Citat:
Ursprungligen postat av
Goatfriend
Så hur gick det sen kanske någon undrar?
Jag köpte en Ninebot Max G30 som jag fick tillgång till i början av augusti. Sedan dess har jag kört 2082,55 km på den (ja den har en odometer).
Målet att ha den som pendlarfordon har överträffats med råge! Bara ett par enstaka dagar har jag tagit bilen till jobbet och då beroende på saker jag skulle göra efter jobbet som att åka till återvinningen eller handla stora sällanköpsartiklar. Ett tag hade bilen stått 6 veckor utan att den använts så blev orolig att batteriet skulle bli urladdat så fick bli en söndagstur.
Regnet har det gjort och det mycket denna höst. Främst i oktober var det några dagar där himlen öppnade sig medans jag färdades på elsparkcykeln. Då var jag orolig för om den skulle gå sönder men gjorde var jag kunde, som att undvika de djupaste vattensamlingarna och täckte för displayen med en fryspåse för jag läste att där under sitter ett kretskort som styr hela scooterns funktion. Placeringen där man ansluter laddningskabeln tyckte jag på förhand var dum men så här i efterhand kan jag säga att den sitter på ett ställe som inte blir blött av att åka i väta. Hur det är om man förvarar den i regn vet jag inte då min alltid står inomhus.
Om man tänkt köpa en Ninebot Max G30 är det av största vikt att man inte köper en modell anpassad för den europeiska marknaden för den har två nackdelar där den ena inte går att lösa annat än att man byter ut motorn.
1. Europeiska modeller är i mjukvaran begränsade till 20 eller 25 km/h. Beroende på land saknar de också funktioner som farthållare. Det här går att komma runt med att lägga in egen mjukvara så får man farthållare och att den går i 30km/h MEN MEN MEN.... läs punkt 2 nu
2. Europeiska modeller säljs med en sämre motor. Nackdelen med denna motor är att elsparkcykeln gör 30km/h så länge batteriet är mer än ~80% laddat. När batteriet laddar ur sjunker topphastigheten allt mer.
Jag hade inte koll på det här i förhand men hade tur och fick den bättre motorn och åker i 30km/h ner till 40%. Som lägst har jag kört ner till 19% och då gick den fortfarande i 28km/h.
Det går att köpa den bättre motorn som reservdel för dryga tusenlappen men vet man det här innan är det värt att lägga extra tid på att säkerställa så man får bästa motorn redan från början.
Svarar gärna på fler frågor om modellen eller hur det är att köra elsparkcykel i allmänhet men tänker jag avslutar här innan det blir för långt.
Så vad kom vi fram till i tråden?
Det är okej att köra G30 i regn. mindre regn. Kortare sträcka för att ta sig hem alternativt i skydd för att invänta det ska avta ?
Man kan köra på våt vägbana, finns ju stänkskydd av en anledning.... men undiker så kart stora vattenpölar.
Man kan köra med den på vintern ? Är däcken hala då?
IPX5 klassad var den så den ska ju tåla regn. Det säger ställena där den säljs.
Men sen deras egen manual säger "kör ej i regn".....trots den e ipx5 klassad....