2021-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Den frågan har för många svar beroende på smittspridningens omfattning, vårdens kapacitet och var i världen man befinner sig.

Jaha. Jag trodde att vi pratade om den omfattning vi har, med den kapacitet vi har och att det var Sverige som avsågs.

Du är händelsevis inte politiker?
Citera
2021-08-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Frugan har astma och ska inte bli smittad.
Därför har jag även vaccinerat mig för både hennes och min skull.

Dessutom om vaccinet kan medverka till att jag inte smittar min jobbarkompisar så är det jäkligt bra.
Nu finns ju risken ändå eftersom vaccinet inte är 100% skydd men jag skulle inte vilja råka smitta någon på jobbet och det kommer fram att jag inte tagit vaccinet som erbjuds.
Så borde alla tänka.

Solidarisk ja.
Svårt ? Nej.

Borde även du fatta.

Det köper jag.

Däremot det där med jobbet....Om det kommer fram? Detta är ett problem. Alla ska fan respektera andra människors beslut i frågan. Det är en fråga om risk/benefit. Om nästan alla friska individer blir måttligt sjuka av ett virus, då är det fanimej fascism att resonera på det viset. Om man inte känner sig helt frisk, så stannar man hemma från jobb. Det bör gälla alltid.

Vaccinet är ingen garanti för att inte smitta andra. Man kan leva ansvarsfullt och ha mindre risk att smitta någon annan som ovaccinerad, än någon som är vaccinerad och skiter i allt, umgås tätt med mängder av människor o.sv. Dessutom är väl de andra som ev.skulle döma
dig vaccinerade? Du ser, det är en stor del signalering över detta....
Citera
2021-08-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.
Sedan finns det även människor som tänker på andra hur konstigt du än tycker att det låter.

För min egen del har jag vaccinerat mig både för äldre släktingars skull och för att jag sedan länge planerat att resa i västafrika till hösten. Resan kan jag ställa in om om det känns känns bättre att skippa den, men det känns absolut bättre att vara vaccinerad när man träffar äldre nära och kära.

Jaha. Är inte de äldre, nära och kära vaccinerade? Det känns lite bakvänt alltihop denna gången. Det brukar nämligen vara de som behöver skyddas som rekomenderas att vaccinera sig.
Citera
2021-08-10, 22:41
Medlem
Vaccinet minskar inte dödlighet eller risk för hospitalisering när det gäller yngre personer vid genombrottsinfektioner, bara för äldre. Det var till och med en något ökad risk att dö som ung vaccinerad, fast så liten att det inte går att dra några slutsatser av det.

Varför? För att yngre personer ändå inte löper någon nämnvärd risk att dö. Vaccinet hjälper alltså äldre, mycket bra. Men för yngre är det helt onödigt.

Det gäller att få så många vaccinerade som möjligt nu innan folk börjar fatta. Snabba på med tonåringarna innan smittsäsongen drar igång, annars kommer folk att se att vaccinen är en scam.

https://drrollergator.substack.com/p/damned-lies-and-vaccine-statistics
Citera
2021-08-10, 22:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det köper jag.

Däremot det där med jobbet....Om det kommer fram? Detta är ett problem. Alla ska fan respektera andra människors beslut i frågan. Det är en fråga om risk/benefit. Om nästan alla friska individer blir måttligt sjuka av ett virus, då är det fanimej fascism att resonera på det viset. Om man inte känner sig helt frisk, så stannar man hemma från jobb. Det bör gälla alltid.

Vaccinet är ingen garanti för att inte smitta andra. Man kan leva ansvarsfullt och ha mindre risk att smitta någon annan som ovaccinerad, än någon som är vaccinerad och skiter i allt, umgås tätt med mängder av människor o.sv. Dessutom är väl de andra som ev.skulle döma
dig vaccinerade? Du ser, det är en stor del signalering över detta....
Ja det är var och ens beslut.
Var och ens beslut att få stå med skammen om man smittar ned andra och inte ens försökt minska risken med vaccin som erbjuds.
Jag skulle aldrig kritisera någon jobbarkompis men vet att det finns de som redan nu rynkar på näsan åt de som avstår vaccinet. Sådant borde nog du också märkt. Jo det kommer säkert anmälas som trakasserier mm men det är nog få som kommer ställa sig upp på golvet och förklara sig som negativ till vaccinet. Du kan ju gå ned på en byggarbetsplats eller verkstadsgolv och förklara dina ståndpunkter.
Citera
2021-08-10, 22:52
Medlem
Intressanta uttalanden från ”vaccin-bossen” mfl i UK.

“I think we are in a situation here with this current variant where herd immunity is not a possibility because it still infects vaccinated individuals,” he said, predicting the next thing may be “a variant which is perhaps even better at transmitting in vaccinated populations”.

”The APPG session also heard that variants that could escape protection of the vaccine are an "absolute inevitability".”

“So that’s even more of a reason not to be making a vaccine programme around herd immunity.”

“Ultimately what happened with these other coronaviruses is that although you get a gradual escape, because we are getting re-infected so frequently, we actually keep up.”

Sedan tillägger han för säkerhets skull

Brilliant added that the world should still do “everything possible” to prevent such an outcome, saying: "That means get everyone vaccinated – not just in your neighbourhood, not just in your family, not just in your country, but all over the world."

