2021-08-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad jag kan se länkar jag till en 306 på Mister Auto och på bilden där ser man själva kulleden separat. Videon hos Autodock är för modell 307.

Det finns ingen Autodoc-video för 306 som jag har.
Har jag missat något??
Ts har en Renault Zoe..
Du skrev du hade en Saab..
Var kom Peugeot in i bilden?
Citera
2021-08-07, 16:36
Medlem
Citat:
Vad jag kan se länkar jag till en 306 på Mister Auto och på bilden där ser man själva kulleden separat. Videon hos Autodock är för modell 307.

Det finns ingen Autodoc-video för 306 som jag har.

Den här verkar sitta med 3 bultar. Är jag på fel del?
https://www.etsauto.com/en/p/lower-ball-joint_26769?brand=PEUGEOT
På den modellen sitter det säkert med tre skruvar ....om den är bytt, annars brukar dom vara nitade...mysjobb o slipa ner dom o slå ut skiten..dom är ganska hårda.
Så nä sällan bara o lossa skruvar, men när man får in en som är så blir man glad..
Citera
2021-08-07, 16:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Har jag missat något??
Ts har en Renault Zoe..
Du skrev du hade en Saab..
Var kom Peugeot in i bilden?

Jag har aldig haft en SAAB.....................................
Aha PG -95 tror du är en SAAB när det är en Peugeot årsmodell 1995.

PG -95 kommer in i bilden för att jag har en.
TS problem är väl att han vill veta om verkstadspriset är rimligt.
Att fixa själv är aldrig aktuellt för hen.

Jag vill bara veta om det finns speciella franska spindelleder som det står om i tråden
eller om lösningen på min PG är bättre.

Lösningen för min bil:
https://www.youtube.com/watch?v=_2A7XoAh7PA

På nyare är det som på 307, 407 så ser häftigare ut. Den skruvas dit. Kräver dock ett specialverktyg typ hylsa för att få bort och dit. Imponerande lösning än den på ZOE.

Peugeot 406. Lower suspension ball joint testing and replacement. The same ball joint is used in 405 605 607, Citroen BX, C5 and a few others
https://www.youtube.com/watch?v=nrSCbMZLgKA

Har någon sett den lösningen på någon annan icke fransk bil?
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-07 kl. 17:07.
Citera
2021-08-07, 17:07
Medlem
Citat:
Jag har aldig haft en SAAB.....................................
Aha PG -95 tror du är en SAAB när det är en Peugeot årsmodell 1995.

PG -95 kommer in i bilden för att jag har en.
TS problem är väl att han vill veta om verkstadspriset är rimligt.
Att fixa själv är aldrig aktuellt för hen.

Jag vill bara veta om det finns speciella franska spindelleder som det står om i tråden
eller om lösningen på min PG är bättre.
Ha ha ja då är jag med igen..
Vet att Peugeot partner oxå har en led man gärna skiter i och bytar hela armen ist.
Bättre och bättre vet jag inte...beror på vilka kunskaper och verktyg man har.
Men byta hela armen är bättre på det sättet att allt är ok direkt.
Kostar inte jättemycket extra..var typ 400 kr för bärarm Peugeot partner mr auto..
Kan lova att jag slipper hellre slipa bort nitar o lägger till nån hundring för hela armen.
Min tid är inte heller gratis.
Citera
2021-08-07, 17:34
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Tiden har inte lika mycket med saken som milen att göra, 16000 mil är helt ok för en spindelled på en framhjulsdriven bil.

Ojdå! Då är det nog snart dags på min Toyota från -98 den har gått lite drygt 30 000 mil nu...

Har aldrig behövt byta nått på framvagnen (eller bakvagnen) men skivor nån gång och backar och klossar... Tändstift och avgassystem och katalysator bromsledningar kamrem och även bytt absdatorn med en jag köpte från skroten (gjorde jobbet själv, var väldigt enkelt) men den var av märke Bosch... så dålig tysk kvalitet..
Citera
2021-08-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ojdå! Då är det nog snart dags på min Toyota från -98 den har gått lite drygt 30 000 mil nu...

Har aldrig behövt byta nått på framvagnen (eller bakvagnen) men skivor nån gång och backar och klossar... Tändstift och avgassystem och katalysator bromsledningar kamrem och även bytt absdatorn med en jag köpte från skroten (gjorde jobbet själv, var väldigt enkelt) men den var av märke Bosch... så dålig tysk kvalitet..

