2021-08-11, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Skulle nog säga att du lider av konfirmationsbias, du som vet hur det ligger till från din "unika" position i mammas källare. Vi andra tar till oss information och får utgå från det, istället för att bara ta in information som passar ens världsbild.

Som vanligt när man pratar med dig så ska man frångå det informationen och istället prata massa skit, du verkar riktigt rädd för att ta in information.
Det är jag inte alls. Jag kan filtrera bort ovässentligheter,

Nu får du visa att världen ledande forskare tror på labbteorin som den enda möjliga förklaringen.

Min mamma dog i julas i COVID19 och jag är alldeles för gammal för att ha en dator i källaren. Jag njuter av frisk luft där jag sitter.
Citera
2021-08-11, 20:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men den verkar ju minska rejält efter 6 månader? Börjar nog bli dags att revaccinera de äldsta nu.
Smittan verkar sprida sig ordentligt nu över Sverige, men merparten av de som blir smittade är inte vaccinerade. Typ 100 personer hade blivit smittade på tantrafestivalen, men bara 5 personer av de sjuka hade varit vaccinerade. Stämmer ju rätt bra det där med 95% effektivitet.
Man behöver öka vaccinationstakten ordentligt nu om vi inte ska tvingas stänga igen samhället igen.

Man bör satsa på att vaccinera alla ned till 10 års ålder. Sedan borde man vaccinera om de äldsta så fort som möjligt.

Ja booster till de som fick AZ är rimligt.

Men ännu viktigare att öppna upp snabbt nu om vaccinationerna tappar i effektivitet. Att vänta tills vaccinerna tappat kraft verkar dumt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
visst det låter bra när du säger att vaccinen inte är hundraprocentiga på smittspridningen , det får ju en att tro att de är nära hundraprocentigt,men det är ju långt ifrån sanningen , vaccinerna är inte ens 50% utan 16% efter 6 månader, då blir ju bilden en annan!
Du vet utan vacciner så är siffrorna lägre eller noll rättare sagt. Och så låga siffror får du faktiskt styrka med referenser till peer-reviewed material från erkända källor.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Minimal visst men risken finns ändå.

För låg risk för att motivera några åtgärder....
Citera
2021-08-11, 20:07
Medlem
Sverige köper nu in ens sorts covid vaccin, Novavax.

Vaccinet är ett proteinvaccin.

Vad mer kan sägas om detta vaccin?

Att ”sprida” riskerna är målet med inköpet.

SVT text sida 106
Citera
2021-08-11, 20:07
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja booster till de som fick AZ är rimligt.

Men ännu viktigare att öppna upp snabbt nu om vaccinationerna tappar i effektivitet. Att vänta tills vaccinerna tappat kraft verkar dumt.
Jag är fortfarande nyfiken på om det forskas något i att toppa upp de AZ-vaccinerade med något av Pfizer eller Moderna. Är det någon som hittat något om det?
Citera
2021-08-11, 20:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
På vilket sätt har vaccinerna uppdaterats?

Jag läser detta i Göteborgs-Posten:
Tyska Biontech ser inget behov av att för tillfället modifiera sitt covidvaccin med anledning av deltavarianten. Att ge en tredje dos av det vaccin bolaget utvecklat i samarbete med Pfizer är en bättre strategi, enligt vd Ugur Sahin.

– Det är mycket möjligt att ytterligare varianter kommer att dyka upp under de kommande sex till tolv månaderna och att det kräver anpassning av vaccinet men det är ännu inte fallet, säger han samband med att bolagets kvartalsrapport presenteras.
Det verkar som att Biontech hellre säljer ännu fler doser av samma vaccin, istället för att skapa ett vaccin som biter bättre på den indiska delta-varianten.

Med tanke på ökande smittspridning, även i populationer som till stor del har vaccinerats, så skulle det vara välkommet med ett vaccin som biter bättre på nuvarande varianter. Annars riskerar förtroendet för vaccinerna att urholkas.

Kommer folk att vara villiga att gå och ta ännu fler doser av samma vaccin? Eller kommer folk att tröttna på att ta vacciner som ändå har svårt att rå på viruset? Ifall folk skulle tröttna, så skulle det innebära att viruset får fritt spelrum att spridas, vilket skulle skapa gynnsamma förutsättningar för ännu fler mutationer. ... Men ... Biontech kanske har kommit fram till att fler mutationer skulle vara gynnsamt för den egna plånboken?
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag vet inte på vilket sätt dom gjort det. Läste på SVT när jag skrev att Rickard Bergström sade att ” vi accepterar prisökning då vaccinen uppdaterats”.

Pfizer vaccin verkan börjar ju avta allt eftersom visar ju forskningen.

