2021-08-11, 01:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
A study of 50,000+ patients in the Mayo Clinic system as reported by Reuters shows that the Pfizer/BioNTech vaccine effectiveness dropped to only 42% in July.

Pfizer is the main vaccine in Israel against COVID-19. No wonder Israel is pushing a third shot.

https://twitter.com/YossiGestetner/status/1425075252938346499
Citera
2021-08-11, 03:34
Medlem
Surtrutens avatar
COVID SCIENCE-Moderna may be superior to Pfizer against Delta; breakthrough odds rise with time
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-science-idCAL1N2PG1ZH

Modernas vaccin verkar funka klart mycket bättre mot deltavarianten än Pfizer-BioNTechs.
Citera
2021-08-11, 07:03
Avstängd
Merwinnas avatar
Har vi förresten i Sverige haft drop-in-vaccination på platser som drar mycket folk? Skulle kanske vara idé att ha det på t.ex. nöjesfält. Alla surgubbar och oroliga personer är på bra humör, och då kan dom ha pratglada, positiva inkastare utanför tälten som lockar dem att ta sprutan. De hade det på Hanse-Sail (stor segelfartygfestival i Rostock-Warnemünde) förra helgen, och Tyskland fick över 400 nya vaccinerade, som kanske inte hade gjort det annars! (Tvångsvaccineringen som Merkel hotade med blev ju aldrig verklighet. De erbjöd Astra och Johnson-Johnson på festivalen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
COVID SCIENCE-Moderna may be superior to Pfizer against Delta; breakthrough odds rise with time
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-science-idCAL1N2PG1ZH

Modernas vaccin verkar funka klart mycket bättre mot deltavarianten än Pfizer-BioNTechs.

Det låter utmärkt, eftersom det var Moderna jag fick! Fast 76 procents immunitet är egentligen inte så mycket att hänga i julgranen det heller. Och om det stämmer att Pfizer bara ger 42 procent, borde alla dom som fått det egentligen få en shot Moderna (eller något annat) snarast. Enligt denna artikel börjar dessutom effekten av Pfizer att minska redan fem månader efter andra sprutan...

Det står inget om de andra vaccinerna. Jag tycker fortfarande att vi borde ha köpt in Sinovac och gett alla som vill en omgång av det också. Ger ett mindre starkt men bredare skydd och viruset kan inte mutera runt det. (Tror jag - eftersom det består av HELA virus. Viruset kan ju inte ändra på hela sig självt och fortfarande vara ett coronavirus.) Hade varit bra att komplettera med.
Senast redigerad av Merwinna 2021-08-11 kl. 07:16.
Citera
2021-08-11, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://twitter.com/YossiGestetner/status/1425057129958977537

54% of those who tested positive for Coronavirus yesterday in Israel are fully vaccinated.

60% of those hospitalized for Coronavirus in serious condition in Israel are fully vaccinated.

Only 1.1% cases this year in NYC through mid-July are reinfections.

oj oj oj

Jag skulle nog vara tyst med den statistiken om jag var du.
Risken är annars att du blir nerjagad av massa pro-VAZZers.

Här har vi beviset på varför Sverige inte delar upp statistiken som Israel.
Läste senaste idag att det är ovaccinerade som sprider smittan och insjuknar i svensk media.

Israels statistik bevisar det motsatta.
Citera
2021-08-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vaccinet minskar inte dödlighet eller risk för hospitalisering när det gäller yngre personer vid genombrottsinfektioner, bara för äldre. Det var till och med en något ökad risk att dö som ung vaccinerad, fast så liten att det inte går att dra några slutsatser av det.

Varför? För att yngre personer ändå inte löper någon nämnvärd risk att dö. Vaccinet hjälper alltså äldre, mycket bra. Men för yngre är det helt onödigt.

Det gäller att få så många vaccinerade som möjligt nu innan folk börjar fatta. Snabba på med tonåringarna innan smittsäsongen drar igång, annars kommer folk att se att vaccinen är en scam.

https://drrollergator.substack.com/p/damned-lies-and-vaccine-statistics
Corona har sedan pandemis start varit en fullständig försummar risk för frisk yngre (typ<40år). Det har de flesta förstått sedan länge, även om det ännu finns en och annat frisk 40åring som tror att de tar sprutan pga individrisken...

Motivet för att vaccinera sig ändå är såklart dels soladaritet med äldre /riskgrupper och dels för att rädda samhället från hjärndöda, kapital - och samhällsförstörande restriktioner vilket för tillfället verkar vara konsekvensen om corona inte helt emimineras i länder runt om i världen.
Citera
2021-08-11, 07:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Corona har sedan pandemis start varit en fullständig försummar risk för frisk yngre (typ<40år). Det har de flesta förstått sedan länge, även om det ännu finns en och annat frisk 40åring som tror de tar sprutan pga individrisken...

