2021-08-11, 09:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Intressant men jag får inte ihop det att skuggan blir mörkare ovanför molnen jämfört med det som träffar molnen. Varför skulle atmosfären reflektera skuggan ännu tydligare? Mina personliga erfarenheter är att vitt är det bästa kontrasterande för skuggor. högupplöst chrisbwarner.com/wp-content/uploads/2011/11/IMG_0269.jpg

Moln är vita. Och skuggor är inte reflektioner. De är motsatsen till reflektioner. De är mörker. Avsaknad av ljus. Är himlen i bilden svart? Skuggan är inte ett 2 dimensionellt objekt. Du ser den i djupled längs med hela atmosfären och allt molndis som finns där.
Citera
2021-08-11, 10:40
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Moln är vita. Och skuggor är inte reflektioner. De är motsatsen till reflektioner. De är mörker. Avsaknad av ljus. Är himlen i bilden svart? Skuggan är inte ett 2 dimensionellt objekt. Du ser den i djupled längs med hela atmosfären och allt molndis som finns där.

Menade att kontrasterna borde vara starkare mot molnen än atmosfären. Ska klura lite mer på denna då debunken inte känns helt självklar.
Citera
2021-08-11, 10:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Menade att kontrasterna borde vara starkare mot molnen än atmosfären. Ska klura lite mer på denna då debunken inte känns helt självklar.

Kan du inte klura på varför du säger emot dig själv?

Du påstår ena dagen att det finns många bevis för en platt jord. Då borde väl jorden vara platt enligt dig?

Citat:
Finns åtskilliga bevis för platt jord här lägg ner trollandet.

Hur kan du sen påstå att jorden kan ha en helt annan form?

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan

Då är den ju inte platt längre, trots alla dina bevis.

Sen, i ett försök att klara dig ur denna motsägelse, kastar du in ytterligare en form på jorden.

Citat:
Har den en platå i mitten ja varför inte

Ja, varför inte? Jo därför att du själv påstår det finns bevis för att den är platt.

Fråga: varför duger inte dina bevis ens för dig själv?
Citera
2021-08-11, 11:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Skillnaden mellan en globare och en plattis är att plattisen går på observationer och fakta medan globisen kör med fantasier och CGI för att gå ihop det

Hur känns det att dina egna observationer har lett till minst tre olika former på jorden? Vad säger det om dina fakta?
Senast redigerad av Clay Allison 2021-08-11 kl. 11:05.
Citera
2021-08-11, 11:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Debunk? Vad tror du att du ser i bilden?
Citera
2021-08-11, 12:13
Medlem
Citat:
Svaret på jordens form finns i berget K2s skugga. Hur kan vi se toppen av bergets skugga? Helt omöjligt på rund jord.

Det är så ofantligt mycket enklare än så, frågan du bör ställa dig är var K2 ligger hur vi hittar dit.

Det faktum att vi hittar till K2 betyder att vi känner till avstånd och riktningar på jorden och att våra kartor och navigationssystem fungerar. Vi vet hur lång ekvatorn är, var Australien ligger och hur man åker från Sydney till Kapstaden. Vilket i sin tur betyder att jordens form är känd.
Citera
2021-08-11, 12:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Haha jag har redan förklarat att det är ett samlingsbegrepp. Det ena utesluter inte det andra. Du har verkligen hakat upp dig likt en repig skiva : )))

Samlingsbegrepp? Nej det har du aldrig sagt förut, och hur kan platt jord och en linsformad med viss krökning av ytan vara samlingsbegrepp för samma sak?

Citat:
Finns å andra sidan en möjlighet att jorden är linsformad med viss krökning på ytan

Citat:
Finns åtskilliga bevis för platt jord här lägg ner trollandet.

Platt och krökning av ytan är verkligen inte samma sak. Det var den lamaste undanflykten jag sett.

Jag kommer fortsätta till du förklarar vad du menar.
Citera
2021-08-11, 12:57
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det viktiga för mig är att den inte verkar vara rund. Har den en platå i mitten ja varför inte
Jag tycker att jorden verkar vara rund som en boll. Kan du på något sätt övertyga mig om att jag har fel?

Men eftersom du inte svarar på mina tidigare frågor misstänker jag att du satt mig på ignorera-listan. Du är väl rädd att din världsbild ska spolieras om du lyckas komma fram till några svar.
Citera
2021-08-11, 13:59
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag tycker att jorden verkar vara rund som en boll. Kan du på något sätt övertyga mig om att jag har fel?

Men eftersom du inte svarar på mina tidigare frågor misstänker jag att du satt mig på ignorera-listan. Du är väl rädd att din världsbild ska spolieras om du lyckas komma fram till några svar.

Det där första vet jag inte om du menar riktigt.
Om vi skippar din förprogrammering med planeter och båtar som försvinner

Hur tycker du jorden verkar rund som en boll när du nyttjar den.?

Räcker med en sak..
Citera
2021-08-11, 14:06
Medlem
Oljeapans avatar
Trillar inte saker över kanten om jorden är platt?
Citera
2021-08-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Räcker med en sak..

Förprogrammering?

Det är ingen som helst förprogramering med att observera att objekt successivt försvinner ned under horisonten.

Citat:

Räcker med en sak..

Finns tusentals men en av de mest självklara är himlakropparnas vinkel över horisonten på olika breddgrader. En annan är månens lutning på olika breddgrader. En 3:e är stjärnhimlen rotation på olika breddgrader.

Så jo, för mig och många andra är det uppenbart att jorden inte är platt.
Citera
2021-08-11, 17:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Räcker med en sak..
Jag använde mig av samma argumenteringsteknik som jag sett många plattjordsförespråkare göra. "Jag tycker det ser ut så"

Det var visserligen ställt till "Studenten777" men du kanske kan övertyga mig om att jag har fel. Det jag hittills sett i tråden är inte speciellt övertygande om att jorden är platt.

Kan du svara på de frågor jag ställt till Studenten? Vi börjar med; Vad är avståndet från den geografiska nordpolen till den iskant som påstås finnas runt den platta jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in