2021-08-09, 11:47
Medlem
Dalailamas avatar
Hej!

Vill få in min mamma på ett serviceboende istället för att hon ska få hemtjänst då vi tror hon skulle må mycket bättre av det eftersom hon då skulle kunna få ett mer socialt liv. Hennes nuvarande boende hyr hon i andra hand.

Är det någon insatt som har tips på hur vi kan få kommunen att gå med på serviceboende istället för hemtjänst (något inte har haft innan utan endast fått support från barnen vilket nu inte längre går)?
Citera
2021-08-09, 11:53
Medlem
Hon får nog börja med att be om hemtjänst först av allt.
Sen får ni väl se hur det går och säga till om att hon vill in på äldreboende.

Är nog väldigt svårt att komma in på ett boende direkt om inte något speciellt händer.
Citera
2021-08-09, 11:56
Medlem
Vet en som gjorde så häär:

Mor far son bor i BR-trea.

Mor o far ger sonen BR o bor kvar - sonen bor inte längre där.

ett decennium senare dör far

ett decennium senare har mor hemtjänst men blir värre däran-
skall fortfarande bo hemma med hemtjänst

hamnar på enskede sjukhus o är dement

sonen säger mamzen skall in på hem - hon har ingen lägenhet o jag
kommer inte att tillåta att hon flyttar tillbaka hem

Då blev det dödens väntrum

(vuxne sonen har hela tiden bott externt med familj
BR obelånad o värd 2.5 mkr)
Citera
2021-08-09, 11:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Hej!

Vill få in min mamma på ett serviceboende istället för att hon ska få hemtjänst då vi tror hon skulle må mycket bättre av det eftersom hon då skulle kunna få ett mer socialt liv. Hennes nuvarande boende hyr hon i andra hand.

Är det någon insatt som har tips på hur vi kan få kommunen att gå med på serviceboende istället för hemtjänst (något inte har haft innan utan endast fått support från barnen vilket nu inte längre går)?
Tyvärr är det mycket svårt att få in någon på ett äldreboende nu för tiden. I princip så måste individen ha full hemtjänst, typ 5-6 besök plus nattillsyn innan det blir aktuellt. Du/ni har dock rätt att söka äldreboendeplats men detta kommer sannolikt avslås om du inte kan styrka din mors behov med läkarintyg och hennes stora behov av hjälp i hemmet.

Mitt tips är att:
- Begär hemtjänst, och följ upp detta noga hur det fungerar för din mor i hemmet med denna insats. Min erfarenhet är att det behövs en hel del handpåläggning från anhöriga trots hemtjänst.

- Sök även snarast om äldreboendeplats, detta kommer som sagts säkert avslås, men det är alltid bra att påbörja processen. Vid ny ansökan om någon månad igen kanske, kan du ju uppge att vårdbehovet och omsorgsbehovet ökat, då kommer de även inhämta uppgifter från hemtjänsten. Bra även om du kan få någon form av läkarintyg, t ex på demens om hon har det. Sen måste du även ha din mor med på tåget, för om hon inte vill så blir det inget av.
Citera
2021-08-09, 12:00
Medlem
Manschauvinistens avatar
Boka hembesök med din biståndshandläggare i första hand.
Där sitter ni och diskuterar vad för insatser som krävs för att få ett behagligt liv.
Min karusell har gått via dessa möten.
Du måste ligga på, det löser sig tyvärr inte av sig själv.
Biståndshandläggarnas uppgift är att hålla tillbaka kostnader och sällan hjälpa, du måste veta vad du vill ha ut från kommunen.

Hembesök, be om särskilt boende eller trygghetsboende.
Dom kommer föreslå hemtjänst först och det tycker jag ni ska börja med, samtidigt tar ni och ber biståndshandläggarna att kolla över vilka boende det finns och skriv upp er på väntelistor där.
Sen börjar det roliga, börja ring till boenden och tryck på.
Citera
2021-08-09, 12:04
Medlem
Citat:
Hej!

Vet inte om det är olika i olika kommuner. Men i Stockholm och omgivande kommuner finns inte servicehus längre. Det finns äldreboenden för dem med riktigt stora behov. I övrigt får man själv köpa seniorboende om man vill, alltså som privatperson, kommunen lägger sig inte i det.

Annars är det hemtjänst i det befintliga boendet som gäller. Alltså att alla bor kvar hemma och så gödslar kommunen med hemtjänst i stället. Absolut billigast och enklast för samhället, och någon sorts valfrihet för den enskilde, men inte alltid perfekt kanske.

Socialtjänstlagen styr medborgarens rättigheter och samhällets ansvar, och det är inte så att de ansvarar för trivsel. Och som sagt runt Stockholm gav de upp det här med att driva serviceboenden. Färre institutioner och mer kundmakt, på gott och ont.

