2021-08-10, 23:08
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vänster spindelled är defekt på min Renault ZOE, jag har precis bokat tid på min Renault-verkstad för byte, kostnad 3.920 kronor.

Verkstaden sa att spindelleden och länkarmen var "samma paket" på ZOE, därför var det lite dyrare.

Alltså, det handlar då om det stora staget som har en kulled och damask vid hjulet och ett stag/länkarm in mot mitten, om jag förstått det rätt?

Vore intressant om någon kan förklara.

Det handlar alltså inte om stabilisteringsstagen! för de fick jag bytta för ett tag sedan.

Fy fan, du tycker fortfarande att din pissiga elbil är en bra bil?
Citera
2021-08-10, 23:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min första tanke är mjukvarufel, men en Zoe får väl inga automatiska uppdateringar, så om så är fallet borde det inte vara det.

Kan i och för sig fortfarande vara ett mjukvarufel som tvingats fram av något, men annars kanske något elektriskt fel i lådan. Har mycket svårt att se att det skulle kunna vara mekaniskt efter din beskrivning.

Jag har inte fått någon ny mjukvara i lådan.
Det enda som är rört på lådan är oljebytet för över ett år sedan, men det är 6.000 mil sedan.
Citera
2021-08-10, 23:19
Medlem
Citat:
Jo, det är korrekt. Det fanns metallspån i lådan, det var väl därför jag fick lådan rengjord och ny olja, filter packningar och allt.
Men allt gick ju på garanti.
Lustigt nog fick jag problem med lådan ikväll.. ville inte driva på "driven", vet inte vad som är fel, så jag startade en tråd nyss om det.

Ajdå. Metallspån i saker är oftast inga bra tecken.

Att plocka bort metallspånen är ju en sak, men det kommer ju inte att hindra grundorsaken till att de uppstår. Felet som orsakat det kommer ju kvarstå, och troligen generera nya metallspån. Till slut kommer ju något troligen fortsätta att slitas ner tills det inge fungerar längre som det skall.

Även om det går på garanti, så var det felhanterat och lite av fusk av verkstaden att inte göra något åt problemet (bara effekten av det). Hade verkstaden varit seriös så hade de bytt lådan på garanti till en ny.

Nu riskerar problemet bara att fortsätta. Lite som att ge bedövningspiller till en patient med tandvärk istället för att laga tänderna. Man skjuter bara problemet framför sig, även om det känns bättre för stunden.
Citera
2021-08-10, 23:19
Medlem
se mitt svar i tråden du har om spindelled och länkarm
Citera
2021-08-10, 23:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
se mitt svar i tråden du har om spindelled och länkarm

Hade det varit stopp i oljekanalerna så skulle väl inte (R) backen driva utan problem?
Dessutom borde den väl slira på växeln då?

Det som skedde nu var att den var helt "död" i Drive-läget, men när lade den i backen så drev den direkt.
Citera
2021-08-10, 23:29
Medlem
Citat:
Hade det varit stopp i oljekanalerna så skulle väl inte (R) backen driva utan problem?
Dessutom borde den väl slira på växeln då?

Det som skedde nu var att den var helt "död" i Drive-läget, men när lade den i backen så drev den direkt.

beror på vart spånor mm fastnar samt hur mycket/litet vätska som släpps igenom/hur täppt det är.
Citera
2021-08-11, 00:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Ytterligare ett rejält fel på din kära ZOE alltså. Dina trådar är ofta mycket underhållande, men nu börjar jag tycka synd om dig på riktigt. Bilen du så ofta hyllar för dess utomordentliga kvalitet har ju krånglat mer än nästan någon annan bil jag har hört talas om.
Jag hoppas ärligt att du får ordning på detta det senaste felet utan att det kostar dig skjortan. Mitt bästa råd är att du ser till att byta bil snarast möjligt. Man ska inte kasta pengar på skit - en gammal sanning.

Jag hoppas det bara är en kontaktdel eller ett någon mekanisk spärr som kärvar, då är det nog rätt lätt och billigt att fixa, jag ska köra till min Renault-verkstad imorgon och snacka med dom.

Jag tror inte lådan är kass, för det är inget oljud från lådan, och den slirar inte på Drive-växeln heller.
Citera
2021-08-11, 07:13
Medlem
Nu är det ju ingen växellåda på en elbil, utan enbart en reduktionsväxel för att få ut lämpligt varvtal.

När du backar går ju elmotorn bara åt andra hållet, så felet är troligen en glappkontakt i växelspaken.
Citera
2021-08-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nu är det ju ingen växellåda på en elbil, utan enbart en reduktionsväxel för att få ut lämpligt varvtal.

När du backar går ju elmotorn bara åt andra hållet, så felet är troligen en glappkontakt i växelspaken.
Nej, det i ditt andra stycke stämmer inte, den "växellåda" som finns ombesörjer färdriktning som växellådor brukar. Det är en växelströmsmotor i alla elbilar.
Citera
2021-08-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det i ditt andra stycke stämmer inte, den "växellåda" som finns ombesörjer färdriktning som växellådor brukar. Det är en växelströmsmotor i alla elbilar.

Om man fasvänder spänning så kommer motorn att snurra åt andra hållet, men du menar att det alltså sitter en mekanisk växellåda i elbilar för att kunna backa?
Citera
2021-08-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om man fasvänder spänning så kommer motorn att snurra åt andra hållet, men du menar att det alltså sitter en mekanisk växellåda i elbilar för att kunna backa?
Ja, du har ju ändå en växellåda för att anpassa varvtalet.
Citera
2021-08-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, du har ju ändå en växellåda för att anpassa varvtalet.

Ja, en reduceringsväxel, det är inte samma sak som en växellåda med olika växlar och backväxel.

Men du påstod att elbilar har en växellåda för att kunna backa, pga att det är en växelströmsmotor.

Så är inte fallet vad jag känner till om elbilar, men just den här bilen kanske är annorlunda konstruerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in