Han kjøpte Robsrud- området i 1988, samme år som Gardermoen ble valgt som hovedflyplass. Det ble den beste investeringen hans noensinne, med Gardermobanen og E6 tvers gjennom området, samt Posten og Coca Cola noe senere. Hagen er en person som tenker langsiktig strategi.Han var en storinvestor i området med gode politiske kontakter. Da er spørsmålet enkelt: Hvem hadde tapt på å bli avslørt som juksemaker i målingene på Hurum? Og hvorfor ble Wiborg lurt til å tro at sønnen ville treffe ham, når sønnen ikke engang visste at han var død når journalistene i Aftenposten fant ham i Belgia flere år senere?
Ikke helt korrekt. TH inngikk en avtale med Robsrud i 1986 om å hjelpe til med å
gjøre eiendommene "salgbare" - mot 50% av salgssummen. Salget til Cola og Posten
fant visstnok ikke sted før i 2006. Linken til opprettelsen av flyplassen blir vel i denne
sammenhengen litt svak. TH var nok uansett langt fra den eneste som har hatt store
interesser i Gardermoenprosjektet.
“Med 60 millioner i kontanter og nesten ikke gjeld, bestemte sportsinteresserte Tom Hagen seg for å satse på Lillehammer-området, som var tildelt olympiske leker i 1994.”
«– Det ble investert milliarder i infrastruktur, og min tanke var at det ville øke verdien sentralt i Lillehammer, sa Hagen.»
“Forretningsforbindelser fra den tiden betegner ham også som ekstremt kostnadfokusert og en hard forhandler, personlig nøysom og svært lite glad i å oppta gjeld.”
Lyder ikke som en man preker med om mer gunstig tåkeprognose på Hurum.
Tja. Noen hovedpunkter i flyplassdramaet.
- Regjeringen Gro Har*lem Brund*tland II (9/5-86 - 16/10-89) la frem anbefaling om Gardermoen som ny hovedflyplass, og Stortinget vedtok 8/6-88 Hurum (14 AP-representanter stemte for Hurum).
- Hurum ble skrotet i 1990, hovedsaklig pga værmålingene. Gardermoen ble da aktuell igjen.
- I oktober 1991 ble Hobøl nevnt som aktuell lokalisering av hovedflyplass.
- 8/10-92 kom endelig avgjørelse i Stortinget, Gardermoen skulle bli landets nye hovedflyplass. Regjeringen Gro Har*lem Brun*dtland III (3/11-90 - 25/10-96), K. Op*seth var samferdselsminister.
- De første anleggsarbeidene startet august 1993.
Det var i perioden juni -88 til engang i 1990 at værdataene på Hurum ble samlet inn. Det behøver ikke å ha kostet noe å manipulere værdataene? Bare litt tid kanskje?
Hagen gjorde investeringene sine "tidlig på 90-tallet", altså, han kan ha lagt ned store penger i eiendomsinvesteringer etter at Hurum ble vraket, og basert på at hovedflyplassen skulle komme til Gardermoen?
Kanskje han kjøpte eiendom litt tidligere, og litt billigere, enn andre investorer. Fordi han visste at Gardermoen ville komme. Uansett.
Om Aftenspostens Skup-pris 1999:
Sitat fra begrunnelsen:
"De gravde fram en hittil ukjent rapport om værforholdene på Gardermoen. De dokumenterte også at Stortinget aldri fikk rapporten. Og det til tross for at politikerne hadde bedt om nettopp slik informasjon. Informasjon som KUNNE bidratt til at flyplassen ikke landet der den er i dag.
Samtidig klarte de å stikke hull på en av norsk presses verkebyller; Wiborg-saken. En av påstandene om Jan Fredrik Wiborg, sivilingeniøren som kjempet mot departement og Storting om værmålingene på Hurum, har vært at han ikke ville ha begått selvmord i København – blant annet fordi han skulle møte sin sønn. Prisvinnerne klarte det andre medier og norske myndigheter ikke maktet, nemlig å oppspore Wiborgs sønn og avklare at et slikt møte aldri var planlagt."
"Tre måneder før Stortinget vedtok Gardermoen som ny hovedflyplass i 1992, påviste meteorologer i en rapport at vinterværet på flyplassen er svært vanskelig. Stortinget fikk aldri vite om rapporten, som Samferdselsdepartementet hadde fått."
Samferdselsminister Gu*nnar Op*seth, AP, underslo ugunstig værrapport for Gardermoen, men la frem en muligens forfalsket og ugunstig værrapport for Hurum, for Stortinget. Mye tyder på at flyplassaken ble avgjort på feil eller sviktende grunnlag.
Ut fra disse opplysningene er det vanskelig å si noe om kvaliteten på værrapportene. Synes jeg.
Hagen gjorde investeringene sine "tidlig på 90-tallet", altså, han kan ha lagt ned store penger i eiendomsinvesteringer etter at Hurum ble vraket, og basert på at hovedflyplassen skulle komme til Gardermoen?
