• 1
  • 2
2021-05-04, 23:48
Medlem
Jag undrar om det är mindre attraktivt att ta CE kort själv eller om man tar det på komvux? Tror ni man är mindre attraktiv att anställa?

Mvh
Citera
2021-05-04, 23:58
Medlem
LostinDarknesss avatar
Nej men dom vill gärna att du har ykb, annars kan du vara oattraktiv på marknaden. Samt även de andra korten såklart.
Citera
2021-05-05, 00:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusken
Jag undrar om det är mindre attraktivt att ta CE kort själv eller om man tar det på komvux? Tror ni man är mindre attraktiv att anställa?

Mvh

Du måste ha ykb också. Det har ingen som helst betydelse om du tar det privat eller går körskola eller går komvux.

Bra att ha kran också.
Citera
2021-05-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Nej men dom vill gärna att du har ykb, annars kan du vara oattraktiv på marknaden. Samt även de andra korten såklart.

Vilka andra kort rekommenderar du?

mvh
Citera
2021-05-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du måste ha ykb också. Det har ingen som helst betydelse om du tar det privat eller går körskola eller går komvux.

Bra att ha kran också.

Tack för svar!
Citera
2021-05-05, 18:27
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Vilka andra kort rekommenderar du?

mvh
Nja, tänkte väl mest på truckkortet och att du ska beställa ut digitalt färdskrivarkort också som du får göra först efter att ykb är fixad. Samt även adr kan vara bra.

Möjligtvis ävenarbete på väg och som en annan skrev kran kortet. Då får du jobb lätt höll jag nästan på att säga.

Ibland kan vissa företag stå för ykb kostnaden. Men enklast är att ta det själv första gången så står dom för det när du väl är anställd sen.
Citera
2021-05-05, 18:48
Medlem
godboys avatar
Citat:

Mvh
Nä, det är snarare mer attraktivt, då har du ju visat att du verkligen vill då du bekostat det själv, men om du har möjlighet att få det via Komvux så ska du gå den vägen, finns ingen anledning betala det själv om du kan få det den vägen, ofta får du väl även YKB den vägen. Är du dessutom flytande i svenska och kan bete dig som en normal människa så har du lite plus.
Citera
2021-05-09, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Nja, tänkte väl mest på truckkortet och att du ska beställa ut digitalt färdskrivarkort också som du får göra först efter att ykb är fixad. Samt även adr kan vara bra.

Möjligtvis ävenarbete på väg och som en annan skrev kran kortet. Då får du jobb lätt höll jag nästan på att säga.

Ibland kan vissa företag stå för ykb kostnaden. Men enklast är att ta det själv första gången så står dom för det när du väl är anställd sen.

Tackar!
Citera
2021-05-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nä, det är snarare mer attraktivt, då har du ju visat att du verkligen vill då du bekostat det själv, men om du har möjlighet att få det via Komvux så ska du gå den vägen, finns ingen anledning betala det själv om du kan få det den vägen, ofta får du väl även YKB den vägen. Är du dessutom flytande i svenska och kan bete dig som en normal människa så har du lite plus.

Tackar!
Citera
2021-05-22, 18:08
Medlem
ekerilars avatar
Just nu är det brist på lastbilschaufförer, så du är sannolikt attraktiv i en arbetsgivares ögon så länge du har rätt behörigheter oavsett var/hur du inföskaffat dem.
Citera
2021-05-23, 16:22
Medlem
Generalanderssons avatar
Är svårt att få sig ett jobb som lastbilschaufför med ett färskt körkort, om inte man har tagit YSK på gymnasiet. De flesta åkare vill ha erfarna chaufförer, bästa sättet att skaffa sig jobb som nybörjare i vuxen ålder är i lokal distributionskörning. Ett annat alternativ är dumper/tippbil, men det krävs ofta att tippbilschaufförerna även har maskinförarbevis - speciellt för hjullastare.

En nybörjare får sällant släppa till i en lastbil m släp utan erfarenhet med singelbil först. Och en nybörjare får aldrig jobb som tex timmerbilschaufför eller kranbilschaufför.
Citera
2021-08-09, 12:47
Medlem
elbels avatar
Citat:

Mvh
Hur har det gått?
Vad kostar ykb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in