Har vi förresten i Sverige haft drop-in-vaccination på platser som drar mycket folk? Skulle kanske vara idé att ha det på t.ex. nöjesfält. Alla surgubbar och oroliga personer är på bra humör, och då kan dom ha pratglada, positiva inkastare utanför tälten som lockar dem att ta sprutan. De hade det på Hanse-Sail (stor segelfartygfestival i Rostock-Warnemünde) förra helgen, och Tyskland fick över 400 nya vaccinerade, som kanske inte hade gjort det annars! (Tvångsvaccineringen som Merkel hotade med blev ju aldrig verklighet. De erbjöd Astra och Johnson-Johnson på festivalen.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
COVID SCIENCE-Moderna may be superior to Pfizer against Delta; breakthrough odds rise with time
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-science-idCAL1N2PG1ZH
Modernas vaccin verkar funka klart mycket bättre mot deltavarianten än Pfizer-BioNTechs.
Det låter utmärkt, eftersom det var Moderna jag fick!

Fast 76 procents immunitet är egentligen inte så mycket att hänga i julgranen det heller. Och om det stämmer att Pfizer bara ger 42 procent, borde alla dom som fått det egentligen få en shot Moderna (eller något annat) snarast. Enligt denna artikel börjar dessutom effekten av Pfizer att minska redan fem månader efter andra sprutan...
Det står inget om de andra vaccinerna. Jag tycker fortfarande att vi borde ha köpt in Sinovac och gett alla som vill en omgång av det också. Ger ett mindre starkt men bredare skydd och viruset kan inte mutera runt det. (Tror jag - eftersom det består av HELA virus. Viruset kan ju inte ändra på hela sig självt och fortfarande vara ett coronavirus.) Hade varit bra att komplettera med.