2021-08-10, 16:33
Medlem
M.Labingis avatar
Bra beslut! Heja!
Citera
2021-08-10, 16:36
Avslutad
Kunde ju ha varit lättare att döpa om stenen. Eller varför inte måla den regnbågsmönstrad? Då hade man inte behövt en lyftkran. Men jag antar att de hatade stenen. Med den goda sortens hat.
Citera
2021-08-10, 16:43
Medlem
Pungpuckels avatar
När sådana här lallade studenter kommer ut i verkligheten får dom en chock, tro fan att en del blir totala galningar när hela världsbilden plötsligt krackulerar.
Citera
2021-08-10, 16:44
Medlem
Jag kanske är dum i huvudet men jag förstår faktiskt inte varför stenen är rasist/rasistisk. Artikeln får det snarare att framstå som att stenen historiskt sett har fått utstå samma verbala attacker som svarta ofta får. Den kallades visst niggerhead för hundra år sedan (fattar inte detta heller, stenen ser väl inte osedvanligt svart ut?), kallades den fortfarande för det? Finns det någon källa som seriöst diskuterar anledningen till flytten? I nuläget låter det som att den antirasistiska kampen nog hade kunnat använda en halv miljon på något mer konstruktivt.
Citera
2021-08-10, 17:54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja jisses, en hel timmes tänk och fundering på vad du ska svara så kommer du med personliga påhopp, men bara efter att någon annan vågat svara.

Klent
Ja, till skillnad från dig har jag ju ett liv utanför flashback.
Citera
2021-08-10, 18:25
Avslutad
Citat:
Stenen i sig är inte så värst rasse, men "Niggerrock" som dessa stenar förr blivit kallade är.
TS gillar det gamla namnet och anser att det är helt rätt, och USA bör fortsätta med detta namn?
Bör vi här i Sverige börja med att säga "niggerskalle" åt specifika stenar?
TS till sina barn; "titta, en niggerskalle!"

Om folk har en tendens att kalla en viss typ av stora stenar för "nigger rocks", så kan man göra två saker.

1) Man kan uppmana folk skarpt att sluta kalla stenarna det.

2) Man kan spränga stenarna åt helvete, eller på annat sätt avlägsna dem från där folk kan se dem

UW valde option 2.

Fattar du verkligen inte hur jävla ass-backward det är?

Det är som att istället för döpa om "negerbollar" till "chokladbollar" så förbjuder man helt sonika bakverket, då "de som rasifieras som bruna" kan må dåligt av att se dem, givet att de brukades kallas negerbollar.

Dessutom har alltså ingen kallat stenen "nigger rock" på nära 100 år. Och det verkar oklart hur utbrett det ens var att kalla den det på den tiden.

Detta är kanske det absurdaste exemplet av cancel culture vi hittills har sett, även om vi redan har sett väldigt, väldigt mycket. Detta handlade enbart om ett power play: man ville visa att man (de svarta studenterna och deras hantlangare; indianerna var nog inte många) hade makten att få universitetet att göra nästan vad som helst, på vilka uppenbart absurda grunder som helst. Och ingen i USA har testiklar nog att säga emot.

När Princeton döpte om the "Woodrow Wilson School of Public and International Affairs" så att presidentens namn försvann och det bara blev "School of Public and International Affairs" var det förvisso helt idiotiskt och ett monumentalt självmål. Wilson som president kan liksom inte reduceras till att han kollade på The Birth of a Nation i Vita huset, och i vissa avseenden behandlade svarta lite styvmoderligt. Men man kan ändå se logiken, även om den är hysterisk: är man puritan vill man inte att hans namn ska få pryda någon sådan institution. Analogin här vore dock om man redan döpt om skolan för länge sen, men nu beslöt att jämna den med marken för att den en gång burit Woodrow Wilsons namn.

Dessutom var detta ingen vanlig sten:
The boulder is a large example of a rare, pre-Cambrian era glacial erratic, which may be more than two billion years old, the university said. A glacial erratic is a large rock that was moved by a glacier and left behind when the glacier moved on. The erratic is made of a different rock type than is usually found in the area.
Jävligt coolt, alltså. Typ ett fornmärke. Men nu får alltså inte studenterna se den längre.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Bra beslut! Heja!

Du visar igen att du är ett troll; lite som en annan användare som skrev i sin signatur att det var rasistiskt att hockeypucken var svart. Hon tog bort det sen, då hon väl fattade att hon tagit trollandet för långt.

På det traditionellt svarta Howard University har man för övrigt stängt ner deras department of Classics, bland annat med motiveringen att de gamla klassikerna på grekiska och latin ändå bara var vita. Att omöjliggöra för svarta att läsa Homeros, Aristoteles och Platon är dock djupt rasistiskt, och inget som de själva tjänar på.

Cancel culture i USA är verkligen en cancer.
Citera
2021-08-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Om folk har en tendens att kalla en viss typ av stora stenar för "nigger rocks", så kan man göra två saker.

