2021-08-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Esbjörns ombud menar att parterna ingått ett nytt avtal genom Ebbas Facebookinlägg. Ja, du har säkert läst det han skrivit.

I övrigt rekommenderar jag varmt tråden om fallet i Juridikforumet. Iknowafewthings nämnde faktiskt det här avgörandet redan i trådstarten, så fler än Esbjörns ombud har funderat kring hävningsförklaringar. Så klart.

Ebba ångrar nog att hon postade det där inlägget på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att hon ville inse att det hon skrev kommer att kunna användas mot henne vid en eventuell tvist. Även om fullmakten undertecknades några dagar senare antar jag att Ebba redan då hade kontakt med advokaten. Man kan tycka att Ebba borde ha stämt av texten med henne innan hon publicerade den. Kanske gjorde hon. Kanske inte.
Det finns inget som kan användas mot henne. Man kan ångra saker av andra skäl. Dock är hon så pass hederlig att hon står för att hon gjort det. Hon försöker inte spela sinnessjuk eller dement för att komma undan ansvar. Det är en tankeställare till de som tycker Esbjörn är så himla hederlig.
2021-08-11, 14:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Esbjörns ombud menar att parterna ingått ett nytt avtal genom Ebbas Facebookinlägg. Ja, du har säkert läst det han skrivit.

I övrigt rekommenderar jag varmt tråden om fallet i Juridikforumet. Iknowafewthings nämnde faktiskt det här avgörandet redan i trådstarten, så fler än Esbjörns ombud har funderat kring hävningsförklaringar. Så klart.

Ebba ångrar nog att hon postade det där inlägget på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att hon ville inse att det hon skrev kommer att kunna användas mot henne vid en eventuell tvist. Även om fullmakten undertecknades några dagar senare antar jag att Ebba redan då hade kontakt med advokaten. Man kan tycka att Ebba borde ha stämt av texten med henne innan hon publicerade den. Kanske gjorde hon. Kanske inte.

Ebba hade kontakt med sin advokatfirma sedan Esbjörn inte dök upp på tillträdesdagen. Hon skrev det i sitt brev till Esbjörn.
2021-08-11, 14:07
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Esbjörn har ju skickat en hävning i maj. Det är kanske i senaste laget🙄
2021-08-11, 14:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det finns inget som kan användas mot henne. Man kan ångra saker av andra skäl. Dock är hon så pass hederlig att hon står för att hon gjort det. Hon försöker inte spela sinnessjuk eller dement för att komma undan ansvar. Det är en tankeställare till de som tycker Esbjörn är så himla hederlig.
Menar du att Esbjörn försöker spelar sinnesjuk eller dement? Vad har du i så fall för belägg för att så är fallet?

Esbjörns ombud har redan använt sig av det Ebba skrivit på Facebook, så det går bevisligen alldeles utmärkt att använda det hon skrivit mot henne. Vilken bedömning tingsrätten kommer att göra är en annan fråga. Det återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba hade kontakt med sin advokatfirma sedan Esbjörn inte dök upp på tillträdesdagen. Hon skrev det i sitt brev till Esbjörn.
Dåså. Då är det ännu mer anmärkningsvärt att Ebba skriver som hon gör på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att Ebba alltid är intresserad av vad hennes ombud har att säga gällande tvisten. Om hon vore det tror jag inte att hon hade skrivit det hon gjorde den 19 februari 2021. I den texten förtalade hon grovt Esbjörns ombud och jag har svårt att tro att Katrin Björklund är så inkompetent att hon inte upplyst Ebba om faran med det hon skrev OM nu Ebba rådgjorde med henne innan publiceringen. Jag tror inte att hon gjorde det.
2021-08-11, 14:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esbjörn har ju skickat en hävning i maj. Det är kanske i senaste laget🙄
Ebba satte in den resterande köpeskillingen på advokatbyråns klientmedelskonto någon gång I oktober. Det är kanske i senaste laget.