Jag har hittat den här artikeln i Dagens Nyheter:
Vaccintillverkare höjer priset för EU: ”Väl värda pengar”
PUBLICERAD 2021-08-01
...
Under våren och sommaren har EU ingått nya vaccinavtal med läkemedelsbolagen Pfizer/Biontech och Moderna. Enligt Financial Times, som tagit del av delar av kontrakten, har bolagen höjt priset per dos jämfört med ursprungskontrakten.

För Pfizer/Biontech handlar det om en ökning från omkring 160 till 200 kronor dosen. För Moderna från 190 till ungefär 220 kronor, enligt tidningen.
...
Orsaken till prishöjningen är bland annat att avtalen gäller uppdaterade vaccin, som ska skydda mot både nuvarande och framtida virusvarianter.
...
Till skillnad från tillverkare som Astra Zeneca och Janssen – som inte planerar att göra vinster på sina vaccin – har Pfizer/Biontech och Moderna en kommersiell prissättning.

– De har aldrig hymlat med det. De har tjänat pengar och kommer att göra nya vinster framöver på sina vaccin. Men vi har inte kopplat den här prisökningen till deras vinstintresse, säger Richard Bergström.

– Det är klart att allt arbete man lägger ned på att uppdatera vaccinet kostar. Det är väl värda pengar. Jag kallar det ett ”all inclusive”-pris. De fortsätter att hålla vaccinet uppdaterat åt oss.
Skattebetalarna får betala ett högre pris vaccindoserna, med förklaringen att vaccintillverkarna ska hålla vaccinerna uppdaterade. Sedan ger Biontech beskedet att nuvarande vacciner fungerar bra. Biontech ger istället köparna rådet att köpa ännu fler vaccindoser av samma vaccin som tidigare. Prislappen uppdateras, men inte vaccinet.

Samtidigt fortsätter den indiska delta-varianten att spridas ...
Citera
2021-08-11, 20:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste något om att det var en av anledningarna till att de valde att öppna i Storbritannien trots riskerna. Man ville förhindra smittspridning när vaccinerna inte hjälpte. Var det i en annan tråd?
Citera
2021-08-11, 20:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag är fortfarande nyfiken på om det forskas något i att toppa upp de AZ-vaccinerade med något av Pfizer eller Moderna. Är det någon som hittat något om det?

Adenovirus baserade vaccin blir mindre effektiva då immunförsvaret tar hand om adenoviruset också.

Så ett mRNA ger bättre respons vid booster doser.
Citera
2021-08-11, 20:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Läste något om att det var en av anledningarna till att de valde att öppna i Storbritannien trots riskerna. Man ville förhindra smittspridning när vaccinerna inte hjälpte. Var det i en annan tråd?

Ja, helt klart bättre folk blir exponerade för delta nu än i vinter.
Citera
2021-08-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har just förklarat varför inte GoF-experiment kan få fram ett så anpassat virus som SCoV2.

Ja, man använder GoF till att se om djurvirus har potential att hoppa över till människan. Det är en del av strategin för fler virus kommer att drabba oss och även andra coronavirus. Vi är inte där än men snart kan man kartlägga alla kända coronavirus och i förekommande fall där man ser risker att en zoonotisk smitta kan ske kan man ha olika motåtgärder redo. Däribland proto-vacciner och antivirala läkemedel riktade mot det specifika viruset. Och det kommer att dyka upp nya virus helt klart. Så forskningen är absolut nödvändig och viktig.

Numera utförs den även i USA:
Trodde du hade lämnat bakom dig att försvara labbet. Den kistan är så gott som spikad nu.

Klart att man kan skapa virus som är välanpassade för människa med GoF. Det är bara att kultivera viruset i en hACE2 mice model, tills det gottat till sig. Du kan köpa din egen hACE2 mus på nätet. $136 styck. Minst fyra möss per order:

https://www.taconic.com/transgenic-mouse-model/hace2-ac70-mouse
Citera
2021-08-11, 20:31
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har just förklarat varför inte GoF-experiment kan få fram ett så anpassat virus som SCoV2.

Ja, man använder GoF till att se om djurvirus har potential att hoppa över till människan. Det är en del av strategin för fler virus kommer att drabba oss och även andra coronavirus. Vi är inte där än men snart kan man kartlägga alla kända coronavirus och i förekommande fall där man ser risker att en zoonotisk smitta kan ske kan man ha olika motåtgärder redo. Däribland proto-vacciner och antivirala läkemedel riktade mot det specifika viruset. Och det kommer att dyka upp nya virus helt klart. Så forskningen är absolut nödvändig och viktig.

Numera utförs den även i USA:

GoF utförs på massor av platser, ja. Och bara för att du inte kan få fram covid-19-virus, så betyder det inte att meriterade forskare på ett högsäkerhetslabb inte vet saker som du inte vet. Och dessutom så hände det.

Men kul i alla fall att du säger emot, eftersom du annars kräver att vi ska lyssna på vad "forskarna" anser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in