2021-08-05, 10:28
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Som redan skrivits så beror det på ditt totala intag för dagen. Rekommendationen för någon som styrketränar är ca 1.6 g/kg vid kaloribalans och över, vid kaloriunderskott kan den siffran ökas något.
En variabel till är hur fet man är, många studier om man orkar läsa dem i sin helhet refererar till LBM. Någon som har 30% kroppsfett behöver inte lika mycket som någon med 15%.
Citera
2021-08-05, 10:32
Medlem
Finns det något företag som bräcker Gainomax när det gäller mängden protein per ml? Att klämma in 30g protein på ynka 250 ml är rätt bra jobbat. (som jämförelse har t ex Barebells milkshake 24g protein på 330 ml)
Citera
2021-08-05, 11:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
En variabel till är hur fet man är, många studier om man orkar läsa dem i sin helhet refererar till LBM. Någon som har 30% kroppsfett behöver inte lika mycket som någon med 15%.
Rekommendationerna avser kroppsvikt, oberoende av kroppsammansättning. Märkligt kan man tycka, men det är totala kroppsvikten man baserar rekommendationerna på.
Citera
2021-08-10, 01:06
Medlem
Tja tja

Har en fråga, undviker gluten, vete, råg och korn (I princip allt som kan starta Celiak skov) men känner att jag vill hitta ett bra och premium proteinpulver men har tidigare enbart köpt Whey och har ingen koll på vilka tillskott som är kvalite eller inte. Vågar inte enbart gå på priser.

Så tips om bra proteinpulver innom ramarna jag nämnde ovan vore oerhört tacksamt.
Pris är helt ointressant, betalar gärna en bra slant för kvalite pulver.

Tack på förhand!

PS. Målet är att öka mitt proteinintag och gå upp i vikt.
Citera
2021-08-10, 08:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Tja tja

Har en fråga, undviker gluten, vete, råg och korn (I princip allt som kan starta Celiak skov) men känner att jag vill hitta ett bra och premium proteinpulver men har tidigare enbart köpt Whey och har ingen koll på vilka tillskott som är kvalite eller inte. Vågar inte enbart gå på priser.

Så tips om bra proteinpulver innom ramarna jag nämnde ovan vore oerhört tacksamt.
Pris är helt ointressant, betalar gärna en bra slant för kvalite pulver.

Tack på förhand!

PS. Målet är att öka mitt proteinintag och gå upp i vikt.
Mmsports egna Body Science. Bra kvalité och inte överprisat som vissa proteinpulver är. Går att få ned priset till runt 110-120 kr/kg vid storköp eller kampanjer. Vassleprotein är glutenfritt. Det är ett mjölkprotein.
Citera
2021-08-10, 13:55
Medlem
Dan88s avatar
Finns det proteinpulver utan socker? Köpte nyligen 100% Whey Gold Standard från Optimum Nutrition och det var alldeles för sött. Känns inte bra med socker på tänderna efter träningen.
Citera
2021-08-10, 15:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Finns det proteinpulver utan socker? Köpte nyligen 100% Whey Gold Standard från Optimum Nutrition och det var alldeles för sött. Känns inte bra med socker på tänderna efter träningen.
Oftast sötningsmedel i, inte socker. Det finns naturellt också, om man inte gillar sötman. Eller blanda den svagare med mer vatten/mjölk och mindre pulver.
Citera
2021-08-10, 17:26
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Oftast sötningsmedel i, inte socker. Det finns naturellt också, om man inte gillar sötman. Eller blanda den svagare med mer vatten/mjölk och mindre pulver.

Vart?
Citera
2021-08-11, 08:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vart?
Både gymgrossisten och mmsports har.
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vassleprotein-Whey/body-science-whey-100.html

Dock så är det ingen höjdare i smaken så vet att vissa använder det i smoothies med bär t.ex för att få lite sötma och smak. Men där har du i alla fall.
Citera
2021-08-12, 09:33
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Mmsports egna Body Science. Bra kvalité och inte överprisat som vissa proteinpulver är. Går att få ned priset till runt 110-120 kr/kg vid storköp eller kampanjer. Vassleprotein är glutenfritt. Det är ett mjölkprotein.

Body Science är skit. Kollar du innehållsförteckningen så står det "2 Protein torrsubstans: 80 %." Det innebär att dom gjort en mätning av proteinhalten INNAN vasslen har torkat, då den är högre. Det är alltså 80% proteinhalt av 75g, dvs 60g protein (torrsubstans)/100g, vilket är skit. Förr var det även aminosyrespikat, vilket jag har svårt att tro dom har ändrat på nu. 60g spikat protein, dvs skit.

Tyvärr ser nästan alla protein ut så, dvs spikade.
Citera
2021-08-12, 11:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Body Science är skit. Kollar du innehållsförteckningen så står det "2 Protein torrsubstans: 80 %." Det innebär att dom gjort en mätning av proteinhalten INNAN vasslen har torkat, då den är högre. Det är alltså 80% proteinhalt av 75g, dvs 60g protein (torrsubstans)/100g, vilket är skit. Förr var det även aminosyrespikat, vilket jag har svårt att tro dom har ändrat på nu. 60g spikat protein, dvs skit.

Tyvärr ser nästan alla protein ut så, dvs spikade.
Det är inte spikat. Man får förlita sig på innehållsförteckningen och om den inte stämmer så är det olagligt. 70-80% är vad vasslekoncentrat ligger på. Det är inte skit, utan innehåller precis det det ska göra. Vill du ha högre andel protein per 100 gram så får du köpa ett isolat.
Citera
2021-08-12, 19:05
Medlem
Citat:
Det är inte spikat. Man får förlita sig på innehållsförteckningen och om den inte stämmer så är det olagligt. 70-80% är vad vasslekoncentrat ligger på. Det är inte skit, utan innehåller precis det det ska göra. Vill du ha högre andel protein per 100 gram så får du köpa ett isolat.

Min kompis som ägde en Gymgrossisten butik nere i Malmö gjorde lite analyser som gjorts på diverse proteinpulver/bcaa, om du skulle vara intresserad av att kolla? Det fuskas OTROLIGT mycket, mer än du tror. Och detta skrivs inte upp på någon innehållsförtekning att man spikat det. Vissa märken är ärliga, tror Svenskt Kosttillskott skrivit med t.ex Glycin på sitt innehåll, dom är ärliga med att dom spikar, men det förstår inte "vanliga" människor.

Body Science ligger på 60g/100g, läst på vad det står på innehållsförteckningen. Jag skriver igen, på påsen står det: "Protein torrsubstans 80%". Dom har alltså gjort en mätning av protein innan det är färdigt och torkat, då halten av protein är högre. När det är torkat och färdigt, dvs pulver (torrsubstans) så ligger proteinhalten 80% av 70g, alltså 60g/100g. Dom har alltså gjort en fuling då gemeneman inte förstår vad detta betyder, och dom tror det är 70g/100g.
Senast redigerad av r4z0 2021-08-12 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in