Är inte säker att du behöver byta. Toyota håller ofta hög teknisk kvalitet (även om jag personligen inte gäller den användarupplevda kvaliteten), och har troligen konstruerat detta bättre.

Verkar enligt många inlägg på Renualt-forum som Renault underdimensionerat detta på Zoe. Troligen för att spara pengar och återanvända fossilbilsdelar, som inte varit konstruerade för de tyngre elbilarna. En annan orsak kan också vara att Renault ser en affärsmöjlighet att få in kunder till verkstäder, och få kunder att köpa reservdelar med höga VM.
Senast redigerad av mtflash 2021-08-07 kl. 17:42.
Citera
2021-08-07, 19:12
Medlem
bullruns avatar
Volvo/Renault skulle ha ca 5000:- för att byta en länkarm på min Zoe.
Jag tackade nej och köpte en från Autodoc för 400:-.
Totalt blev det en timmes jobb och ca 1300:-.
Ombesiktning 300:- och framvagnsinställning för 600:-.
Citera
2021-08-07, 19:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun

Bra. Så ska de tas.
Citera
2021-08-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun

Ja det är bra om man är kunnig på att meka och har en plats att göra det på, men för mig som har tummen mitt i handen när det gäller mekande på bilar så låter jag en auktoriserad verkstad ta hand om det. Men och andra sidan blir inga sådan kostnader för mig nu för tiden. Skaffar alltid nya bilar nu om det så är leasing eller privatköp och byter efter 3 år, så det är skönt.
Citera
2021-08-07, 21:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Har aldrig bytt en ABS-komponent sen jag körde tyskt på 90-talet. katalysator bytte jag senast på en bil från 1990 som hade gått en bit över 30000 mil, men den var ju fransk så det var väl bara att vänta. Men du menar att din japanska bil faktiskt är precis lika dålig som franska och tyska bilar?
Citera
2021-08-07, 22:57
Avslutad
Citat:
Då är du inte ärlig för det finns inget unikt med just franska spindelleder.
Min -95a har gått 22000 mil och det har inte bytts någon.

Eftersom jag knappt vet vad problemet är så ser min länkarm/spindelled ut så här och kostar 203:-:
https://www.mister-auto.se/lankarm/bolk/bol-b011128/

Varför skulle det kosta flera tusen att få dit den?

Så här får man dit spindelleden på en PG 307:
https://www.youtube.com/watch?v=YHSqzxHe7i8

En tråd om BAB7s problem som fixades på garantin vid treårs-servicen:

https://www.speakev.com/threads/warranty-repair-ball-joints-on-2017-zoe-and-could-my-other-issues-be-related.151715/

Trampade jag på en öm tå nu😁 Det är väl allmänt känt att spindelleder är kassa på de mindre franska bilarna. Bara att du motsätter sig det förklarar att du är dåligt insatt i ämnet överlag. Jag har extrem inblick i detta iom mitt jobb. En Renault från -95!!!! Jävlar vad det ska skramla och leva runt i skiten. Jo, jag har kört så gamla Renaulter så jag vet hur dom är.
Citera
2021-08-07, 23:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har aldrig bytt en ABS-komponent sen jag körde tyskt på 90-talet. katalysator bytte jag senast på en bil från 1990 som hade gått en bit över 30000 mil, men den var ju fransk så det var väl bara att vänta. Men du menar att din japanska bil faktiskt är precis lika dålig som franska och tyska bilar?

Det var ett typfel, fanns firmor som man kunde skicka in sin abs dator till så lödde de om trådarna till chippen, blev nog inte fel på alla de tillverkat men jag åkte på grusväg med tvättbräda dagligen i några år innan felet inträffade, det vibrerade så mycket att jag blev tvungen byta bältena baktill, då det skavt sönder bältena där det gick in i hatthyllan bak...

Ett exempel på firma, man kan alltså ta bort absdatorn utan att ta loss bromsledningarna, så man slipper lufta bromsarna och sådan, bara lossa datasladden och fyra skurvar och byta med en likadan från skroten och sen dit med skruvarna och datasladden.

https://www.youtube.com/watch?v=5EHYqkiasZs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in