For meg virker det som om TH sine investeringer på tidlig 90-tall i hovedsak var rettet
mot Lillehammer og OL. At flyplassavgjørelsen kan ha hatt endel å si for forretningene
ellers, er sikkert ikke usannsynlig, men det virker som om Lillehammer/Kvitfjell har
vært det mest avgjørende for hans investeringer. I tillegg er jo Elkr*ft den største
andelen av imperiet, og strømsalg har vel vært mindre avhengig av rent geografiske faktorer.
Jeg synes det blir rotete å trekke Wiborg-saken for mye inn her, koblingen til TH er for svak.
Det er noen her inne som bare vil være rasist, å ikke forstå at etterforskingsleder svarer direkte til statsadvokaten, statsadvokaten har hele tiden sagt at han/hun (husker ikke hvem i farta) har full tilitt til dem som jobber med saken, å at dem deler samme synspunkt..
Men det er mye lettere å være rasist enn å holde seg til fakta.. forøvrig var rasistiske utsagn lov på fb..
Hva og hvem sikter du til her? Forstår svært lite av denne posten din. Er det jeg som er rasisten her og ikke forholder meg til fakta, eller hva?
For meg virker det som om TH sine investeringer på tidlig 90-tall i hovedsak var rettet
mot Lillehammer og OL. At flyplassavgjørelsen kan ha hatt endel å si for forretningene
ellers, er sikkert ikke usannsynlig, men det virker som om Lillehammer/Kvitfjell har
vært det mest avgjørende for hans investeringer. I tillegg er jo Elkr*ft den største
andelen av imperiet, og strømsalg har vel vært mindre avhengig av rent geografiske faktorer.
Jeg synes det blir rotete å trekke Wiborg-saken for mye inn her, koblingen til TH er for svak.
Personlig synes jeg at en eventuell kobling mellom Hagen og Wiborg-saken er blitt litt mer interessant nå, enn i de tidligere runder tråden har vært innom Wiborg.
Noen nevnte, husker ikke hvem, at OL og flyplassen var "en pakke", som skulle løfte nærings- og velstandsutviklingen i regionen. AP-bastionen Hedmark og Innlandet skulle ha sin del av oljemilliardene som var begynt å strømme inn i Statskassen.
Mange forventet at partipisken innad i AP skulle sørge for at Gardermoen ble valgt i juni 1988. Men slik gikk det ikke. Da Samaranch uttalte de berømmelige ordene ... the decision is Lillehammer ... 15. september 1988, var Lillehammer OL 1994 i boks.
Men Gardermoen manglet. Og så kom værmålingene ca 1990 og Hurum ble lagt død. Hobøl et lite mellomspill. Før omkampen var over og seieren halt i land i oktober 1992.
Jeg synes tidspunktene underveis her stemmer veldig bra med investeringene til Hagen.
Samferdselsminister Gu*nnar Op*seth, AP, underslo ugunstig værrapport for Gardermoen, men la frem en muligens forfalsket og ugunstig værrapport for Hurum, for Stortinget. Mye tyder på at flyplassaken ble avgjort på feil eller sviktende grunnlag.
Ut fra disse opplysningene er det vanskelig å si noe om kvaliteten på værrapportene. Synes jeg. [/spoiler]
TEH blir siktet for medvirkning til frihetsberøvelse og drap på sin mor.
Verken mer eller mindre.
Jeg kan selvsagt ikke garantere at teh ikke har medvirket, men dette er planlagt drap og ikke skjedd i affekt. Det svekker hypotesen om teh som drapsmann fordi han stod moren nær. TEH kommenterte også slepesporene, noe som ytterligere svekker hypotesen. Kan tenkes han dekker over noe, men samtalen med aeh kan ha vært under tvang. Noe muffins er det pga innhold og lengde. Sms til datter det samme.
Jeg kan selvsagt ikke garantere at teh ikke har medvirket, men dette er planlagt drap og ikke skjedd i affekt. Det svekker hypotesen om teh som drapsmann fordi han stod moren nær. TEH kommenterte også slepesporene, noe som ytterligere svekker hypotesen. Kan tenkes han dekker over noe, men samtalen med aeh kan ha vært under tvang. Noe muffins er det pga innhold og lengde. Sms til datter det samme.
Men kan du garantere det "fetade" da?
At fyren har gått med dunkle tanker og planer om å rydde visse folk av veien er vel ganske så sikkert. Men at planen har vært å knerte kona hjemme, med alt styret det medførte, har jeg ingen tro på.
Men kan du garantere det "fetade" da?
At fyren har gått med dunkle tanker og planer om å rydde visse folk av veien er vel ganske så sikkert. Men at planen har vært å knerte kona hjemme, med alt styret det medførte, har jeg ingen tro på.
Citat:
Basert på de tekniske funnene i saken mener politiet at Lørenskog-saken har vært planlagt siden tidligst 28. juni 2018.
Denne dagen ble det opprettet en såkalt pasted-side med bitcoin- og moneroadresser, som senere ble funnet igjen i trusselbrevet som Tom Hagen (71) sier han fant.
Siden ble beskyttet med passordet «anne».
– Mye tyder dermed også på at både pasted-siden og de aktuelle adressene er opprettet nettopp med det formål å begå en straffbar handling mot Anne-Elisabeth Hagen, sier politiinspektør Gjermund Hanssen til TV 2.