit varför inte GoF-experiment kan producera ett så anpassat virus som SCoV2:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ja, det brukar gå hand i hand anti-vaxx och labbteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in