2) Man kan spränga stenarna åt helvete, eller på annat sätt avlägsna dem från där folk kan se dem

UW valde option 2.

Det är som att istället för döpa om "negerbollar" till "chokladbollar" så förbjuder man helt sonika bakverket, då "de som rasifieras som bruna" kan må dåligt av att se dem, givet att de brukades kallas negerbollar.

Dessutom har alltså ingen kallat stenen "nigger rock" på nära 100 år. Och det verkar oklart hur utbrett det ens var att kalla den det på den tiden.

Vad man borde gjort med stenen för att förbättra situationen hör inte hit, läs TS. Jag har inte skrivit att det var bra att ta bort stenen, men att förstå varför man tar tag i saken. Det förstår inte grungewhore.

Angående negerboll, den kallades neger inte nigger, det är en stor jävla skillnad. Neger kommer från negro som är en färg. Svartboll alltså. Du klarar av att se och förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ja, till skillnad från dig har jag ju ett liv utanför flashback.

Klockrent! ouch
Senast redigerad av The13 2021-08-10 kl. 19:11.
Citera
2021-08-10, 20:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

UW valde option 2.

Detta är kanske det absurdaste exemplet av cancel culture vi hittills har sett, även om vi redan har sett väldigt, väldigt mycket. Detta handlade enbart om ett power play: man ville visa att man (de svarta studenterna och deras hantlangare; indianerna var nog inte många) hade makten att få universitetet att göra nästan vad som helst, på vilka uppenbart absurda grunder som helst. Och ingen i USA har testiklar nog att säga emot.

När Princeton döpte om the "Woodrow Wilson School of Public and International Affairs" så att presidentens namn försvann och det bara blev "School of Public and International Affairs" var det förvisso helt idiotiskt och ett monumentalt självmål. Wilson som president kan liksom inte reduceras till att han kollade på The Birth of a Nation i Vita huset, och i vissa avseenden behandlade svarta lite styvmoderligt. Men man kan ändå se logiken, även om den är hysterisk: är man puritan vill man inte att hans namn ska få pryda någon sådan institution. Analogin här vore dock om man redan döpt om skolan för länge sen, men nu beslöt att jämna den med marken för att den en gång burit Woodrow Wilsons namn.

Dessutom var detta ingen vanlig sten:
The boulder is a large example of a rare, pre-Cambrian era glacial erratic, which may be more than two billion years old, the university said. A glacial erratic is a large rock that was moved by a glacier and left behind when the glacier moved on. The erratic is made of a different rock type than is usually found in the area.
Jävligt coolt, alltså. Typ ett fornmärke. Men nu får alltså inte studenterna se den längre.

Du visar igen att du är ett troll; lite som en annan användare som skrev i sin signatur att det var rasistiskt att hockeypucken var svart. Hon tog bort det sen, då hon väl fattade att hon tagit trollandet för långt.

På det traditionellt svarta Howard University har man för övrigt stängt ner deras department of Classics, bland annat med motiveringen att de gamla klassikerna på grekiska och latin ändå bara var vita. Att omöjliggöra för svarta att läsa Homeros, Aristoteles och Platon är dock djupt rasistiskt, och inget som de själva tjänar på.

Cancel culture i USA är verkligen en cancer.
Enig på alla punkter, väl rutet!
Citera
2021-08-10, 20:33
Avslutad
Detta är så jävla löjligt, vad ska gränsen gå? Ska man atombomba Texas eftersom de hade slavar där förut?
Citera
2021-08-10, 20:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Stenen i sig är inte så värst rasse, men "Niggerrock" som dessa stenar förr blivit kallade är.
TS gillar det gamla namnet och anser att det är helt rätt, och USA bör fortsätta med detta namn?
Bör vi här i Sverige börja med att säga "niggerskalle" åt specifika stenar?
TS till sina barn; "titta, en niggerskalle!"

Citat:
Ja jisses, en hel timmes tänk och fundering på vad du ska svara så kommer du med personliga påhopp, men bara efter att någon annan vågat svara.

Klent

Citat:
Vad man borde gjort med stenen för att förbättra situationen hör inte hit, läs TS. Jag har inte skrivit att det var bra att ta bort stenen, men att förstå varför man tar tag i saken. Det förstår inte grungewhore.

Klockrent! ouch

Jag förstår att du är klenbegåvad, då du tror att folk sitter på Flashback 24/7 för att vänta på ett inlägg från dig. Narcissist much?

Det första du gör när du får ett svar är att gå till personangrepp och sedan beskylla andra för *trumvirvel* personangrepp. Borderline much?

Du har heller inte skrivit "men att förstå varför man tar tag i saken", dina inlägg ovan lämnar ett tankegap mellan din uppblandning av tourettes och narcissism, och vad du kanske tänkt skriva. Gymnasielev much?

