2021-08-10, 15:26
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.wsws.org/en/articles/2021/08/10/usco-a10.html?fbclid=IwAR17_o8xdV0kdTR3FqUDkXc2nYK8zYtu kMzeJA8beKNc6uFlwyd1onLHHiI

Det här var verkligen inte bra. Smittan hos barn rusar i USA, och det har inte under hela pandemin varit så många inlagda barn som nu. Och våra skolor öppnar nu i dagarna!

US daily hospital admissions for children reach all-time pandemic high
Benjamin Mateus
11 hours ago
“We have reached a grim juncture: more US children are hospitalized with COVID than at any other time point in the pandemic, and this number will continue to grow as the Delta variant spreads.”—Dr. Heather Haq, Baylor College of Medicine, August 9, 2021

Disclaimer: jag vet inte vad det här är för tidning, den kan vara politisk-partisk, men siffrorna avseende barn inlagda med covid bör vara sanna i alla fall.

Läs gärna hela artikeln!
Senast redigerad av Merwinna 2021-08-10 kl. 15:53.
Citera
2021-08-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[url]https://www.wsws.org/en/articles/2021/08/10/usco-a10.html?fbclid=IwAR17_o8xdV0kdTR3FqUDkXc2nYK8zYtu kMzeJA8beKNc6uFlwyd1onLHHiI[/url

Ifrån den artikeln står det.

The largest number of children so far in the whole pandemic right now are in the hospital, 1,450 kids in the hospital from COVID-19.”

Det bor ungefär 340 MILJONER (!) människor i USA. 1450 barn är naturligtvis tragiskt men som sagt. Det bor 340 miljoner människor i USA och vi vet sedan tidigare att unga personer som är multisjuka kan drabbas allvarligare av Covid.

Man får sätta saker och ting i sitt perspektiv...
Citera
2021-08-10, 15:37
Medlem
En annan sak.

80.1% har redan fått sin första dos vaccin i Sverige (av dom vuxna). Det är en riktigt imponerande siffra. Då har det dessutom varit semestertider/folk som velat avvakta och dylikt. Jag är ganska övertygad om att vi bör och kommer nå ca 85% av befolkningen som kommer vaccinera sig.

En siffra som kommer att placera Sverige i absolut topp utav EU.

Det innebär två saker, dels att vi oavsett smittspridning kommer ha 1-3 döda per dag vilket är ingenting.
Det innebär också att dom här galna anti-vaxxers idioterna som tar så mycket plats på Flashbacks forum utgör den absoluta marginaliserade minoriteten i verkliga livet.
Citera
2021-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
https://www.wsws.org/en/articles/2021/08/10/usco-a10.html?fbclid=IwAR17_o8xdV0kdTR3FqUDkXc2nYK8zYtu kMzeJA8beKNc6uFlwyd1onLHHiI

Det här var verkligen inte bra. Smittan barn rusar i USA, och det har inte under hela pandemin varit så många inlagda barn som nu. Och våra skolor öppnar nu i dagarna!

Benjamin Mateus
11 hours ago
“We have reached a grim juncture: more US children are hospitalized with COVID than at any other time point in the pandemic, and this number will continue to grow as the Delta variant spreads.”—Dr. Heather Haq, Baylor College of Medicine, August 9, 2021

Disclaimer: jag vet inte vad det här är för tidning, den kan vara politisk-partisk, men siffrorna avseende barn inlagda med covid bår vara sanna i alla fall.

Läs gärna hela artikeln!

Det lever ca 340 000 000 människor i USA. Officiellt. Det är klart det är tragiskt med sjuka barn, men de siffrorna ser väl inte så alarmerande ut....? Och vad har det med våra skolbarn att göra?

Edit: Pucktvåa.
Citera
2021-08-10, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Det här var verkligen inte bra. Smittan barn rusar i USA, och det har inte under hela pandemin varit så många inlagda barn som nu. Och våra skolor öppnar nu i dagarna!

Benjamin Mateus
11 hours ago

Disclaimer: jag vet inte vad det här är för tidning, den kan vara politisk-partisk, men siffrorna avseende barn inlagda med covid bår vara sanna i alla fall.