Jag skulle vilja tipsa er om att ringa kommunväxeln och be om ett möte med biståndsbedömaren. Ni kan få information om alternativ, begära utredning, kanske utöka nuvarande insatser. Finns ju promenader, sällskap, matlagning etc.

En grundläggande fråga - vad vill Mamma själv? Missade det lite i trådstarten.

Lycka till!
Citera
2021-08-09, 12:05
Medlem
Citat:
Hej!

Begär att få komma till serviceboende. Nekar de, begär du att få ett skriftligt beslut (biståndsbeslut). Detta kan du överklaga till Förvaltningsrätten.

Som andra redan skrivit, prata i första hand med biståndshandläggare och förklara dina önskemål.
Citera
2021-08-09, 12:05
Medlem
Dalailamas avatar
Tack alla för bra svar!

Mamma vill själv komma till ett sådant boende. Finns 11 stycken i Stockholm - https://aldreomsorg.stockholm/olika-former-av-aldreomsorg/servicehus/
Citera
2021-08-09, 12:12
Medlem
Carnills avatar
Det är ju biståndshandläggaren hos din kommun som utreder vilket behov din mamma har och utifrån det beviljas det vilken service hon kan få..Men i min kommun kan man ställa sig i kö till en hyreslägenhet på servicehus. Kraven då är att man har fyllt 90 år. Dock har man inte samma service som om du bor där via biståndsbeslut.

Nu vet jag inte hur det ser ut i din kommun men här hos mig så är det svårt att få plats på servicehus om det finns anhöriga tillgängliga. Det vanligaste är ju att det börjas med hemtjänst och om det inte är tillräckligt så brukar servicehus beviljas.

Hemtjänst kan ju innefatta så mycket. Kanske kan personalen ta din mamma till ett närliggande servicehus där dom har aktiviteter?

Prata du med biståndshandläggaren och stå på dig för din mammas skull.
Citera
2021-08-09, 12:15
Medlem
Citat:
Tack alla för bra svar!

Mamma vill själv komma till ett sådant boende. Finns 11 stycken i Stockholm - https://aldreomsorg.stockholm/olika-former-av-aldreomsorg/servicehus/
Lyft luren och ring kommunen. Det är steg 1. Förbered er på att det är kö till boenden. Man prioriteras om det inte funkar med insatser hemma. Om Mamma inte har prövat insatser hemma blir det nog svårt att få plats. Men det viktiga är att ni sätter bollen i rullning nu.

Stort lycka till!
Citera
2021-08-09, 12:18
Medlem
Citat:
Hej!

Det är nog otroligt svårt att få in din mor på ett äldreboende bara sådär även om det kanske inte är så lång kö just nu. Har erfarenhet från Göteborg med min far för ett par år sedan och de tvärvägrade först. Det enda handläggaren sa var att han skall bo hemma med hemtjänst. Till saken hör att han blev rullstolsbunden och kunde således inte klara av toalettbesök och liknande utan hjälp, dessutom bodde han i ett hus med trappa upp till ingången och 2:a våningen. Svaret vi fick var att hemtjänsten skulle sköta om det och att det var trappa till 2:a våningen då blev svaret att han får hålla sig på 1:a våningen. Att det var trappa för att komma ut - svar: han får stanna inne. Till slut med stöd från hemtjänsten då de inte längre har nattjour i det området där han bodde så gick de först väldigt motvilligt med på att han fick komma till ett korttidsboende och efter dryga 3 månaders tjat så blev han beviljad plats på ett äldreboende. Tyvärr hann han knappt flytta in innan han blev sjuk och tack vare att det inte fanns någon läkare tillgänglig pga semestertider så fick han inte den behandling han behövde och avled kort därefter.
Det är möjligt att det fungerar bättre på andra orter dessutom har det ju varit mycket fokus på hemtjänst och deras misstag nu under pandemin så kanske de lättar lite på principen att äldre skall vårdas i hemmet till de dör. Äldreboenden är mer eller mindre för personer med permanenta sjukdomstillstånd som demens/Alzheimers m.m
Citera
2021-08-09, 15:36
Medlem
Gud-Runars avatar
Matematiken bakom en svårt sjuks beviljan är sannolikheten för död inom max 2-3 år.
Det gäller dock inte dementa som är en i uppenbar fara för sitt eget eller andras liv, typ bränder.

Den andra matematiken är hur många besök hemvården behöver göra per dygn, under 5 får inte säbo.
Möjligen om det är långa dubbelbesök.

Finns sammanboende blir det ibland kortidsboende först typ 1-2 veckor var månad på en avdelning.
Att inte kunna förflytta sig själv, äta och gå på toa är ingen orsak i sig.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in