Kort sagt, du har byggt halmgubbar om vad jag och andra "tycker" i frågan, utan att veta ett jävla skit, istället för att vederlägga påståendet att "nigger rocks" är ett vanligt förekommande fenomen i USA. Projektion much?

Ta och lär dig att diskutera med folk innan du öppnar käften. Eller kom med något substantielt för tråden istället för nån tourettesrotvälska.
Citera
2021-08-10, 20:55
Medlem
Citat:
rasiststen
Citat:
https://edition.cnn.com/2021/08/09/us/chamberlin-rock-removed-university-of-wisconsin-trnd/index.html

I korthet, svarta studenter har teamat upp med indian-ditos (såna där frölunda indianer, inte indier) för att få bort en rasistisk sten från campus. ja, du läste rätt. stenen är rasistisk!

Citat:
Jag förstår att du är klenbegåvad, då du tror att folk sitter på Flashback 24/7 för att vänta på ett inlägg från dig. Narcissist much?

Det första du gör när du får ett svar är att gå till personangrepp och sedan beskylla andra för *trumvirvel* personangrepp. Borderline much?

Du har heller inte skrivit "men att förstå varför man tar tag i saken", dina inlägg ovan lämnar ett tankegap mellan din uppblandning av tourettes och narcissism, och vad du kanske tänkt skriva. Gymnasielev much?

Kort sagt, du har byggt halmgubbar om vad jag och andra "tycker" i frågan, utan att veta ett jävla skit, istället för att vederlägga påståendet att "nigger rocks" är ett vanligt förekommande fenomen i USA. Projektion much?

Ta och lär dig att diskutera med folk innan du öppnar käften. Eller kom med något substantielt för tråden istället för nån tourettesrotvälska.

Det är inte jag som kommer med påståenden, det är du. Det finns en anledning till varför jag klickade in mig på denna skittråd med tanke på Ditt första påstående redan i rubriken.
Jag har skrivit frågetecken efter mina tankar om dig, jag har därmed inte påstått eller byggt några gubbar.

Nice try, though..

Citat:
Enig på alla punkter, väl rutet!

Du är en feg liten cuckold-fitta med avföring till ryggrad.
Citera
2021-08-10, 21:10
Avslutad
Citat:
Vad man borde gjort med stenen för att förbättra situationen hör inte hit, läs TS.

Vad pratar du om? Trådstarten handlar om en sten som för hundra år sen av nån kallades "nigger head" eller "nigger rock", och som några aktivister nu fått universitetet att flytta på. En artikel från CNN länkas, med citat.

Det är det vi diskuterar i denna tråd. Var det bra eller anus att flytta den (det var anus)? Kunde man gjort nåt annat (ja, man kunde låtit den vara och sagt åt de klagande att de var pussies)? Kan man förstå resonemanget bakom (nej, det handlar bara om att visa makt)?

Citat:
Jag har inte skrivit att det var bra att ta bort stenen, men att förstå varför man tar tag i saken.

Va?

Du försöker säga att du förstår att man klagade? Ok, men faktum är att det är komplett hysteriskt och oberättigat. Det är en fucking sten som nån kanske kallade "nigger" för hundra år sen. Inte en staty av en slavhandlare.

Citat:
Angående negerboll, den kallades neger inte nigger, det är en stor jävla skillnad. Neger kommer från negro som är en färg. Svartboll alltså. Du klarar av att se och förstå?

Nä, knappast "stor jävla skillnad". N-ordet är "neger" på svenska. Vi använder inte "nigger". "Neger" är i stort sett så tabu det kan bli på svenska. Inget annat ord är så förbjudet. Tidningar skriver det ytterst sällan, utan skriver istället om det som just "n-ordet". Fanns till och med en artikel om Victoria Kawesa där hon ondgjorde sig över att ha kallats "jävla n-ordet-hora" (säkerligen påhittat).

Är "nigger" på engelska värre än "neger" på svenska? Ja, men skillnaden är alltmer marginell, då som sagt båda orden är helt tabu. Du kanske hörde om föreläsaren vid Uppsala Universitet som fick en varning och fick be om ursäkt för att ha sagt att man kunde söka på ordet "neger" i arkiv där.

Dessutom var det bara en jämförelse, så helt poänglöst att haka upp sig på det.

Citat:
Det finns en anledning till varför jag klickade in mig på denna skittråd med tanke på Ditt första påstående redan i rubriken.

Nonsens. Menar du att det är fake news att man flyttat på stenen? Trådstarten är överlag mycket neutralt hållen. Om du inte pallar med att TS raljerar lite lätt över att stenen kan sägas impliceras vara "rasistisk" kan du lika gärna hålla dig borta från att kommentera. Eller rp:a för 0.02 eller 0.03, om du är så jävla anal. Du försöker deraila tråden genom att attackera TS för en retorisk figur trots att det är helt solklart vad som ska dsikuteras här. Du är verkligen bortgjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in