Läs gärna hela artikeln!

ja, jag är inte direkt förvånad. Jag har sagt hela tiden att barn smittar och en nyckelfaktor till att få kontroll över smittan är att stänga skolorna. Något Sverige varit väldigt restriktiva med. Man är väl rädd att hela samhället skulle gå upp i rök, inte minst i våra mer belastade förorter.
Citera
2021-08-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja och? Onekligen så reser många som inte är färdigvaccinerade eftersom större delen av de som smittas inte har fått dos 2.

Då har dom väl ett pcr certifikat för så är regierna satta
Citera
2021-08-10, 15:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
ja, jag är inte direkt förvånad. Jag har sagt hela tiden att barn smittar och en nyckelfaktor till att få kontroll över smittan är att stänga skolorna. Något Sverige varit väldigt restriktiva med. Man är väl rädd att hela samhället skulle gå upp i rök, inte minst i våra mer belastade förorter.

Norge kör ”full retard” enligt dig då?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEMBV9/varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september
Citera
2021-08-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Absolut, är du inte fullvaccinerad så krävs i regel intyg på pcr-test eller intyg på genomgången infektion.
Citera
2021-08-10, 15:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nuvarande ställning i Norden:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~DNK~FIN~ISL

Alla länder ökar i antal fall men för tillfället så ligger Sverige lägst med minst smittspridning.

Danmark har ju get signaler att de ska "leva" med viruset - ungefär som med influensa - får se om politikerna vågar stå fast vid det när smittotalen rusar och dödstalen ökar lite - visserligen från extremt låga nivåer jämfört med innan men ändå en ökning.

Kollar man dödstalen så är de fortfarande obefintliga trots ökad smittspridning.

Sverige tror jag inte kommer med några större nya restriktioner eller skolstängningar.

Hur resonerar Norge och Finland för tillfället? Har de släppt sin Zero-Covid-taktik än?

Hör är Norge iaf..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEMBV9/varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september
Citera
2021-08-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En annan sak.

80.1% har redan fått sin första dos vaccin i Sverige (av dom vuxna). Det är en riktigt imponerande siffra. Då har det dessutom varit semestertider/folk som velat avvakta och dylikt. Jag är ganska övertygad om att vi bör och kommer nå ca 85% av befolkningen som kommer vaccinera sig.

En siffra som kommer att placera Sverige i absolut topp utav EU.

Det innebär två saker, dels att vi oavsett smittspridning kommer ha 1-3 döda per dag vilket är ingenting.
Det innebär också att dom här galna anti-vaxxers idioterna som tar så mycket plats på Flashbacks forum utgör den absoluta marginaliserade minoriteten i verkliga livet.

Vi har ca 1 död/vecka nu.....

Vet inte vilka antivxxers du pratar om? Däremot känner jag några som inte anser att de behöver just detta vaccin. Tror inte de heller känner sig marginaliserade, för de umgås inte med folk som tjatar om andras personliga val med medicin och hälsa. Men jag har förstått att det är viktigt för många att tillhöra majoriteten, den ”rätta” sidan. Lite tragiskt att människor är så svaga för socialt tryck. Helt fel grunder att fatta medicinska beslut på, tycker jag. Men men....
Citera
2021-08-10, 15:55
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Alltid tyckt att det där var konstigt. Om vaccinerade nu kan bära på viruset och sprida smittan men oftast inte visar några symptom så är det väl i första hand de som behöver kontrolleras med PCR-test. De ovaccinerade uppvisar ju oftast symptom om de bär på viruset.

Är det något slags belönings/bestraffningssystem som tillämpas?
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2021-08-10 kl. 16:01.
Citera
2021-08-10, 15:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det lever ca 340 000 000 människor i USA. Officiellt. Det är klart det är tragiskt med sjuka barn, men de siffrorna ser väl inte så alarmerande ut....? Och vad har det med våra skolbarn att göra?

Edit: Pucktvåa.

Det inser du väl själv? Det är uppenbart, att barn VISST kan smitta och smittas och till och med bli så sjuka att de måste in på sjukhus. Även om Tegnell och Wold påstår något annat. Då är det väl inte bra att vi släpper våra - ovaccinerade! - barn till skolan, nu när smittan ökar drastiskt från vecka till vecka? Deltan är ju mycket mer smittsam. Om det är så här nu, hur ska det då vara i november, när det blir högsäsong för luftvägsvirus igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in