Motivet för att vaccinera sig ändå är såklart dels soladaritet med äldre /riskgrupper och dels för att rädda samhället från hjärndöda, kapital - och samhällsförstörande restriktioner vilket för tillfället verkar vara konsekvensen om corona inte helt emimineras i länder runt om i världen.

Och hur gör man det som vaccinerad när statistiken för vaccinerade är som följer,

54% of those who tested positive for Coronavirus yesterday in Israel are fully vaccinated.

60% of those hospitalized for Coronavirus in serious condition in Israel are fully vaccinated.
Citera
2021-08-11, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har vi förresten i Sverige haft drop-in-vaccination på platser som drar mycket folk? Skulle kanske vara idé att ha det på t.ex. nöjesfält. Alla surgubbar och oroliga personer är på bra humör, och då kan dom ha pratglada, positiva inkastare utanför tälten som lockar dem att ta sprutan. De hade det på Hanse-Sail (stor segelfartygfestival i Rostock-Warnemünde) förra helgen, och Tyskland fick över 400 nya vaccinerade, som kanske inte hade gjort det annars! (Tvångsvaccineringen som Merkel hotade med blev ju aldrig verklighet.)

Det låter utmärkt, eftersom det var Moderna jag fick! Fast 76 procents immunitet är egentligen inte så mycket att hänga i julgranen det heller. Och om det stämmer att Pfizer bara ger 42 procent, borde alla dom som fått det egentligen få en shot Moderna (eller något annat) snarast. Enligt denna artikel börjar dessutom effekten av Pfizer att minska redan fem månader efter andra sprutan...

Det står inget om de andra vaccinerna. Jag tycker fortfarande att vi borde ha köpt in Sinovac och gett alla som vill en omgång av det också. Ger ett mindre starkt men bredare skydd och viruset kan inte mutera runt det. (Tror jag - eftersom det består av HELA virus. Viruset kan ju inte ändra på hela sig självt och fortfarande vara ett coronavirus.) Hade varit bra att komplettera med.
76 immunitet, vad utgår man från?
Citera
2021-08-11, 07:17
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Här har vi beviset på varför Sverige inte delar upp statistiken som Israel.
Läste senaste idag att det är ovaccinerade som sprider smittan och insjuknar i svensk media.

Israels statistik bevisar det motsatta.

Ingen idé att länka, men en plusartikel i Aftonbladet säger att fullvaccinerade har upp till 1000 gånger högre nivåer av covid-19 i svalget än ovaccinerade.
Citera
2021-08-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
100 tusen med postcovid, 70 tusen på sjukhus och 15 tusen döda. Det kallar inte jag för försumbar risk.
Då kan jag lunga dig med att det inte verkar som att 15tusen friska under 40år öppnat pärleporten med covid i kroppen. Snarare ett 30-tal. På några miljoner smittade. Då inser kanske även du att risken är försumbart i förhållande till andra vardagliga risker.
Å nej, det finns inget som tyder på 100000 lider av livslång postcovid, verkliga siffran är nog betydligt lägre.
Citera
2021-08-11, 07:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
76 immunitet, vad utgår man från?

Jag tror (någon kommer säkert att rätta mig om jag har fel), att man helt enkelt kollar upp alla som har fått sin andra spruta efter en viss tid, och ser hur många som har testat positivt. Så det bör ha varit 24 procent som blev smittade efter att de blivit fullvaccinerade. De studerade 50 000 personer, så det är ju ett mycket säkert statistiskt urval (behövs bara 1000 slumpvis utvalda personer för att ett forskningsresultat ska vara statistiskt säkerställt). Det framgår dock inte hur sjuka de blev. DET är egentligen det intressantaste... Lite småsjuk gör det ju inget, om man blir. Fast man smittar förstås kanske någon annan...
Citera
2021-08-11, 07:23
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Motivet för att vaccinera sig ändå är såklart dels soladaritet med äldre /riskgrupper

Din egen vaccinspruta skyddar naturligtvis ingen annan än dig själv.
Citera
2021-08-11, 07:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Då kan jag lunga dig med att det inte verkar som att 15tusen friska under 40år öppnat pärleporten med covid i kroppen. Snarare ett 30-tal. På några miljoner smittade. Då inser kanske även du att risken är försumbart i förhållande till andra vardagliga risker.
Å nej, det finns inget som tyder på 100000 lider av livslång postcovid, verkliga siffran är nog betydligt lägre.

Jag antar att du är mycket ung, och tycker att folk över 40 är så gamla att de lika gärna kan vara döda? Med tanke på att du satte gränsen just där. Men så kommer du inte själv att känna, när du själv fyller 40. Eller 60. Eller 80.

Överhuvudtaget har det varit väldigt mycket ålders-ism i den här debatten, och även ett förakt mot sjukliga och fysiskt och mentalt funktionshindrade personer (fast DET vågar man inte lufta lika öppet, som föraktet mot medelålders och äldre människor). Jag gillar egentligen inte diskrimeringslagarna, men när vi nu har dem så vill jag påminna om, att ålder numera är en av de förbjudna diskrimineringsgrunderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in