Med andra ord försöker han sig på en helgardering. Han säger att vi måste löpa linan ut med vaccinet för att inte framstå som en idiot men å andra sidan varnar han mellan raderna att massvaccinering inte kommer leda till den önskade flockimmuniteten utan snarare locka fram vaccin-resistenta varianter. Eller hur ska man tolka dessa ständigt förändrade prognoser och förväntningar? Vad åstadkommer vi egentligen med vaccinering av unga friska individer när man ändå smittar och förmodligen kommer smittas upprepade gånger i framtiden.

https://uk.news.yahoo.com/mythical-covid-jab-result-herd-immunity-warns-top-vaccine-boss-160028483.html?src=rss
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-10 kl. 23:02.
Citera
2021-08-10, 23:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Intressanta uttalanden från ”vaccin-bossen” mfl i UK.

“I think we are in a situation here with this current variant where herd immunity is not a possibility because it still infects vaccinated individuals,” he said, predicting the next thing may be “a variant which is perhaps even better at transmitting in vaccinated populations”.

”The APPG session also heard that variants that could escape protection of the vaccine are an "absolute inevitability".”

“So that’s even more of a reason not to be making a vaccine programme around herd immunity.”

“Ultimately what happened with these other coronaviruses is that although you get a gradual escape, because we are getting re-infected so frequently, we actually keep up.”

Sedan tillägger han för säkerhets skull

Brilliant added that the world should still do “everything possible” to prevent such an outcome, saying: "That means get everyone vaccinated – not just in your neighbourhood, not just in your family, not just in your country, but all over the world."

Med andra ord försöker han sig på en helgardering. Han säger att vi måste löpa linan ut med vaccinet för att inte framstå som en idiot men å andra sidan varnar han mellan raderna att massvaccinering inte kommer leda till den önskade flockimmuniteten utan snarare locka fram vaccin-resistenta varianter. Eller hur ska man tolka dessa ständigt förändrade prognoser och förväntningar? Vad åstadkommer vi egentligen med vaccinering av unga friska individer när man ändå smittar och förmodligen kommer smittas upprepade gånger i framtiden.

https://uk.news.yahoo.com/mythical-covid-jab-result-herd-immunity-warns-top-vaccine-boss-160028483.html?src=rss
Din tolkning verkar lite väl "vidlyftig" så jag tycker du ska läsa din länk igen och göra et nytt försök att tolka den.

Huvudbudskapet är väl att flockimmunitet inte är rimligt att uppnå med deltavarianten och att man inte längre ska försöja bygga ett vaccinationsprogram kring att åstadkomma flockimmunitet.
Citera
2021-08-10, 23:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vaccinet minskar inte dödlighet eller risk för hospitalisering när det gäller yngre personer vid genombrottsinfektioner, bara för äldre. Det var till och med en något ökad risk att dö som ung vaccinerad, fast så liten att det inte går att dra några slutsatser av det.

Varför? För att yngre personer ändå inte löper någon nämnvärd risk att dö. Vaccinet hjälper alltså äldre, mycket bra. Men för yngre är det helt onödigt.

Det gäller att få så många vaccinerade som möjligt nu innan folk börjar fatta. Snabba på med tonåringarna innan smittsäsongen drar igång, annars kommer folk att se att vaccinen är en scam.

https://drrollergator.substack.com/p/damned-lies-and-vaccine-statistics
Vad menar du att syftet är att vaccinera så många som möjligt med något som inte funkar?
Citera
2021-08-10, 23:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jaha. Är inte de äldre, nära och kära vaccinerade? Det känns lite bakvänt alltihop denna gången. Det brukar nämligen vara de som behöver skyddas som rekomenderas att vaccinera sig.
Det har ju aldrig varit en hemlighet att vaccinet inte ger 100 % skydd, så det är lite märkligt att du inte känner till det.
Du har ju i stort sett varit med sedan tråden startades.
Citera
2021-08-10, 23:34
Medlem
[quote=qwerty-66|76829044]
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Tegnell är gubben mot strömmen... I början ville han inte ha några restriktioner men nu när nästan alla är vaccinerade så vill han inte ta bort dem. Blir inte klok på honom
Tegnell känns frånvarande förmodligen utarbetad.

Hur skyddad är man efter två doser och kan man ute och trängas bland folk. Mupparna säger ju att man ska fortsätta hålla avstånd ändå att folk är vaccinerade det går alltså inte lita på vaccinet?
Citera
2021-08-10, 23:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Deras dödstal är tillbaka på mars nivå.

Om du anser att det är bra är det nog du som är bidragstagaren.

Och hur många fall hade de i mars?
Alltså, hur stod det till med CFR i mars?
Citera
2021-08-10, 23:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jaha. Jag trodde att vi pratade om den omfattning vi har, med den kapacitet vi har och att det var Sverige som avsågs.

Du är händelsevis inte politiker?
Det är inte som du trodde!
Jag är inte politiker.
Det gällde en utredning av CDC (USA) om hur man skulle kunna skydda riskgrupper så det hade inte alls särskilt mycket med just Sverige att göra.

Generellt håller jag med dig om att när inget annat sägs så bör det vara svenska förhållanden som avses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in