Esbjörn gjorde en hävningsförklaring den 3 september 2020. Återstår att se om domstolen bedömer att den var tillräckligt tydlig.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-11 kl. 14:18.
2021-08-11, 14:33
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ebba satte in den resterande köpeskillingen på advokatbyråns klientmedelskonto någon gång I oktober. Det är kanske i senaste laget.

Esbjörn gjorde en hävningsförklaring den 3 september 2020. Återstår att se om domstolen bedömer att den var tillräckligt tydlig.
Det spelar ingen roll hur tydlig den var, finns inget öppet köp på fastigheter.
2021-08-11, 14:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Det spelar ingen roll hur tydlig den var, finns inget öppet köp på fastigheter.
Har någon hävdat att det finns öppet köp på fastigheter?
2021-08-11, 15:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag har läst inlagan och kärandesidans påståenden. Så vitt jag vet har mäklaren Erik Hedlund inte bekräftat dessa påståenden utan min fråga från inlägget du citerade kvarstår:

Om Erik Hedlund medger att det värderimgsdatum står I värderingen han undertecknat är lögn sjunker både hans trovärdighet och värderingens bevisvärde som stenar. Domstolar gillar inte att folk ljuger.
Fast du har fått det serverat svart på vitt gång på gång hur det ligger tilll så fortsätter du tramsa om värderingsdatum.

Domstolen kommer inte att ha det minsta problem med Erik Haglunds vittnesmål för det är bara i din sjuka fantasivärld det går att skapa några oegentligheter av hans agerande.

Tror inte du är så dum egentligen men av någon anledning finner du nöje i att argumentera som den blinde slåss.
2021-08-11, 15:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Esbjörns påstådda hävning kommer säkert att bedömas som en obefogad hävning, speciellt om man hävdar att den skedde i början på september.
Att häva ett avtal utan att ha rätt därtill innefattar en vägran att fullfölja egna åtaganden.
En sådan hävningsförklaring är därför i sig ett avtalsbrott, eller åtminstone ett meddelande om att man kommer att begå avtalsbrott, vilket istället ger motparten rätt att häva avtalet och kräva skadestånd.
Skadeståndet ska i princip omfatta den vinst som motparten skulle ha gjort om avtalet hade fullföljts, vilket kan röra sig om betydande belopp.
2021-08-11, 15:08
Medlem
Citat:

Man kan nog inte se Esbjörns - jag ångrar mig - som en hävningsförklaring. Det får nog vara lite mer seriöst och engagerat än så. Förutom att det förutsätter att man går med på att träffa köparen, något Esbjörn inte gjort.
2021-08-11, 15:09
Medlem
Citat:
Har någon hävdat att det finns öppet köp på fastigheter?
Ja ditt sätt att argumentera kring saken antyder att du tror det.
2021-08-11, 15:12
Medlem
Citat:
Menar du att Esbjörn försöker spelar sinnesjuk eller dement? Vad har du i så fall för belägg för att så är fallet?

Esbjörns ombud har redan använt sig av det Ebba skrivit på Facebook, så det går bevisligen alldeles utmärkt att använda det hon skrivit mot henne. Vilken bedömning tingsrätten kommer att göra är en annan fråga. Det återstår att se.

Dåså. Då är det ännu mer anmärkningsvärt att Ebba skriver som hon gör på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att Ebba alltid är intresserad av vad hennes ombud har att säga gällande tvisten. Om hon vore det tror jag inte att hon hade skrivit det hon gjorde den 19 februari 2021. I den texten förtalade hon grovt Esbjörns ombud och jag har svårt att tro att Katrin Björklund är så inkompetent att hon inte upplyst Ebba om faran med det hon skrev OM nu Ebba rådgjorde med henne innan publiceringen. Jag tror inte att hon gjorde det.
Esbjörns ombud försökte få Esbjörn både demensförklarad och satt under förvaltarskap och god man. Så ja - men körde på att Esbjörn var dement och galen tills det man råkade begära ett utlåtande på saken som visade på motsatsen. Istället för att köra denna utredning i dokumentförstöraren och låta den förbli okänd för motparten så lämnade man in den till tinget !?!

Det är som att försöka bevisa sin oskuld genom att lämna in en videofilm på när man begår brottet…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in